Voiko teidän mielestä lainatun tavaran heittää pois?
Näin on ilmeisesti päässyt käymään kun emme saa yhtä meidän lainaamaa tavaraa takaisin. Kyseessä yli 300 euroa maksava tavara. Ilmoitimme lainatessa että haluamme tavaran takaisin, mutta nyt riittää erilaisia selityksiä mikseivät voi sitä luovuttaa. Harmittaa tosi paljon. Pitäiskö antaa asian vaan olla (kysytty nyt muutamia kertoja) ja ostaa taas vaan uusi. Kyseisellä rahalla ois vaan muutakin käyttöä. Ja ylimääräistä ei nyt kauheesti ole. Vai kysellä vielä takaisin ja vaatia oikea selitys eli että heillä ei enää ole sitä. Luulen että ovat myyneet tai heittäneet pois. Selitykset ovat olleet niin outoja.
Itse olemme lainanneet myös joskus heiltä tavaraa, jonka olemme kyllä aina käytön jälkeen palauttaneet.
Kommentit (59)
Jos saisitte edes puolet. Jos istuin lähentelee viittä vuotta, se kannattaa vaihtaa kuitenkin. Itse voitte sitten päättää hankitteko uuden vai vähän käytetyn.itse myin istuimet n. 60 € heti eteenpäin, ovh oli 200 €.
Soititko jo ap kaverillesi, kuten kommentissa nro 6 neuvottiin? Jos et niin voit syyttää vain itseäsi jos et uskalla vaatia omaa kallista (!!!) tavaraasi takaisin, johon sinulla on täysi oikeus.
Ei voi heittää pois. Jos on rikkonut, hukannut, antanut eteenpäin, pitää rehellisesti omistajalle se kertoa. Oliko lainaajalle lainaamistilanteessa epäselvää, että haluatte istuimen takaisin? He korvaavat teille uuden, mikään tuttujen käytetty ei ole korvaus.
Hyppäät autoon, soitat kaverillesi ja sanot puhelimeen "no hei Irmeli, av-mamma Pirjo tässä, olen nyt tulossa hakemaan sitä teidän minulta lainaamaanne turvaistuinta. Irrotteletko sen vaikka valmiiksi autosta, olen kymmenen minuutin päästä siellä?"
Ja jos heillä ei ole istuinta pyydät istuinta vastaavan rahasumman käteen, annat vaikka kyydin lähimmälle automaatille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa heittää pois, ja jos vaikka itse rikkoo lainatun tavaran, niin se pitää korvata lainanantajalle. Ostavat teille uuden tai maksavat rahana. Tämä on ihan itsestään selvää.
No ei tunnu olevan itsestäänselvää heille. Tarvitsemme tavaran viimeistään parin viikon päästä jota ennen meidän pitäisi ehtii vielä testailemaankin sitä. Millasta korvausta vois ees pyytää kun tavara on/oli kuitenkin vanha? Tuotetta ei suositella ostettavan käytettynä vaikka niitä myydään. Eilen sanoivat että voivat tuoda meille jonkun muun käytetyn tuttaviltaan, mutten tiedä vastaako se ominaisuuksiltaan yhtään meidän tarpeita edes. Vitsit ku on harmittava tilanne ja oon jotenkin niin pöyristyny etten ees osaa oikeen aatella.
Ei missään nimessä mitään tällaista pelleilyä, käyt hakemassa tänään oman tavarasi pois ja jos (/kun) ovat sen myyneet tai hajottaneet niin pyydät sen 300 euroa käteisenä minkä kerroit aloituksessa tavaran hinnaksi.
Onko tämä sellainen juttu, että olette antaneet turvaistuimen heille käyttöön vuosia sitten? Ja se on heillä ns. käytetty loppuun. Kysy mikä se tuttavien istuin on. Voihan se olla joku ihan hyvä. Pitkäaikaislainat ovat vähän hankalia.
Mua taas kiinnoistaisi ne selitykset, mitä nää lainaajat ovat antaneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisitte edes puolet. Jos istuin lähentelee viittä vuotta, se kannattaa vaihtaa kuitenkin. Itse voitte sitten päättää hankitteko uuden vai vähän käytetyn.itse myin istuimet n. 60 € heti eteenpäin, ovh oli 200 €.
Kiinnostaa, miksi alapeukut. Kai puolet tyhjää parempi. Toki täysi hinta vielä parempi.
Ok eli kaikki on sitämieltä et voin pyytää jotain rahallista korvausta eikä tarvii tyytyy siihen tuttavien vanhaan! Hyvä. Nyt täytyy viel osata pitää puolensa. Oon oikeesti niin sokee tälle tilanteelle. Kiitos. Nyt ootan et saan mieheltä taustatukea ja selvitetään tää sotku.
Eikö ne ole suoraan siis kertoneet missä turvaistuin on tai mitä sille on käynyt? Kuulostaa siltä että se on myyty eteenpäin.
Voihan tietysti olla että se on varastettu, paskottu/oksennettu/homehtunut pilalle, rikkoutunut kolarissa tai päälle ajamalla tms.
Kaikissa tapauksissa heidän tulisi korvata teille, jos ei nyt uuden istuimen hintaa, niin vaikka 2/3 uudesta samanlaisesta.
En ikinä lainaa, takaa, kerro omia asioita, luota täydellisesti, usko puheita.
Kyllä vähän käytettynäkin löytyy ihan kohtuusummalla hyviä, käyttökelpoisia turvaistuimia. Mitä tahansa ruoskittua kebeltä tahansa ei tietenkään kannata ostaa. Mutta koska kyseessä on käytetty tavara, niin et voi pyytää siitä enä kaveriltasi 300e vaikka olisi hukannutkin sen. Jos esim 2v vanha niin 150eur on vielä kohtuullinen, 4v vanha 50e. Tätä myötä olisi loppuunajettuna jo kohta muutenkin käyttökelvoton.
Jos istuin an anettu käyttöön epämääräisin lupauksi. Eli meillä on vanha istuin jota ei nyt tarvita. Saatte sen siksi aikaa kun ehkä me joskus sitä taas tarvitaan. Sitten menee vuosia ja sitä tarvitaankin. Silloin asia on ymmärrettävä ja tuokin, että tarjotaan jotain muuta käytettyä tilalle.
Tottakai pyydät alkuperäisesti oman istuimen takaisin. Jos istuinta ei syystä tai toisesta ole enään olemassa niin lainaajat maksavat penkin alkuperäisen hinnan tai vastaavasti käytte yhdessä ostamassa teille sopivan istuimen, josta lainaajat maksavat sen 300 ja te mahdollisesti ylimenevän osuuden.
Tässä yksi esimerkki saimme lainaksi lapsellemme turvaistuimen. Tuli kolari, maksoimme lainaajille istuimen täyden hinnan. Vaikkakaan heillä ei ollut tarvetta uudelle istuimelle (eivätkä he olisivat halunneet mitään maksua), mutta mielestäni kohtuullista korvata "hajottamansa" tavaran ostohinnan mukaan. Tämän jälkeen ostimme itsellemme uuden istuimen omaan autoon.
Isäni sanoi aikoinaan, että ei se tavara lainatessa parane. Meillä yksi naapuri lainasi toiselta naapurilta ruohonleikkuria, työnnettävä, tavallinen leikkuri. Kesän jälkeen, kun palutuksen aika oli, niin työntöaisa poikki, koneen kansi halki ja kaikki ruohonleikkupaskat putsaamatta.
Jos uuden turvaistuimen hinta on ollut 300€ ja ap on käyttänyt sitä ensin ehkä parin lapsen kanssa ja sitten se on ollut jollain muulla lainassa ja kätetty taas parilla lapsella, niin ei sen korvaushinta nyt missään tapauksessa ole enää kuin korkeintaan kymppejä. Mutta toki lainaaja käyttäytyy nyt törkeästi kun ei palauta tai kerro mitä sille tavaralle on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisitte edes puolet. Jos istuin lähentelee viittä vuotta, se kannattaa vaihtaa kuitenkin. Itse voitte sitten päättää hankitteko uuden vai vähän käytetyn.itse myin istuimet n. 60 € heti eteenpäin, ovh oli 200 €."
Mitä ihmeen järkeä tuosss on, jos omistaja maksaa käytetyn tavaran arvonalennuksen, eikä lainaaja eli todellisuudess 200€ tuotteesta, jos arvonalennus on 140€, niin todellisuudessa ap. istuin maksaisi 340€.. Myyntitilanteessa tuo on ok. mutta ei jos se on lainattu.
Minusta on ok. ap. vaatia ostohinta, samaa käytäntöä noudatetaan kirjastossa ja konevuokraamoissa, jos jättää palauttamatta lainatun tuotteen.
Lainattu palautetaan vaikka se olisi loppuun kulutettu. Kirjastonkin kirjat palautetaan vaikka olisivat aivan hirveessä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa heittää pois, ja jos vaikka itse rikkoo lainatun tavaran, niin se pitää korvata lainanantajalle. Ostavat teille uuden tai maksavat rahana. Tämä on ihan itsestään selvää.
No ei tunnu olevan itsestäänselvää heille. Tarvitsemme tavaran viimeistään parin viikon päästä jota ennen meidän pitäisi ehtii vielä testailemaankin sitä. Millasta korvausta vois ees pyytää kun tavara on/oli kuitenkin vanha? Tuotetta ei suositella ostettavan käytettynä vaikka niitä myydään. Eilen sanoivat että voivat tuoda meille jonkun muun käytetyn tuttaviltaan, mutten tiedä vastaako se ominaisuuksiltaan yhtään meidän tarpeita edes. Vitsit ku on harmittava tilanne ja oon jotenkin niin pöyristyny etten ees osaa oikeen aatella.
Mien sen käytetynä ostettu poikkeaisi käytetystä lainnassa olleesta?
Ei olis kannattanut lainata, vaan olisitten myyneet sen silloin kun ette enää itse tarvinneet.
Jos on täervellyt käytetyn tavaran, niin kyllä sen peiraatteessa voi korvata hankkimalla samanlaisen vastaavakuntoisen käytetyn tilalle. Jos tuolaista asiaa puitaisiin oikeudessa, niin ei siitä uuden hintaa joutuisi korvaamaan vaan käytetyn hinnan. Itse toki pyrkisin hyvittelemään korvaamalla yli tavaran arvon, jos olisin sen rikkonut tms.