Miten tehdään luuliemi?
Olen kuullut siitä niin paljon hyvää, että tekis mieli kokeilla.
Kommentit (10)
Laita luu* liemeen ja tarjoile
*sääri tai polvi, kallo ei kelpaa.
Luuliemi ei voi olla lihalientä, kun ei luussa ole sitä makua ?
Vierailija kirjoitti:
Mummi paistoi luita pitkään uunissa ja teki sitten tavallisen lihaliemen tapaan eli keitti hiljalleen mausteainesten kanssa.
Mistähän niitä luita saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi paistoi luita pitkään uunissa ja teki sitten tavallisen lihaliemen tapaan eli keitti hiljalleen mausteainesten kanssa.
Lihakaupasta, tai hyvän marketin lihatiskiltä kun tilaa etukäteen. Kauppias osaa myös neuvoa parhaat luut.
Perinteisesti ostettiin luinen lihanpala, tehtiin siitä ruoka, syötiin lihat ja jämäluut käytettiin luusoppaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Luuliemi ei voi olla lihalientä, kun ei luussa ole sitä makua ?
Mikähän tämän viestin ajatus on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihakaupasta, tai hyvän marketin lihatiskiltä kun tilaa etukäteen. Kauppias osaa myös neuvoa parhaat luut.
Perinteisesti ostettiin luinen lihanpala, tehtiin siitä ruoka, syötiin lihat ja jämäluut käytettiin luusoppaan myöhemmin.
Minäkin ostan lihani luisena, josta luut keitän liemeksi.
Mun luuliemeen tulee kokonainen maustamaton broileri (tai mieluummin kana jos sattuu saamaan). Sen lisäksi vettä, kaikenlaisia juureksia ja yrttejä, pippureita, suolaa.. mitä milloinkin, kuta kulloinkin. NIitä vaan keitellään, noh, tosi tosi kauan tai vaihtoehtoisesti haudutellaan leivinuunissa niin kauan kun vaan raaskii ja jaksaa. Siis se kana kyllä perataan sitten kun se on kypsä, eli lihat otetaan talteen muuta ruokaa varten, mutta sitten kaikki epämääräiset rämmäleet ja tietty ne luut palautetaan liemeen ja sitten alkaa se varsinainen tunteja (päiviä) kestävä haudutus. Lopputuote siivilän läpi ja puhtaaseen tölkkiin (tai useampaan), päälle muodostuu jääkaapissa rasvakansi, jonka alla liemi (tai hyytelöähän se jo tässä vaiheessa taitaa olla) säilyy pitkään. Tai oikeastaan ei säily, koska on niin herkkua. Tosi HC harrastajat vetävät vielä sen pois sihdatun mössönkin bamixilla hienoksi ja paistavat siitä lettusia ja syövät.
Olen kokeillut myös naudan- ja sianluista tehdä, mutta ei sopinut mun makunystyröille.
Voi kyllähän luussa makua on! Luut halkaistaan (paahdetaan uunissa) ja keitetään, niin se luuydin todellakin maustaa liemen herkulliseksi. Lisäksi luussa nyt sattuu kuitenkin melkein aina olemaan lihaa kiinni ja sekin toki maustaa lientä.