Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Poika on hädintuskin 140cm. Missä vaiheessa teidän pienikokoiset pojat ovat ottaneet kasvupyrähdyksen?

Kommentit (17)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mieheni oli lapsena todella lyhyt, lukiossakin vielä keskivertoa reilusti lyhyempi. Hän kasvoi vielä armeijassakin. Pituus aikuisena 172 cm. Poika on nyt  10,5 v ja reilusti muita lyhyempi, olisiko nyt jotain 135. Lyhyet vanhemmat, lyhyt lapsi. Näin ainakin meillä.

Vierailija

Meidän tuon ikäinen on ehkä 141 cm pitkä. Ja luulin, että on ihan tavallisen pituinen, mutta sitten näin pitkästä aikaa isommassa porukassa luokkakavereiden kanssa, ja päätä lyhyempihän tuo oli. Mutta en kanna huolta. Oletan pojan kasvavan 20-vuotiaaksi asti, koska niin kasvoi isänsäkin ja minäkin olen myöhään kehittynyt. Joten kun muut pojat lopettavat kasvunsa jo 16-vuotiaina, niin meidän poika venyy hiljalleen vielä vuosia. Mitään valtavaa kasvupyrähdystä ei siis välttämättä edes tarvita, vaan lopputulos ratkaisee. Eikä minua haittaa, vaikka jäisi lyhyeksi, asenteella kompensoidaan sitten.

Vierailija

Jos yhtään lohduttaa niin mun veli oli  vielä 14-vuotiaana 163cm. Nyt on 22 ja 184cm. Eli todella yksilöllistä on kasvu.  Onko suvussanne todella lyhyitä ihmisiä? 

Vierailija

Yleensähän pojilla alkaa puberteetti, siis myös kasvupyrähdys, tyttöjä myöhemmin. Tosin itselläni alkoi kasvupyrähdys harvinaisen (?) aikaisin, jo 9-vuotiaana olin 150cm. Luokan poikiakin pidempi. Nykyään en ole sitä pisintä sorttia, enkä kyllä lyhyintäkään. Olen 170cm.

N19

Vierailija

No mies ei muista tuollaisia asioita. Oli kyllä pienikokoinen lapsena, eikä nytkään ole kuin jotain 176cm. Itse olen vain 157cm. Tytär on nyt 14,5v. ja pituutta 162cm. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mies ei muista tuollaisia asioita. Oli kyllä pienikokoinen lapsena, eikä nytkään ole kuin jotain 176cm. Itse olen vain 157cm. Tytär on nyt 14,5v. ja pituutta 162cm. Ap

Katsokaa miehen vaikka koulukuvia, niistähän sen suurinpiirtein näkee, milloin on kasvu tapahtunut. Tai kysyköön vanhemmiltaan. MUtta jos ei muista todennäköisesti ei ole kasvanut mitenkään harvinaisen myöhään muihin verrattuna. Meillä on äiti 162cm, isä 180cm, kaikien kolmen pojan kasvuennuste on välillä 180-184cm. Isällä oli suht myöhänen kasvupyrähdys eli vasta 15 -vuotiaana. Maaliskuussa 11v täyttävä on nyt just tasan 140cm, juuri 14v täyttänyt on 155cm. Eli myöhään kasvavat hekin, joihinkin kavereihinsa verrattuna siis.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Poika on hädintuskin 140cm. Missä vaiheessa teidän pienikokoiset pojat ovat ottaneet kasvupyrähdyksen?

Tuon ikäisenä meidän poika oli n. 155cm. 13 täytettyään on selvästi kasvu kiihtynyt. On tullut sentti/kk. Nyt on 167cm. Vanhempien pituudella on tietty suuri merkitys, isänsä on lähes 190cm joten eiköhän pojastakin tule sellainen. Itse ole 170cm.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisenä meidän poika oli n. 155cm. 13 täytettyään on selvästi kasvu kiihtynyt. On tullut sentti/kk. Nyt on 167cm. Poika siis nyt 13,5v. Vanhempien pituudella on tietty suuri merkitys, isänsä on lähes 190cm joten eiköhän pojastakin tule sellainen. Itse ole 170cm.

Vierailija

No 11,5-vuotiaiden poikien keskimääräinen pituus on uusilla käyrillä n. 149 cm, joten tokihan 140 cm on 9 cm siitä alle.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1390689466086

Kasvuvuosia on vielä paljon jäljellä ja sitten kun kasvupyrähdys tapahtuu, voi helposti sen aikana ottaa tuon 9 cm kiinni ja mennä keskiarvojen yläpuolellekkin.

Eikä kannata ottaa liikaa paineita noista aikaisimmista puheista, että "muut pojat päätä pidempiä minun 140 cm 11-vuotiasta poikaa". Ne pojat ovat siinä tapauksessa olleet reilusti keskiarvokäyrän yläpuolella, eikä vertailua siihen kannata tehdä, vaan keskiarvoon.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat