3,5v syömislakko!
3,5v poika ei suostu enään syömään ruokia, siis lämmintä ateriaa. Tää alko n. Reilu 1kk sitten ihan yhtäkkiä. Poika joka ennen söi aina kaiken ja usein halus lisää. Nyt ei suostu enään syömään, vaikka olis kuinka lempiruokaa niin ei. Alkaa jo heti kitisemään kun vasta laitan ruokaa lautaselle. Kyselee kokoajan mitä ruokaa, kun kerron, niin alkaa kitinävinkuna "en haluu sitä" ymsyms. Joskus kahta tuntia istuu pöydässä ja ronklaa sitä ruokaa, mutta mitään ei mee suuhun. Ja jos meneekin, niin sit sillä tulee yökkäysrefleksi ja rupee kakomaan. Mä en kestä, mulla menee järki, tekee vaan mieli sitoa lapsi tohon tuoliin ja tunkea ruoka sen kurkusta alas väkisin. Mä en jaksa, mä olen niinvösynyt tähän touhuun. Mikään lahjonta, kiristys, uhkailukaan ei tehoa. Ja huom, kyse ainoastaan lämpimästä ruoasta! Kaikki muu uppoaa, aamu&ilta&välipalat. Herkkuja ei saa ja muutenkin välipalatkin vedetty pojan kanssa ihan minimiin kun ei se ruoka maistu(sekin välipala porkkanaa&omenaa tmsp). Iltasin sitten söis vaikka koko pussillisen leipää jos vain antaisi. pojalla painokin pudonnut n. 500g, mä en vaan jaksa enään, mä vedän hirveet kilarit heti kun se ei syö, vaikka tiedän ettei siitä pitäis tehdä numeroa, mut silti menee vaan hermot ja alan huutaa :(
Ainiin, ja sitten jos se sitä ruokaa suuhunsa vähän ottaa, niin kinuaa heti maitoa, eli ikäänkuin huuhtelee ruoan alas sillä maidolla.
Help!! Tv. Väsynyt äiti
Kommentit (16)
Ei, en ainakan muista että ois mitään tapahtunut josta tuo vois johtua.
-ap
Ihan normaalia.
Terve lapsi ei tapa itseään nälkään.
Tuo ruoka"nirsoilu" alkaa monesti 2 vuoden jälkeen. Kestää aikansa.
Älä tee ruokailuista taistelutannerta vaan anna lapsen syödä se mitä syö lautaselta. Syö sitten murun perunaa ja tipan kastiketta, tai mitä nyt onkaan ruokana. Ruuat tarjoillaan ruoka-aikoina, välissä ei mitään, korkeintaan vettä.
Vaikka tiedän että on hankalaa olla hermostumatta, niin se hermostuminen vain pahentaa lapsen ruokailua.
Kumma kyllä se lapsi pärjää nillä murusilla yllättävän pitkään. Ja paino pitää myös suhteuttaa pituuteen: eli onko pituutta tullut lisää ja paino pudonnut? Lapsihan ei kasva tasaisesti pituudeltaan eikä painoltaan.... Vaan välillä tulee painoa ja välillä pituutta...
Itse käyttäisin lastenlääkärillä ja sulkisin refluksin yms. pois kaiken varalta. Sitten hyväksyisin tilanteen. Söisikö lapsesi esim.kylmää jauhelihakastiketta ja makaroneja - kokeile silloin tiedät että se liittyy vain lämmitykseen ei ruokaan.
Mä kyllä just äskösen ruokailuhetken jälkeen pääti sen, että tästä lähtien en tee mitään haloota siitä. Jos ei koske ruokaansa, ni sit on syömättä ja seuraava ruoka tarjotaan myöhemmin. Mutta annanko mä pojan silti iltasin vetää leipää niin paljon kun haluaa? Selvästikin nyt täyttää iltasin mahansa sillä, että jaksaa päivät ja illalla taas vetää leipää. On mun mielestä pituutta tullut. On nyt n. 100cm ja 14,3kg
-ap
Vierailija kirjoitti:
Itse käyttäisin lastenlääkärillä ja sulkisin refluksin yms. pois kaiken varalta. Sitten hyväksyisin tilanteen. Söisikö lapsesi esim.kylmää jauhelihakastiketta ja makaroneja - kokeile silloin tiedät että se liittyy vain lämmitykseen ei ruokaan.
On mulla toi refluksi käyny mielessä, mutten oo asian eteen vielä tehnyt mitään, neuvolassa nuorimman pojan käynnillä tästä mainitsin mut ei sen kummempaa siitä puhuttu, kyseli vaan voisko lapsella olla kurkussa jotain mutta mielestäni ei?
Hyvin mahdollista olis toi lämmittäminenkin, mielellään söis kylmänä useammat ruuat, ja välillä kitiseekin että hänen ruokaa ei saa lämmittää, ja on poppaa on poppaa vaikkei oikeesti edes ole.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä just äskösen ruokailuhetken jälkeen pääti sen, että tästä lähtien en tee mitään haloota siitä. Jos ei koske ruokaansa, ni sit on syömättä ja seuraava ruoka tarjotaan myöhemmin. Mutta annanko mä pojan silti iltasin vetää leipää niin paljon kun haluaa? Selvästikin nyt täyttää iltasin mahansa sillä, että jaksaa päivät ja illalla taas vetää leipää. On mun mielestä pituutta tullut. On nyt n. 100cm ja 14,3kg
-ap
Et anna. Annat syödä sen verran että nälkä lähtee mutta ei ylimääräistä.
Testaa anna ruoka kylmänä- ja tsekkaa tuo reiluksi
Kun lapsi on tähän asti syönyt hyvin ja sitten yhtäkkiä lopettanut kaikkien lämpimien ruokien syömisen, niin taustalla täytyy olla jokin todellinen syy. Kokeile nyt ihan ensimmäiseksi sitä, että annat ihan vastaavat ruuat kylminä. Samat ravintoarvot siinä on kuin lämpimässä ruuassa. Nyt pakkasillahan on helppo viedä valmis ruoka-annos ulos jäähtymään muutamaksi minuutiksi.
Olisiko mahdollista, että lapsi olisi jossain tilanteessa vähän polttanut suutaan liian kuumalla ruualla ja pelkää siksi lämmintä ruokaa? Kuvittelisi, että muut mahdolliset selitykset, esim. refluksi, allergia tai yleinen nirsoilu aiheuttaisivat ongelmia myös kylmien ruokien syömisten kanssa.
Jos kylmät ruuat maistuvat, niin antaisin lapsen syödä muutaman viikon niitä. Sen jälkeen yrittäisin varovasti tarjota ruuan aina pikkuisen lämpimämpänä (mutta hyvin hitaasti lämpötilaa nostamalla).
9 jatkaa vielä, että minusta myös tuo maidolla huuhteleminen viittaa siihen, että nimenomaan ruuan lämpö pelottaa lasta. Periaatteessa toinen mahdollisuus olisi puremisen hankaluus, mutta silloin lapsi ei haluaisi syödä leipääkään. Yksi vaihtoehto voi myös olla se, että jossain hampaassa on reikä tms. joka oireilee, kun suuhun saa jotain lämmintä.
Niin, täytyy kai kokeilla syöttää sitten kylmää ruokaa, tuntuu vaan niin hölmöltä, koska itse en söisi kylmänä. Suunsa on kyllä polttanut kuumaan ruokaan useinkin, elikkä tää saattais johtua siitäkin. Hampaissa ei reikiä näy.
-ap
Meillä tehos tuohon lämpimästä ruuasta riskaamiseen se, että kun lapsi ei syönyt, ilman isoa haloota pois pöydästä, välipalalla sitten ilmaantuu sama lautanen nenän alle. Jos ei kelpaa, kiitos ja näkemiin, illalla tavataan taas saman lautasen kanssa. Välipaloja olisi kyllä syönyt, muttei ruokaa. 3,5 - vuotiaana alkoi, kohta vuoden päivät on menty näin, nykyisin on enää satunnaista temppuilua. Päiväkodissa tekevät samoin. Painoa enemmän kiinnittäisin huomiota vireystilaan ja olisin huolissani, jos lapsi ei jaksa leikkiä normaaliin tapaan syömälakostaan johtuen.
Onko uhmaa noin muute? Ruokailu on monesti se ainoa, jossa lapsi oikeasti voi itse päättää, mitä tekee ja näin ollen käyttää valtaansa siinä.
Mä tekisin näin. Antaisin lapsen itse ottaa ruokaa. Päiväkodissakin tuon ikäiset saavat monessa paikassa ottaa itse ruokansa. Lapselle sanotaan, että ota just niin vähän kuin haluat vaikka yhden herneen mutta lautanen syödään tyhjäksi. Jotkut ottaa ihan naurettavan näköisiä annoksia mutta muutaman kerran jälkeen, yleensä ottavat aina lisää. Välipala sitten vain jotain pientä.
Jos toi ei tehoa, niin sitten vaan niin, että jos lapsi ei muutamasta kehotuksesta huolimatta syö, niin pöydästä pois ja seuraavan kerran ruokaa vasta normaaliin aikaan.
Tiedän, et on vaikeaa olla hermostumatta mutta se olis nyt kaikista tärkeintä. Vaikka lapsi nyt laihtuisikin jonkin verran, niin aivan varmasti jossain vaiheessa alkaa taas syömään kunnolla ja paino nousee kohisten :) Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vie lasta lääkäriin?
On uhattu monta kertaa viedäkin, sillonku uhkaa lääkäriin viemisellä niin rupeaa syömään, ottaa ehkä jopa huikeet 3 lusikallista ruokaa putkeen, jonka jälkee alkaa taas vaan sörkkimään sitä ruokaa.. Jos ei tää tästä pian rupee paranemaan, ni sit täytyy vähän konsultoida lekuria. Ensin tosin otan sen neuvolassa puheeks kun vauvan kanssa siellä käydään. Jotenkin epäilen kuitenkin et olis muka jotain sairautta tmsp. Mut eihän sitä koskaan tiedä..
Ja kyllä, lapsella on muutenkin uhmaa. Kiitos vinkeistä, ja muutenkin tsempeistä. Täytyy kokeilla tuota josko lapsi itse lappais sitä ruokaa lautaselle, jos edes siihen suostuisi..
-ap
Meillä samanlaista ja on vaan uhmaa. Ainoa asia millä tietää, että pystyy vetkuttelemaan. Maitoa jousi myös paljon ja täyttää sillä tahansa, sekä leivällä. Meillä juodaan ruoan kanssa vain vettä. Maito on muutenkin tosi huono ruokajuoma, estää raudan imeytymisen lähes täysin!
Onko ruokailutilanteessa sattunut jotakin mikä olisi voinut aiheuttaa tuon? Esim. Lapsella meinannut jäädä liian iso pala kurkkuun tms.