Saako kaupan ostoskärryt viedä mukanaan, minne asti?
Olen ajatellut kauppojen ostoskärryjen olevan kaupan omaisuutta ja ettei niitä saa viedä kaupan kiinteistön alueelta pois. Joillakin alueilla on ihan tavallinen tapa viedä ostokset ostoskärryissä lähimmälle bussipysäkille, esim. Leppävaaran Sellossa. Siellä kärryt palautuukin kauppoihin. Mutta miten sitten vaikkapa Espoon keskuksessa, kuka (myyjäkö?) hakee näitä ostoskärryjä takaisin junaradan toiselta puolelta tai 300 metrin päästä bussipysäkiltä? Onko tää oikeesti siis nykyisin ok? Vai vaan asiakkaiden välinpitämättömyyttä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt erään halpaketjun oven pielessä ilmoituksen, jossa kielletään viemästä kärryjä kaupan tontin rajojen ulkopuolelle. Hämmästyin, että kärryjen vieminen edes on ollut jollain mielessä!? Kyltti tullut syksyn aikana . Liikkeessä käy paljon ulkomaalaisia. Sattumaako?
Sattumaa varmaan jos ulkomaalaiset vie. Naapurirapun tatuoitu pitkätukka nahkaliivihemmo ei jaksa kantaa susikoiransa safkoja kassissa vaan tuo ne kaupan kärryllä. Ihan on kantasuomalainen. Ja aina kun olen nähnyt kärryä lykittävän kadulla, niin ihan suomalaisten, miesten ja naisten, toimesta sitä on tehty.
Missä slummissa te oikein asutte, jotka näette kadulla kärryjä työntäviä ihmisiä? :D Telkkarissa olen nähnyt kodittomilla ostoskärryjä, mutten kotikulmilla.
Mun puolesta saa viedä vaikka Kiinaan, kunhan palauttaa ne.
T. Kaupantäti
Myyrmäessä oli ainakin ennen muutaman autistin työnä hakea kärryjä ohjaajan kanssa eri puolelta asutusta ja jorpakkoja, ja sitten palauttaa ne kauppoihin. Kyseiset työntekijät osasivat etsiä tietyistä paikoista kärryjä ja palauttelivat niitä melkoiset määrät. Pojat tykkäsivät työstään ja olivat siinä hyviä. Toivottavasti tällainen suojatyötoiminta ei ole loppunut säästöjen myötä. Tästä oli juttua siis lehdessä parisen vuotta sitten.
Ostoskärryt ovat kalliita. Kuvittelisin niiden maksavat noin 50e, ainakin...
Kyllähän ostoskärryt taitavat maksaa satasen tienoilla. Ostoskoritkin maksavat näemmä 8 euroa ja se metalliteline pyörillä, mihin ostoskorit kaupassa pinotaan, maksaa netissä 45 euroa. Kannattaa seuraavan kerran hylättyjen kärryjen ohi kulkiessaan miettiä, miten paljon oma ruokalasku nousee vietyjen kärryjen vuoksi. Tokihan tuokin "hävikki" lisätään tuotteiden hintaan.
Ja näemmä kärryjä ihan varastetaankin:
http://www.iltalehti.fi/hullumaailma/2011120114864522_hu.shtml
Ostoskärryjä nostetaan joesta jne. Osa asiakkaista on niin yksinkertaisia tuholaisia, että he tuhoavat jopa tuollaisia esineitä.
Ostoskoreihin jouduttiin laittamaan varashälyttimet, kun niitä hävisi kaupoista. Osa asiakkaista ei ymmärtänyt, että kori on kaupan omaisuutta.
En oo koskaan vieny kärryjä parkkista kauemmas. Joskus kun joutuu ruuhka-aikaan jonnekin peränurkkaan auton jättämään, niin en viitsi kauppareissun jälkeen enää lähteä niitä tyhjiä kärrejä jonkun pikkukolikon takia katokseen viemään, vaan jätän sitten parkkiksen nurkkaan. Varsinkaan jos on huono sää ja pikkulapset mukana. En ole koskaan kyllä kenenkään nähnyt kärryjen kanssa poistuvan kaupan tontilta pois. Joskus autottomana isoja ostoksia suorittaneena olen ottanut kauppaan mukaan semmoset kaljakärryt, joilla laivaltakin raahataan niitä kaljasalkkuja. Niissä kulkee kätevästi parikin ostoskassia päällekkäin kun köyttää mustekalalla kiinni. Ei tulis mieleenkään kärrätä ostoksia kaupan ostoskärryssä kotiin asti.
RICH: Argan Oil Elixir. Olen ostanut laivalta ja Stockalta.
Hups tuli väärään ketjuun tuo hiusöljy :)
Ne on ne samat tyypit, jotka täpötäydessä bussissa istuvat käytäväpaikalle ja ikkunapaikalla vieressään istuu se ostoskassi. Jotka oven avatessaan eivät tule vilkaisseeksi, tulisiko takaa joku muu samalla ovenavauksella. Ne, joiden ei tarvitse koskaan väistää vastaantulijoita, vaan vastaantulijat saa väistää. Ehkä siksi, että juuri heillä on joko niin rankka elämä tai niin valtava tieto ja taito tavallisiin nähden, ettei normikäyttäytymissäännöt koske heitä. Tai sit pelkkä välinpitämättömyys ja laiskuus. Tai suoranainen tyhmyys?
Pari vappua sitten (kaupat kiinni) kävelin Citymarketin ohi päiväsaikaan ja näin miten teinipojat leikkivät parkkipaikalla. Kilpaa työnsivät ostoskärryjä viereiseen paskaiseen ojaan (sellainen iso leveä oja, jonka pohjalla seisoo ruskeaa vettä ja roskia).
En kehdannut soittaa poliiseja, mutta kyllä ärsytti. Kiinnostaako poliiseja, jos tuollaisesta soittaa?
.
Ja te jotka viette niitä kärryjä bussipysäkeille ja kotiin, tekivätkö pojat mielestänne oikein? Kyllä he varmaan jotain polettia siellä lukossa pyörittivät, eikös se teidän mielestänne riitä oikeudeksi tuhota kallis ostoskärry.
Olisi mukava kuulla jonkun kaupassatyöskentelevänkin kommentti tähän asiaan? Itse olen joskus soittanut lähikauppaan kun juhannuksena on ilmestynyt ostoskärryt uimarannalle ja kyllä ne on käyty kiitellen hakemassa pois. Mutta eihän jossain keskikokoisessa kaupassa voi kellään olla aikaa lähteä pakulla jotain kärryjä hakemaan rannoilta kiireen keskellä?
Ihmeellistä ajatella, että kärryjen etsiminen metsistä ja rappukäytävistä kuuluisi myyjän työnkuvaan. Tuohon menee aikaa ja mahdollisesti rahaakin bensiinin muodossa. Pitääkö tuohon olla lämpimät/maastoon sopivat varusteet jos lapset ja juopot vievät kärryjä metsään, maksaako ne myyjä vai kauppias. Viitsiikö likaisia kärryjä sellaisenaan laittaa muiden joukkoon, tulee pesemisenkin vaiva. Ja kyllä ostoskärry ottaa osumaa asfaltilla ja maastossa, ei niitä renkaitakaan ole sellaiseen suunniteltu.
Ensi kerralla kun näen jonkun ostoskärryjen seurassa kaupan pihan ulkopuolella, soitan poliisit.
Jos asut slummissa, se kuuluu asiaan. Sivistyneet suomalaiset palauttavat ne kärryparkkiin, vähemmän sivistyneet muualta tulleet vievät ne kotiovelle, kuten männä viikolla tässä lähistöllä oli kolmet kärryt bussipysäkillä kaupungin vuokratalojen vieressä, kyseiseen kauppaan n. 2 km täältä...
Vierailija kirjoitti:
Saa niitä viedä jos on rahan laitranu niin minne haluaa. Asumme kohtuullisen lähellä kauppaa (noin km metri) ja vien aina kärrin kotiparvekkeen alle mistä se on näppärä napata mukaan kun lähtee. Samassa rapussa asuu myymälänhenkilöitä ja eivät ole sanoneet ettei saisi. ja minungan se kärri on kun olen siittä maksanut.
Trolololol
Vierailija kirjoitti:
Jos asut slummissa, se kuuluu asiaan. Sivistyneet suomalaiset palauttavat ne kärryparkkiin, vähemmän sivistyneet muualta tulleet vievät ne kotiovelle, kuten männä viikolla tässä lähistöllä oli kolmet kärryt bussipysäkillä kaupungin vuokratalojen vieressä, kyseiseen kauppaan n. 2 km täältä...
Tämä.
Heh, just näin Leppävaarassa 550:n pysäkille vievien portaiden yläpäässä ostoskärryt ja vähän katoin että jaahas :D
Itse olen ajatellut että tyyliin kaupan pihalle asti saa viedä jos haluaa lastata ostokset autoon, mutta silloinkin kärryt tulisi palauttaa kauppaan tai edes ovien eteen tms.
Oulun Tuirassa tietyt tyypit vievät ne koteihinsa asti.
Olen ostanut sellaisen yleisen ostoskärryjen vapautuavaimen, jonka saan pois kärryistä, kun se on vapautunut.
Jätän aina kärryt minne sattuu. Helppoa. Ei tarvitse kolikoiden kanssa pelata.
Samaa ihmettelimme mieheni kanssa pari päivää sitten juuri Sellon kupeessa, jossa löytyy joka puolelta hylättyjä ostoskärryjä. Ne ovat kalliita ja me asiakkaathan ne niiden häviämisen maksamme tuotteiden hinnoissa. Erään kerran mustalaisperhe otti kärryt junaan täynnä tavaroita ja matkusti niiden kanssa ilmeisesti kotiovelle asti.