Vierailija

Ammattioppilaitoksessa opettajana toimiva tuttuni kertoi hänellä olevan kohta 7 viikon loma, kun oppilaat lähetävät työssäoppimiseen eri yrityksiin. Hänellä on tapana tuolloin lähteä vähintään kahdeksi viikoksi ulkomaille lomailemaan. En kehdannut kysyä, että saako hän tosiaan palkkaa tuolta ajalta ilman mitään työvelvollisuutta? Miten tämä voi olla mahdollista työn tuottavuuden kannalta?

Olen käsittänyt, että opettajan tulisi vierailla työssäoppimispaikoissa ja antaa palautetta, mutta ilmeisesti näin ei ole.

Tästä onkin sitten enää muutama viikko kesälomaan...

Kateuskorttia on nyt turha vetää, siitä ei ole kyse vaan ihan silkasta uteliaisuudesta ja ihmettelystä tällaisessa taloudellisessa tilanteessa.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Onhan siellä koulussa muitakin vuosikursseja, eri vuosikurssit on työssäoppimassa eri aikoihin. Tuttavasi taitaa olla tuntiopettajana ja saa rahaa vain tehdyistä päivistä, muuten olis kyllä koululla opettamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No ei se ole mahdollista. Opettajat ei opeta vain yhtä ryhmää amiksessakaan,onhan siellä eri vuosikursseja.Mieti nyt tätä Suomen tilannettakin,että oliskohan toi ihan mahdollista?

T.yks ope

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ei se ole mahdollista. Opettajat ei opeta vain yhtä ryhmää amiksessakaan,onhan siellä eri vuosikursseja.Mieti nyt tätä Suomen tilannettakin,että oliskohan toi ihan mahdollista?

T.yks ope

Täysin varma olen siitä, että hänellä on 7 vkoa vapaata. Ei hän muuten voisi olla ulkomailla. Siitä en tiedä, onko hän tuntiopettaja vai mikä. Kaikki hänen opettamansa oppilaat ovat tuolloin harjoittelussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

T.yks ope

Täysin varma olen siitä, että hänellä on 7 vkoa vapaata. Ei hän muuten voisi olla ulkomailla. Siitä en tiedä, onko hän tuntiopettaja vai mikä. Kaikki hänen opettamansa oppilaat ovat tuolloin harjoittelussa.

Hänellä on varmaan sitten työsopimus, tuntimäärät ja palkkaus suhteutettu sen mukaan, ettei hänellä ole opetusta tuona 7 viikkona.

Vierailija

Opettajilla on opetusvelvollisuus. Se on kouluista ja oppiaineista riippuen jotain 16 viikkotuntia, joka kerrotaan lukuvuoden viikkojen lukumäärällä. Aiemmin käytettiin vuosittaista opetusvelvollisuutta, joka saattoi olla jotain 600 opetustuntia + muu työvelvollisuus, kuten esimerkiksi harjoittelujen valvonta.

Vaan onhan sekin mahdollista, että opettaja on lomautettuna vakityöstään, eli käytännössä työttömyyskorvauksella.

Vierailija

Etkö ole vielä oppinut tätä palstafaktaa? Se on opetuksetonta aikaa, ei suinkaan lomaa.  :D Jos siitä kehtaa puhua sen oikealla nimellä, opettajat suuttuvat. Hehän tekevät maailman vaativinta työtä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
[Täysin varma olen siitä, että hänellä on 7 vkoa vapaata. Ei hän muuten voisi olla ulkomailla. Siitä en tiedä, onko hän tuntiopettaja vai mikä. Kaikki hänen opettamansa oppilaat ovat tuolloin harjoittelussa.

Tuntiopettajille maksetaan vain niistä tunneista, jotka opettaa. Muilla opettajilla on ne tietyt opetusvelvollisuustunnit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

T.yks ope

Minäkin opetin aikanaan ammattiopistossa. Olin tuntiopettaja ja esim jouluun asti oli töitä ja palkkaa. Kun tunteja ei ollut tyylin 20.joulukuuta lährien niin ei ollut palkkaakaan. Alkuvuonna vakiopet oli nirmaalisti töissä ja opetti täysiä päiviä. Minulla ei ollut sittrn yhtään tuntia ennen tyyliin 7.2. ja ei myöskään palkkaa. Sitten jarkui helmikuussa. Eli sain tehdä mitä halusin esim vaikka matkustaa kun työtä ei ollut. Sijaistin päivän siellä toisen täällä. Ja huhtikuussa oli taas pätkä että töitä ei ollut.

Vierailija

Älä turhaan kateile. Opettajat syyllistyvät itsekin tuohon, että huokailevat toisilleen, että voi kun minäkin pääsisin kotiin jo niin kuin sinä, ja voi kun sulla on lyhyt päivä. Eikä siinä sanoessa tulla ajatelleeksi, että lyhyt päivä tarkoittaa pienempää palkkaa.

Sama sun tuttavalla. Näyttää siltä, että opettaa vain yhtä ryhmää, jos kerran työssäoppimisen aikana ei ole muita opetusvelvoitteita. Ja siksi hän ehtii vaikka kahdeksi viikoksi ulkomaillekin, koska ehtii katsastaa ne työssäoppimispaikat vähemmässäkin ajassa, koska työ on osa-aikainen. Mutta ei siitä sitten myöskään täyttä palkkaa tule. Palkka voi kyllä olla jaettu tasaisesti koko vuodelle, mutta määrä on sen mukainen mitä tuosta työmäärästä maksetaan.

Tuottavuuden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. Tehdyistä tunneista maksetaan, muusta tietenkään ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

T.yks ope

Minäkin opetin aikanaan ammattiopistossa. Olin tuntiopettaja ja esim jouluun asti oli töitä ja palkkaa. Kun tunteja ei ollut tyylin 20.joulukuuta lährien niin ei ollut palkkaakaan. Alkuvuonna vakiopet oli nirmaalisti töissä ja opetti täysiä päiviä. Minulla ei ollut sittrn yhtään tuntia ennen tyyliin 7.2. ja ei myöskään palkkaa. Sitten jarkui helmikuussa. Eli sain tehdä mitä halusin esim vaikka matkustaa kun työtä ei ollut. Sijaistin päivän siellä toisen täällä. Ja huhtikuussa oli taas pätkä että töitä ei ollut.

Ap:n kaverilla raha ei näytä olevan ongelma, koskapa kerran lomailee viikkoja ulkomailla.

Vierailija

Kaveri on lukiossa töissä. Joskus on käynyt niin, että hänellä ei jossain jaksossa ole yhtään opetettavaa tuntia. Tuo kyllä sitten kostautuu niissä muissa.

Vierailija

[

Ap:n kaverilla raha ei näytä olevan ongelma, koskapa kerran lomailee viikkoja ulkomailla.[/quote]

Niin tai sitä rahaa osaa käyttää oikein ja säästää palkoista matkusteluun.. kaikki ei käytä rahojaan herkkujuustoon ja makkaraan

Vierailija

Voin opena kertoa,että tällä alalla ei vaan sellasta ole olemassakaan,kun palkallinen vapaa.Ei siis kesälomakaan.Sun tuttu on tuntiope.

Vierailija

Ammattikoulujen opettajien kai pitää pitää ammattitaitoa yllä? Tai ehkä kaveris on ottanut virkavapaata kun se on mahdollista ja voi matkustaa ajanjaksona jolloin ei ole niin kallista kuin koululaisten lomilla. - ollaan nimittäin meidänkin perheessä laskettu, että kannattaisi ottaa virkavapaata ja mennä makoille joskus muulloin kuin hiihtolomalla tai joululomalla. Matkata on niin paljon halevempia. Sitä ei vaan saa, kun rehtori mun koulussani on nipo enkä jaksa vääntää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

T.yks ope

Ap:n kaverilla raha ei näytä olevan ongelma, koskapa kerran lomailee viikkoja ulkomailla.

Raha ei varmaankaan ole ongelma. Ei tuo silti ole päätoimisen opettajan työnkuvaus.

Vierailija

Minun oppilaani kun lähtivät työharjoitteluun, olin kuitenkin läsnä taustalla. Sellaista päivää ei ollut ettei edes 1 oppilaista olisi ottanut yhteyttä jossain asiassa. En muista mikä on pahin, 5 ? oppilasta keskeytti työharjoittelun, kun paikka ei vastannut odotuksia. Siinä sitten sai mennä työharjoittelupaikkaan ja jutella kummankin osapuolen kanssa.

Yleensä oppilaat ovat naiveja, kuvittelee että voivat olla kännykkä kädessä, syödä purkkaa ja mitään ei tarvi tehdä.

Onneksi jotkut työharjoittelupaikat laittavat näihin stopin heti ja ottavat minuun yhteyttä.

Vaikka kuinka käydään asiat läpi etukäteen.

Ja se muu aika. Lomaa ? Kaukana siitä. Joka aineessa on kokeet ollut ennen työharjoittelua ja niiden tarkistaminen ja kaikki rästitöiden tekeminen. Siinä menee rattosasti työharjoitteluaika.

Vierailija

Voi hyvinkin olla tuntiope, en tiedä niin kuin jo sanoinkin. Muina aikoina hän tekee kyllä ihan täysiä päiviä useamman ryhmän kanssa. Mutta tämän 7 viikon jakson aikana hän voi lomailla. Palkasta en tiedä. Tuntui vain kovin ihmeelliselle. Peruskoulussa ja lukiossa olevat opetutut joutuvat TET-jaksojen aikana valvontatehtäviin tai tukiopetustustehtäviin jne. Tietenkin "vapaatunteja" on heillä vain muutamia.

Ja edelleenkään kade en ole, en haluaisi opettaa mitään jalkojen raspausta jne.

AP

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat