15 v tytär lihoi 5 kg joululomalla.
Joululoma oli 2 viikkoa. Kaverit oli matkoilla, meidän perhe kokojoulun kotona ja kestitettiin kolme muuta perhettä ja isovanhemmat tuona aikana. Joka päivä kunnon päivälliset, leivottiin paljon ja lisää, kun uusia vieraita tuli. Pullaa, piirakkaa, piparia, torttuja, kakkuja Savherista juustokakkuun. Kun oli paljon vieraita, niin tuli myös paljon lahjoina karkkia, suklaata yli 10 rasiaa. Tyttö perso makealle, muut perheessä ei siitä välitetä. Koko loman tyttö luki kirjoja, katsoi telkkaria ja oli mukana joulun laittamisessa, mutta ei liikuntaa harrastanut. Minä katson aina tosi tarkkaan syömiseni, herkkuja vain maistan. Tänään sitten aamulla kouluun lähtiessä tyttö itki peilin edessä paksuja reisiään ja kun käskin lopettaa moisen höpötyksen, tyttö suuttui, tuli kamala riita ja tyttö hyppäsi impulsiivisesti vaa'alle, ja käski minun uskoa " että on läski", ja tosiaan vaaka näytti 5 kg enemmän kuin kk sitten kouluterkkarin terveystarkastuksessa. Namit on kotoa kadonneet, tyhjiä
Laatikoita geishaa/fazerinaa/dumlea/aftereightiä/vihreitä kuulia/konvehtirasioita marabou, Fazer, panda on kaapit, sohvan ja sängynaluset täynnä. Ja vasta nyt kun katon tyttöä, niin on kyllä kovasti tosiaan kasvot pyöristyneet ja vyötäröllä makkaraa. Miten noin nopeesti voi lihoa näin paljon?? Ja miten ihmeessä tää tapahtui minun huomaamatta? Tyttö on kyllä ollut aiemmin ihan normaalipainoinen ja on edelleen, pituus 165 cm, paino kk sitten 55 kg ja nyt 60 kg. Mitäs nyt tehdään? Ei mee farkunnapit kiinni. En uskalla laihdutuksesta puhua, on niin herkkä, että menee vielä toiseen äärilaitaan ja lopettaa syömisen. Kun puhuin terveyden kannalta herkkujen kohtuullistamisesta, suuttui kamalasti, ja oli sitä mieltä, että minunkin mielestä hän on "läski".
Kommentit (20)
Halaa häntä ja kerro, että hän on kaunis.
No oisko vaan turvotusta? Kyllä se siitä, kun palaa normaaliin päivärytmiin.
Tooooooosi huono.
"Me muut perheessä ei siitä välitetä"
Provotutkani hälytti.
Vierailija kirjoitti:
hyi mikä äiti
Niinpä, mitäpä muuta vastausta tältä palstalta voisi odottaa. Nyt jo kadun, että kirjoitin.
AP
No tää on selvä provo. Olin tulossa antamaan vinkkejä, mutta ap:n "itse olen tarkka mitä syön" paljasti kaiken tuon mässytysselvityksen vyörytyksen jälkeen.
Miten voi lihota noin paljon? Ite en lihonnu yhtää vaikka pyöreyttä yritinkin saada lisää.
Paino tasoittuu noin nuorella itsestään, kun normiarki alkaa. Pidä nyt itse taukoa leipomisestä ja muusta hölväämisestä. Joku sanoikin nätisti, että kehu tyttöäsi kauniiksi:)
Hänen olisi tullut syödä 5 rasvakilon eteen 35 000 kilokaloria yli kulutuksen. En oikein usko tuohon. Puolet on vähintään turvotusta löhöämisestä. Paluu normiarkeen ja vähän reippailua niin ei pitäisi kovin kauaa kestää päästä takas samoihin mittoihin.
Kukaan ei liho 5 kg parissa viikossa, se on turvotusta. Kun palaa normaaliin arkeen niin helpottaa.
Se on sinun tehtävä valvoa tyttäresi painoa. Nyt kaikki herkut ja limpsat pois ja passitat tytön vaikka hiihtämään!
Vierailija kirjoitti:
Tooooooosi huono.
"Me muut perheessä ei siitä välitetä"Provotutkani hälytti.
Voi kun olisikin provo,. Minä olen itse 160 cm harmaavarpunen, tosi vaatimattoman näköinen, mutta aina ollut hoikka, kun painoa tarkkailen ja pienessä ihmisessä liikakilot selvemmin näkyy. Ja kun ei ole luonto näyttävämpää naamaa antanut, niin pyrin edes pysymään hoikkana. Lätkä-, triathlon - ja urheiluhullut aviomies ja kaksi teini-ikäistä poikaa eivät tosiaan sohvalla suklaarasia sylissä viihdy.
Jos ei ole provo, niin kannattaa nyt vähän katsoa noita syömisiä. Tuommoiset ruokamäärät jouluna ovat okei 2-3 päivää, sitten pitää palata viimeistään normaaliin. Pieniä herkkuja joka päivä, mutta ei mitään mässäystä 2 viikkoa!
Noi itsepetosturvotusjutut kannattaa heti unohtaa, jos haluaa pysyä hoikkana läpi elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun tehtävä valvoa tyttäresi painoa. Nyt kaikki herkut ja limpsat pois ja passitat tytön vaikka hiihtämään!
Kiitos! Eka asiallinen kommentti. Moka on niin minun; miten sallin/en tajunnut.
Luistimia lähden varastosta kaivamaan...
Arki vie ylimääräisen pulleuden pois. Ei siihen puuttua tarvi sen kummosemmin
Sama juttu itsellä, tuli mässättyä ja oho... Maanantaina taidan laittaa löysän mekon päälleni, kun töihin pitää lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tooooooosi huono.
"Me muut perheessä ei siitä välitetä"Provotutkani hälytti.
Voi kun olisikin provo,. Minä olen itse 160 cm harmaavarpunen, tosi vaatimattoman näköinen, mutta aina ollut hoikka, kun painoa tarkkailen ja pienessä ihmisessä liikakilot selvemmin näkyy. Ja kun ei ole luonto näyttävämpää naamaa antanut, niin pyrin edes pysymään hoikkana. Lätkä-, triathlon - ja urheiluhullut aviomies ja kaksi teini-ikäistä poikaa eivät tosiaan sohvalla suklaarasia sylissä viihdy.
Joopa joo, itse vain maistat herkkuja kuten joku anorektikko, mutta katselet vain vieressä tyttäresi todellakin kuin jonkin tonnikeijukaisperheen mussutusta :D Joo, ei mee läpi. Provo.
Vierailija kirjoitti:
Hänen olisi tullut syödä 5 rasvakilon eteen 35 000 kilokaloria yli kulutuksen. En oikein usko tuohon. Puolet on vähintään turvotusta löhöämisestä. Paluu normiarkeen ja vähän reippailua niin ei pitäisi kovin kauaa kestää päästä takas samoihin mittoihin.
35 000 kcal/14 vrk: sehän on " vain 2500 kcal/vrk. Suklaa/makeiset monesti noin 500 kcal/100g eli kilosta herkkuja tulee jo 5000 kcal. Eli on oikein hyvin mahdollista! Jos vielä vain makaa sohvalla, eikä liiku lainkaan. Lihominen on niin helppoa. Ihan liian helppoa!
Turvotusta se vaan on ja lähtee itsestään. Sama kävi minulle jouluna ja nyt on pahimmat lähteneet kun olen syönyt kevyemmin. Tee kaikille palvelus ja ole tekemättä asiasta enää tämän suurempaa numeroa. Teette seuraavat viikot kotona kevyempää ja terveellisempää ruokaa ja jätätte herkut ostamatta, niin eiköhän se siitä. Syyllistämisellä et pääse mihinkään ja pahimmassa tapauksessa aiheutat hänelle syömishäiriön. Painoasioiden kanssa pitää olla teinityttöjen kohdalla todella tarkkana, että mitä sanoo ja miten reagoi.
Ehkä on tosiaan minulla itselläni epänormaali suhde ruokaan ja sitten ehkä olen siirtänyt oudot ajatukseni ja tottumukseni tyttärellenikin, ja hänen kohdallaan tilanne tulee näin esiin. Tosiaan olen hyvin tietoinen syömisistäni ja painostani ja siitä myös varmaan liikaa ääneen puhun. Tosi tärkeinä toisaalta koin nää tarjoilut, jotka oli varmaan "överit". Eka kertaa mein kotiin kaikki sukulaiset kutsuin näin isolla porukalla. Kiva, että kommentoidaan. Ei oo valitettavasti tää provo, kunpa olisikin. Ja jos sellaista epäilet, niin ohita toki ja siirry seuraaviin viesteihin tekemään tutkaa ja salapolisityötä ja viisastelemaan. Tollaset provo-kuittailut tuntuu keljulta, kun on tosi paha mieli tytöllä ja minulla ja totaalisen huonoksi äidiksi nyt koen itseni. Kiitos asiallisista kommenteista, nyt jo koen niistä hyötyneeni.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on tosiaan minulla itselläni epänormaali suhde ruokaan ja sitten ehkä olen siirtänyt oudot ajatukseni ja tottumukseni tyttärellenikin, ja hänen kohdallaan tilanne tulee näin esiin. Tosiaan olen hyvin tietoinen syömisistäni ja painostani ja siitä myös varmaan liikaa ääneen puhun. Tosi tärkeinä toisaalta koin nää tarjoilut, jotka oli varmaan "överit". Eka kertaa mein kotiin kaikki sukulaiset kutsuin näin isolla porukalla. Kiva, että kommentoidaan. Ei oo valitettavasti tää provo, kunpa olisikin. Ja jos sellaista epäilet, niin ohita toki ja siirry seuraaviin viesteihin tekemään tutkaa ja salapolisityötä ja viisastelemaan. Tollaset provo-kuittailut tuntuu keljulta, kun on tosi paha mieli tytöllä ja minulla ja totaalisen huonoksi äidiksi nyt koen itseni. Kiitos asiallisista kommenteista, nyt jo koen niistä hyötyneeni.
AP
No tarjoilut on ihan ookoo, mutta lasten pitää oppia se, ettei joulu tai vieraat ole mikään tekosyy syödä holtittomasti. Aika avutonta, jos limsat ja herkut pois oli sen tason apu, että ratkaisi jotain.
hyi mikä äiti