kasvissyöjät/idearikkaat ruoanlaittajat!
Mitä tarjoaisitte kasvissyöjille kermaperunoiden kanssa? Sekasyöjille on paahtopaistia.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja
Joo, Hälsans kökillä on hyviä pakastenakkeja. Mutta kun toiset syövät paahtopaistia, niin hiukan arkiselta tuntuu nakkitarjoilu.
Atrian juustonakit on kans hyviä.
Mutta kun piti olla vegeä.
Siksi suosittelinkin JUUSTOnakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punajuuripihvejä, pihveiks leikattuja keitettyjä punajuuria mausteisessa korppu- tai mantelijauhossa ja munassa leivitettyinä ja voissa paistettuina. Nam.
Jos muna ja voi ei sovi, niin paista laadukkaassa kasviöljyssä. Toisaalta kun tarjoat kermaperunoita, niin kermahan on eläinkunnantuote, eli kai tuo voi ja munaleivitys sopii.
tai sitten voi käyttää vaikka kaurakermaa. jos en olisi varma, onko vegaani vai lihaton niin pelaisin varman päälle, sillä se on todella helppoa. esim. oatlyn kaurakerma on ihanaa.
niin ja quorn on todella ankeaa. ei vegaanista, todella oudon prosessoitua ja jostain ihmeen labrasta tullutta suunnilleen. esim. tofun valmistusmenetelmä on ikivanha ja tekee soijasta hyvin sulavaa. samoin tempeh voisi olla vaihtoehto, mutta sen saatavuus on todella paljon huonompaa kuin tofun. tofua ja papuja sekä linssejä löytyy joka marketista. quorn on kallista ja vaikea valmistaa maukkaasti.
Se perusperiaate menee jotenkin niin, että vilja ja kasvis= nälkä bygones. Tai peruna plus papu/ maitotuote. Jos olisin kylässä ja saisin perunat valkosipulin kanssa tuorepaistettuna ja hyvää juustoa jossain muodossa, olisin iloinen. Punajuuri ja perunat ( vaikka vaihtoehtosi tuhdimpi) eivät vie nälkää.
T. Aiempi ja kasvissyöjä ( plus maito ja kala) noin 20v
Quorn ei ole hyvää. Olen sitä pariin kertaan syönyt ja lähinnä tulee mieleen, että joku jenkkifirma on yrittänyt tehdä lihan suutuntumaa muistuttavaa proteiinia lihansyöjille, jotka haluavat syödä liharuokaa muistuttavaa kasvisruokaa silloin harvoin kun joutuvat kasvisruokaa syömään.
t.kasvissyöjä
Kasvispihvien tekeminen on todella helppoa jos omistaa sauvasekoittimen. Netti on täynnä hyviä ohjeita. Pavut/kikherneet, kasvikset, mahdollinen kananmuna/peruna sauvasekoittimella mössöksi, muotoile pihveiksi tai pyöryköiksi ja paista pannulla. Mausteita kannattaa käyttää ennakkoluulottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin kelpais kaikki täällä ehdotetus kasvisruuat!
Niin mullekin! Quornkin on ihan hyvää, tosin aika kallista. Ehdotan kermaperunoiden kaveriksi paistettua halloumia.
Ei kun hitsi, seitania tarkoitin, kun oon puhunut quornista! Eli seitania tekis mieli kokeilla, meni vaan termit sekasin. Eiks se oo parempaa kaikin puolin?
Kiitos kaikille vinkeistä! Taidan tehdä jonkinlaisia linssi-kikhernepihvejä, laitan reilusti mausteita ja tuoreita yrttejä pilkottuna. Toivottavasti kelpaa :)
Paahtopaistin kanssa tulee punaviinikastiketta, joka ei välttämättä sovi kovin hyvin noiden kasvispihvien kanssa. Olisiko vielä siihen jotain ideoita? Voi olla, että teen kermaperunoiden sijaan perunagratiinia. Sitruunainen jogurttikastike sopisi ihanasti noiden pihvien kanssa, mutta en sitten tiedä miten sopii sen perunalisukkeen kanssa. Lisäksi annokseen tulee freesattuja kasviksia.
porkkana-cashew pihvejä, falafelejä, portobello sieniä.
Linssipihvejäkin miksei, mutta mun korviin hurjan arkista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kun hitsi, seitania tarkoitin, kun oon puhunut quornista! Eli seitania tekis mieli kokeilla, meni vaan termit sekasin. Eiks se oo parempaa kaikin puolin?
seitania tosiaan! Se on vinkeetä ja siitä saa tehtyä lähes mitä vaan. Suosittelen. Tehtiin tänä vuonna joulupöytäänkin chocochilin jouluseitan, siihen kalkkunan ja kalojen lisäksi. Maistui kaikille.
Seitanista myös saa hyviä lastuja pitaan, kunnolla maustaa oman maun mukaan taikinan ja omnomnom. Jos haluaa käyttää lihavertausta, niin sellaisia kebablastuja, mutta parempaa! :)
Härkäpapujauhosta tehtyjä blinejä tai räiskäleitä, joissa joku suolainen sisus tai päällinen ja hiukan chiliä...
Itse saattaisin tykätä kermaperunoiden kanssa esimerkiksi ihan vaan parsasta tai porkkanoista :) joku mainitsi aiemmin nakit, mutta soijanakit on oikeesti hyviä!
Syövätkö kananmunia? nekin voisivat olla ihan kivoja :) Punajuuripihvit myös maukkaita, mutta mielestäni hieman työläitä tehdä... :)
Tai ihan vaan joku salaatti jossa on esimerkiksi papuja seassa?
Miten kasvissyöjät aina onnistuvatkin ankeuttamaan muiden elämää olemalla vaikeita. Muutenkin heidän näkemisensä on inhottavaa, suurin osa näyttää siltä että niillä on syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat hemmotella: linssipihvejä. Mutta paistettu juusto / tuhti fetasalaatti plus patonki on jo täysin fine! Mukavaa iltaa:)
Hyvä salaatti varmaankin, mutta ei kai kermaperunoiden kylkeen samalle lautaselle? Kermaa + juustoa, ei kiitos. Mutta ne linssipihvit sopivat hienosti.
Miksei? Kyllä mä ainakin vetelisin ilolla kermaperunoita ja fetasalaattia. Kyllähän nuo kaksi ainesosaa sopii yhteen, esim. juustokermaperunat.
Ap:n idea vaikuttaa mainiolta, ja kyllä mä uskon, että punaviinikastike sopii kasvispihvienkin kanssa, riippuu tietenkin siitä, mitä kaikkea niihin laitat.
Ohiksena, kerran olen maistanut quorn-pihvejä vai oliko ne leikkeitä, ja komppaan edellisiä; se ON ihan kersean makuista.
- se, joka ekalla sivulla ehdotteli kasvispihvejä, yllättäen kasvissyöjä :)
Vierailija kirjoitti:
Miten kasvissyöjät aina onnistuvatkin ankeuttamaan muiden elämää olemalla vaikeita. Muutenkin heidän näkemisensä on inhottavaa, suurin osa näyttää siltä että niillä on syöpä.
Jos todella tunnistat kasvissyöjät ihan tosta vaan ulkonäön perusteella, mä palkkaan sut. Mulla kun kaikki ystävät on sekasyöjiä, mä oon ainoa vege.
Ps. Jim Carrey on vegaani. Miks ei se mun mielestä näytä yhtään syöpäseltä? ;)
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten löytäisi tofua (halvalla)?
Kaupasta.
Tofuhan on halpaa,jopa alle 2e.Jos ei marinoitua,vaan teet sen itse,niin huolellinen talouspaperien välissä kuivatus on hyväksi.Paino päälle.
Näin kasvissyöjänä kaikki ehdotukset kävisi.Jos vain jotain on tehty perunoiden lisäksi,niin ilahdun positiivisesti.Tee sellaista mikä itseltä sujuu,ei paineita.
Miksei? Oon käsittänyt, että se on hyvää ja kovastikin vegejen suosiossa.