Mitä ne mormonit minusta haluaa?
No niin, sen kerran kun tuumasin lapsille, että meillä kunnioitetaan kaikkia uskontoja ja kuunneltiin viisi minuuttia niitä lähetyssaarnaajia siinä ovella on näitä käännyttäjiä alkanut pyöriä ovella.
Meillä tosiaan pyritään kunnioittamaan kaikkia uskontoja ja niiden edustajia, vaikka itse tunnustan lähinnä vanhaa suomalaiskansallista uskoa ja muuta pakanameininkiä. Jäin vaan miettimään, että jos nyt lähtisi näiden myöhempien aikojen pyhien matkaan, niin mitä ne minusta, persaukisesta keski-ikäisestä ja parin aviottoman mukulan äidista haluavat?
Käännyttää minut, lapseni ja kaikki esi-isät mormoneiksi? Rahaa? Käsiparin heidän toimintaansa? Tätivaimoksi jollekin leskimiehelle? Olisinko koskaan yhtä arvokas kuin mormoniksi syntynyt?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi helppoa sanoa heti kärkeen ei kiitos ja ovi kiinni. Varmasti lakkaavat käymästä, jos et ollenkaan anna toivoa.
Joo, se olisi helppoa ja niin olen tehnytkin nyt viime aikoina. Mutta utelias olen silti, miten ihmeessä minä hyötyisin kasteen ottamisesta? Sen ymmärrän, että ahkerat veljet tai sisaret (kyllä vaan, naisiakin on nähty!) saavat palan taivasosuutta haalimalla syntisiä suojiinsa.
Mutta miksi? Kuten tuolla kysyin, mikä olisi minun hyötyni yhteisölle? Eikö ne voisi vaan temppelissään ylistää Herraa keskenään?
Ap jatkaa: ja jollen saa täältä hyviä vastauksia, joudun seuraavan kerran pyytämään kaksikon sisälle ja tarjoan niille... Niin mitä? Lasilliset vettä?
Älä avaa ovea kellekään käännyttäjälle, tai paisko ovi heti kiinni, ne on kaikki syöpää. Siinä ei ole mitään väärää, ne tekevät väärin. Uskonto näet on jokaisen oma asia eikä uskontoaan voi rehellisesti tyrkyttää tai myydä kenellekään.
Haluavat käännyttää ja haluavat käsiparin. Uskonto on hyvin yhteisöllinen ja sitova. Heillä on paljon sovinnaisuusmääräyksiä. He eivät välttämättä voi tulla sisälle, jos olet yksinäinen nainen ja he ovat miehiä. Voit tarjota vettä, mehua tai maitoa tai limsaa. Kahvi ja tee eivät käy heille.
Mun isä ja joku sen kaveri kutsui ne nuorena sisään kahville ja alkoi väittelemään :)
Kysy niiltä. Ja sit voit kohteliaasti selittää ettet halua heidän enää käyvän. Kaikki viisastuu ja kättä päälle.
Eikö olisi helppoa sanoa heti kärkeen ei kiitos ja ovi kiinni. Varmasti lakkaavat käymästä, jos et ollenkaan anna toivoa.