Aso-asunnoissa vakuusrahasta pidätetään mielivaltaisesti kuluja poismuuton yhteydessä
Muutettuani pois Aso-Kotien asumisoikeudesta sain jälkikäteen havaita, että vakuusmaksusta oli pidätetty "siivouskuluja", kuten tilisiirron viestikentässä luki. Minua ei omatoimisesti ollut mitenkään informoitu siitä, mikä oli lopputarkastuksen tulos. Mitään kirjallisista selvitystä tehdyistä siivous- tai korjaustöistä en ollut saanut. Pois muuttavalle asukkaalle lähetetään muuttokirje, jossa on hinnasto mahdollisista asukkaalta laskutettavista korjaustöistä, joista useimmat liittyvät loppusiivoukseen. Ylimielisen isännöitsijän kertoman mukaan minun tehtäväni olisi arvailla hinnastosta, mitä on tehty. Vasta myöhemmin hän toi esiin, että olikin tehty korjaustöitä piikkiini, ei todellakaan pelkkää siivousta. Silti jäi roikkumaan ilmaan, antaako isännöitsijä minulle tivaamani kirjallisen selvityksen siitä, mitä on tehty ja mihin hintaan.
Julkisuudessa ovat joskus olleet tapetilla ahneet asuntojen vuokraajat, jotka mielivaltaisista vakuusrahojen pidätyksistä on tapeltu. Yllätyksenä voi jollekulle tulla se, että aso-asuntoja omistavat asumisyhteisöt edustajineen voivat aivan yhtä pahoja tässä suhteessa. Asukas voi olla tilanteessa pahemminkin altavastaajana kuin yksityisen vuokranantajan kanssa, kun on erimielisyyksiä siitä, mikä on luonnollista kulumista ja mikä ei. Minun johtopäätökseni oli, että parin satasen asiasta ei kannata tapella, vaikka minulla onkin laaja kotivakuutus.
Kommentit (2)
Jep jep. Kuten tunnettu sananlasku sanookin: ei korppi korpin silmää noki.
Edelliseen voi lisätä sen omasta tapauksestani, että loppusiivouksessa todellakin kaikki paikat syynätään. Siis todellakin kaikki paikat aivan myös asuntoon kuuluvien kodinkoneiden taustoja myöten, kun tarkastajaksi sattuu sopiva kusipää isännöitsijäksi. Minulle motkotettiin jopa ikkunoiden pesusta, vaikka se ei edes alalla noudatettavan hyvän vuokraustavan mukaan yleensä kuulu loppusiivouksen piiriin. Näistä kuriositeeteista sitten isännöitsijä pitää meteliä, että aivan koko loppusiivous olisi jäänyt täydellisesti tekemättä ja menee teettämään täydellisen loppusiivouksen asukkaan rahoja rosvoten. Tämä siitä huolimatta, että olin käyttänyt koko päivän loppusiivoukseen. Ottaapa vielä kuvia jääkaappipakastimen tai uunin taustoista, pienestä pölykertymästä yksittäisen pistorasian päällä tai hieman likaiseksi jääneestä keittiön lavuaarista, ja yrittää tältä pohjalta väittää koko asunnon jääneen siivottomaksi. Sitten vielä laskuttaa summan, johon verrattuna olisin taatusti pystynyt teettämään vastaavan työn paljon halvemmalla yksityisellä siivoojalla, useamman sata euroa. Ja se työ sentään olisi mennyt kotitalousvähennyksen piiriin. Asumisoikeusyhteisö vieläpä kernaasti väittää, että kun he ovat antaneet ylimalkaiset siivousohjeet mm. kotisivuillaan, he voivat vaatia sisällytettäväksi mitä vain loppusiivouksen piiriin.
Minun kokemukseni perusteella aso-asukkaan kohtelu voi olla vieläpä paljon törkeämpää kuin vuokramarkkinoilla, kun ottaa huomioon sen, että elinkeinonharjoittaja on aina paremmin tiedoin varustettu kuin yksityinen kansalainen ja käyttää tätä epäsymmetristä asetelmaa surutta hyväkseen. Paperilla asumisoikeusyhteisöt ovat olevinaan voittoa tuottamattomia yhteisöjä, mutta käytännössä ne takovat huikeaa voittoa omistajilleen. Asumisoikeusasunnon haltijaa kupataan surutta kuin viimeistä päivää.