Miksei nykyajan lapset pelaa/leiki ulkona?
Ainakin omasta lapsuudesta tutut kirkonrotta, tervapata, 10 tikkua laudalla ja jopa twistit ja hyppynarut ovat kadonneet!!! MIKSI!!!???
Ikäänkuin ekaluokkalaisellakin olisi tärkeintä olla ja näyttää vain hyvältä maassa istuskellen(kesällä)
Kommentit (11)
Kesällä just kirkkistä ja " rofee ja polee" , persistä sekä futista, talvisinkin futista ja mäenlaskua. Ovat joka ikinen päivä ulkona!!! Kaveripiirissä (on aika iso) on ainoastaan yksi poika, joka pelaa mieluummin sisällä pleikkaa.....
Niin onhan se varmaan mukava kun jo 3 vuotias pikku-Jenna osaa NIIIIN hyvin pelata tietsikalla ja osaa etsiä sivut jo itse.
Tosin ovat vielä siinä määrin junioreita, ettei oikein raaski yksin päästää (2kk ja 2v).
Eli viisi vuotta on tällainen ulkoilumeininkin meidän pihapiirissä ollut....
Kyllä meidän lähipiirissä ainakin leikkii lapset ulkona niin kesällä kuin talvella.
Omakin 4v. lapsi viihtyy ulkona kelillä kuin kelillä, vaikka haluaa joskus myös pelata netissä!!!
Vanhemmistakin asia on kiinni. Jos kukaan ei opeta lapsille kirkkistä tai 10 tikkua laudalla, niin kuinka ne lapset osaa sitä sitten pelata??
Sit ne vaan istuu ja hengailee pihalla, kun eivät paremmasta tiedä.
Itse ainakin olen opettanut jo nyt 4v. lapsellemme monia hauskoja pelejä lapsuudestani. Esim. automatkat menee rattoisasti kun lasketaan tietyn värisiä autoja tai arvataan minkä värinen auto vastaan tulee seuraavaksi.
Myös " arvaa mikä tämä on?" vihje peli on lapsemme suosikki (arvaa mikä tämä eläin/kasvi/esine/asia/ihminen on?)
Että kyllä se on monesti aikuisista kiinni leikkiikö tai viihtyykö heidän lapset pihalla.
urheilusta innostuneelle pojalle löytää pihapiiristä toista kaveria pelaamaan futista, hyppäämään pituutta ynnä muuta ynnä muuta. Lapsilta kuulee kommentteja " en viitti, siinä tulee hiki" kun poika yrittää pelikaveria saada.
Meidän pihalla on iso lauma alle kouluikäisiä lapsia pihalla ilman yhtäkään vanhempaa ja ne tappelee AINA. Aina joku huutaa parkuen äitiään. Mielummin siis meen mukaan ja luen penkillä kirjaa kesäisin (jos vaan saan kun kaikki kakarat on yhtäkkiä mun ympärillä kyselemässä kaikennäköistä) tai mennään kävelylle jonnekkin ihan muualle.
mutta syökö tietokoneet ja pleikkarit sitten joiltakin lapsilta ulkoleikkeihin käytetyn ajan ja nykylapset ei varmaan osaa noita leikkejä joita esim. 80 luvulla leikittiin?
1970-luvulla kerrostalojen pihoilla oli runsaasti alle kouluikäisiä lapsia. Itse olen ollut pihoilla jo 4-vuotiaasta. Nykyisin katsottaisiin tällaista pahalla. Ihan turvallista siellä pihoilla ennen oli. Isommat lapset katsoivat perään, ja talonmies oli aina vahtimassa, että emme sotke paikkoja.
piha olevan edelleen täynnä lapsia....
johtuu kuulemma osaksi siitä, että nykysiin kun lähdetään ulos, vanhemmat lähtevät lasten kanssa aina. Ei enää päästetä lapsia ulos pihoille leikkimään keskenään. Ajankäytöstä on tullut jotenkin ohjattua, lapset on arki-iltaisin harrastuksissa ja vikonloppuisin vanhempien kanssa, joten aikaa tuollaisiin leikkeihin ei järjesty.