Mäntsälän kunta muistuttaa: LAPSELLA ON OIKEUS KÄVELYMATKAAN
Mäntsälän kunnan sivuilla muistutetaan nykylasten liikunnantarpeesta.
Mäntsälän kunta järjestää tai korvaa koulukyydeistä yli 5 km:n ylittävän tai vaarallisen osan - ei siis koko matkaa. Esim. katuvalaistusvapaa tie ei ole automaattisesti vaarallinen. Taksi tai bussi voi siis jättää 5 km:n päähän kodista ja noutaa samasta paikasta. Sekään ei tee tiestä vaarallista, että se on sellainen vanhempien mielestä.
Muutama vuosi sitten erään pyylevän tytön vanhemmat haastoivat kunnan oikeuteen, koska tytön olisi pitänyt kävellä (voi miten vaikeaa) peräti 800 metrin matka (argh, kuolemahan tuossa tulee). Vanhemmat hävisivät asian eivätkä voineet käsittää sitä - pitivät itseään vain uhreina.
Miettikääs minkälaisia lapsia kasvaa, kun jo pienestä pitäen liikkumista pidetään niin vaarallisena, että sitä vastaan pitää taistella oikeudessa asti? Mutta roskaruokaa ja energiajuomaa saavat vetää surutta!
Paljon todennäköisemmin kuskattava lapsi menehtyy ylipainon ja liikunnanpuutteen aiheuttamiin sairauksiin kuin kävelevä lapsi onnettomuuteen koulutiellä. Ja kyllähän sitä liikennettä saadaan sinne koulutielle, kun kuskaavat vanhemmat sahaavat siellä autoillaan edestakaisin - jopa useammankin kyydin aamun aikana!
Kommentit (24)
No niin, nyt stalkkaamaan kunnanviraston parkkista. Mäntsälän kunta on niin pieni kunta, että todennäköisesti kenenkään kunnanvirastossa työskentelevän ei tarvitse tulla sinne autolla. Kymmenen kilometrin päivämatka lapsella on sama kuin kahdenkymmenen kilometrin päivämatka aikuiselle, äkkikös tuollaisen matkan taittaa. Selkään vielä kymmenkiloinen reppu, joka siis vastaa suhteessa sitä pienen koululaisen repun painoa aikuiselle. Kerta viikkoon tuohon vielä sukset tai luistimet päälle.
Eli täytyy sanoa, että todella hienoa, että kunnanviraston parkkipaikka on todennäköisesti tyhjillään ja työntekijät reippailevat töihin ja töistä takaisin säässä kuin säässä. Siinä on esimerkkiä kaikille muillekin.
Onhan tuo tosiaan vähän hassua, jos esim. 6 km koulumatkasta kuskataan vain 1 km. 800 metrin kävely taas ei ole mitenkään kohtuuton.
Lapsella on myös oikeus olla välittämättä liikunnasta.
Meidän Pekka-Erik ainakin saa kahdeksanvuotispäivälahjakseen pyörätuolin niin hänen ei tarvitse enää koskaan kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Katuja joissa ei ole valaistusta
No miten ois vaikka "valaisematon katu"?? Ois kunnollista suomea eikä tommonen vammanen epäsana.
Suomessa on nykyisin säälimiskultuuri. Lapsia säälitään kun ne joutuu kävelemään kouluun joten siksi niitä kuskataan autolla.
Ennen oltiin paljon säälimättömämpiä. mentävä oli vaikka läpi tuiskun, tuulen ja pakkasten valaisemattomalla ja pyörätiettömällä tiellä ilman kännyköitä. aika toki on toinen ja kännyköissä monia hyväkin puolia, mutta vähän tuota säälin määrää voisi vähentää ja laittaa lapset oikesti kulkemaan sen vähän matkan omin jaloin ja avuin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on nykyisin säälimiskultuuri. Lapsia säälitään kun ne joutuu kävelemään kouluun joten siksi niitä kuskataan autolla.
Ennen oltiin paljon säälimättömämpiä. mentävä oli vaikka läpi tuiskun, tuulen ja pakkasten valaisemattomalla ja pyörätiettömällä tiellä ilman kännyköitä. aika toki on toinen ja kännyköissä monia hyväkin puolia, mutta vähän tuota säälin määrää voisi vähentää ja laittaa lapset oikesti kulkemaan sen vähän matkan omin jaloin ja avuin.
Oi niitä entisaikoja. Minun mielestä voitaisiin palata tsaarinaikaan jolloin tsaari itse teki lain ettei lapsen koulumatka saa olla viittä kilometriä pidempi. Sen takia meillä oli niin paljon pieniä kyläkouluja.
Mä en kävele edes itse viittä kilometriä, miksi lapsen pitäisi? Ei kävely ole ainut liikuntamuoto.
Eli Mäntsälän kunnan mielestä on OK että lapsi kävelee pimeällä tiellä 5 kilometriä päästäkseen kouluun? Sääliksi käy mäntsäläläisiä lapsia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi niitä entisaikoja. Minun mielestä voitaisiin palata tsaarinaikaan jolloin tsaari itse teki lain ettei lapsen koulumatka saa olla viittä kilometriä pidempi. Sen takia meillä oli niin paljon pieniä kyläkouluja.
Mä en kävele edes itse viittä kilometriä, miksi lapsen pitäisi? Ei kävely ole ainut liikuntamuoto.
Sua säälittää sun lapsi. Koska sun ei tarvii kävellä ei lapsenkaan tarvii. Onko lapsesi siten pakko tehdä läksyjä kun sullakaan ei sellaisia ole? Miksi lapsesi oikeastaan pitää mennä koko kouluun kun et sinäkään sellaista käy?
Meillä lapsi kyllä kulki koko syyspuolen kouluun pyörällä 3,5 km. Itse olen kulkenut saman matkan monesti jalan sekä pyörällä kouluun 80-luvulla. Yhden kouluvuoden kuljin kokonaan pyörällä (myös siis talven). Silloin ei ollut koko matkalla edes pyörätietä saati valaistusta. Autolla pääsin ko. matkan vain ihan muutamia kertoja koko kouluaikanani. Lapseni on päässyt paljon useammin.
Itse käyn kaupassa nykyisin pyörällä saman matkan kuin koululainen (viimeksi maanantaina) ja tänäänkin meinasin mennä kävelleen kauppaan ja asioille.
Meidän lapsella onkin sitten hyvä kunto eikä ylimääräisiä kiloja.
Sellaista lasta, jolle tuo on liian suuri ongelma, kutsutaan vauvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli Mäntsälän kunnan mielestä on OK että lapsi kävelee pimeällä tiellä 5 kilometriä päästäkseen kouluun? Sääliksi käy mäntsäläläisiä lapsia..
Tämä on juuri sitä säälimiskulttuuria. :) Säälittää jopa muiden lapset.
Vierailija kirjoitti:
Voi ne pyöräilläkin tai mennä vaikka potkurilla talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko kuljettaa lastasi myös aikuisena, jos sillä ei ole varaa osataa autoa vai ostatko sille oman auton? Vai taksinko meinasit maksaa joka kerta?
Kirkkonummella lapset ei saa bussikortteja vaikka matkaa kouluun on yli 5 km,
Koulukuljetuksissa toimii aika pitkälti pärstäkerroin. Meillä lapsi ei saanut kyytiä koko matkalle, vaan kävelee ensin 1 km, menee sitten bussilla 3 km ja kävelee sen jälkeen 3 km. Naapurin samanikäinen pääsee koko matkan taksilla, syynä hänellä on yli 5 km mittainen koulumatka. Meillä taas tähän systeemiin on syynä se, että koulumatka-aika ei päivässä ylitä säädettyä. Taksiin mahtuisi, mutta sinne ei lasta saa ottaa.
Asia on ratkaistu sillä, että vien lapsen aamulla kouluun ja isä hakee. Tähän on kunnan puolelta puututtu, koska nyt lapsi ei käytä hänelle annettua etuutta. Bussi on kuitenkin ihan tavallinen linjavuoro, se ei odota, jos lapsi ei ole pysäkillä.
10 km kävelyä päivässä.... aika harva aikuinenkaan viitsii. Lapsilla tosin on lyhyemmät koulupäivät ja siten paremmin aikaa tuohon.