Kuinka kauan teillä kestäisi säästää talouden koko vuoden nettotulojen verran rahaa säästöön?
Äitini ei millään käsitä, ettei kenelläkään kolmekymppisellä ole tililllä mitään sellaista puskuria, että voisi vuoden elellä säästöillä tarpeen tullen. Meillä on säästöjä, tilillä ja rahastoissa, muttei olisi mitään järkeä kerätä koko vuoden nettotuloja tilille makaamaan. Eikä meillä olisi siihen mitään mahdollisuuttakaan.
Meillä koko vuoden yhteiset nettotulot on lapsilisineen vähän päälle 70 000. Tällä hetkellä säästöön menee 660 euroa. Asuntolaina lyhenee 1400 euroa kuukaudessa (joka sekin on oman pääoman kasvattamista). Meiltä menisi siis ihan puhtaan rahan säästämiseen melkein 9 vuotta. Siis jos laitettaisiin kaikki se, mitä nyt säästetään, jollekin tilille.
Kommentit (15)
Muutama vuosi on mennyt. Toki osakkeiden arvonnousu on avittanut, ihan kaikkea ei ole tarvinnut tuloista säästää. Olen 31 ja vaimo 28.
En tiedä, vuosikausia. Miksi ihmeessä jemmaisin sellaisia rahoja tilillä? Säästän matkoihin ja sitten taas tilit nollilla hetken aikaa. Mihin säästäisin? Jos pesukone menee rikki, niin maksan luotolla. No problem. Eikä ole luottokorttilainojakaan.
Teillä on kyllä tosi isot tulot, että kerättävä summakin olisi iso. Ja teiltähän jää tosi iso euromäärä säästöön kuukausittain.
Jaa, mulla on kolmenymppisenä tilillä, rahastoissa ja osakkeissa 1,30 x vuoden nettotulo. Nettotuloni on 52 000 eur/v kiitos ankean verotuksen. Ja säästö siis kerätty vielä pienemmistä nettotuloista sen viimeisen 7 vuoden aikana kun olen ollut töissä mm. opiskelujen ohessa eli nettotulot olleet vielä pienemmät. Lisäksi matkusteltu jne joten säästöön olisi jäänyt tuo summa nopeamminkin jos olisi vaan käyty töissä ja pysytty kotona.
Mitä tarkoitat tuolla "säästöön"? Siis vain tilille makaamaan vai sijoituksiin?
Tienaan noin 48 000 e/v ja saman summan keräämiseen menisi varmaan noin 2 vuotta, jos se pitäisi tilille laittaa muhimaan. Nopeammin sen saisin sijoittamalla, mutta en jaksa miettiä päivittäin, miten rahani tuottaisi parhaiten. Nyt on muutama sijoitusasunto ja metsää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mulla on kolmenymppisenä tilillä, rahastoissa ja osakkeissa 1,30 x vuoden nettotulo. Nettotuloni on 52 000 eur/v kiitos ankean verotuksen. Ja säästö siis kerätty vielä pienemmistä nettotuloista sen viimeisen 7 vuoden aikana kun olen ollut töissä mm. opiskelujen ohessa eli nettotulot olleet vielä pienemmät. Lisäksi matkusteltu jne joten säästöön olisi jäänyt tuo summa nopeamminkin jos olisi vaan käyty töissä ja pysytty kotona.
Helpostihan tuosta jää sivuun. Pk-seudulla sinkkukin elää ihan mukavasti 25 000 eurolla vuodessa.
Oma palkkani on nettona n. 2400. Asun yksin ja asuntolainaan menee 700 euroa kuussa ja halutessani enemmän, jos haluan sitä lyhentää, mutta näillä koroilla ei kannata, vaan mieluummin laitan rahastoon loput. Ikää 31v. Ruokiin, autoon ja huvituksiin kuluu ehkä toinen 700 euroa, jolloin jää noin tonni säästöön. Eli jos laskettaisiin, että kun omat vuosituloni ovat n. 30 000, niin menisi ehkä kaksi vuotta saada vuosipalkka nettona kasaan, jos ei ihmeemmin alkaisi pihistellä. Ja asuntolaina tietysti on laskettavissa tavallaan säästöksi, sillä asunto on aina myytävissä. Mikä ongelma tuo muka sitten on olevinaan?
Mun nettotulot on 30 tuhatta vuodessa tämän lisäksi on lapsilisät ja miehen tulot. Itsellä säästöön jää noin 800 euroa kuussa, joten reilussa kolmessa vuodessa saisin säästettyä vuoden nettotulojen verran. Tämä tietysti tarkoittasi, ettei mitään suurempia yllättäviä menoja syntyisi. Ja ulkomaan matkat pitäisi jättää pois.
Äkkiä laskettuna menis 24 kuukautta, siis 2 vuotta. Sitten ei kyllä huviteltaisi, remontoitasi, ja vaatteitakin ostettaisiin vain ehdottoman välttämättömät, autokin saisi pysyä ehjänä. Eli laskin ns. pakolliset menot pois kk-tuloista.
Samalla laskutavalla saisi 11 kuukaudessa kerättyä vuoden pakollisten menojen verran rahaa säästöön.
No nyt kun ajattelen, niin olisihan me voitu säästää jo vuosikausia rahaa. Mutta me aloitettiin nollasta, saatiin parikymppisinä kolme lasta, eikä siinä vaiheessa ollut senttiäkään laittaa säästöön. Sittemmin on päästy vakituisiin työpaikkoihin, ostettu omistusasunto ja nyt menee jotain säästöönkin. Melkein vuosikymmen elettiin kädestä suuhun, kun olin 8 vuotta kotiäitinä.
Silti äitini säästökehotus on mielestäni ihan kohtuuton.
ap
Meillä menee vuoden säästöt (15000€) matkoihin mutta jos noista pitäisi säästää koko vuoden nettopalkka niin menisi 4 v ja 3 kk.
Sulaa hulluutta
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun ajattelen, niin olisihan me voitu säästää jo vuosikausia rahaa. Mutta me aloitettiin nollasta, saatiin parikymppisinä kolme lasta, eikä siinä vaiheessa ollut senttiäkään laittaa säästöön. Sittemmin on päästy vakituisiin työpaikkoihin, ostettu omistusasunto ja nyt menee jotain säästöönkin. Melkein vuosikymmen elettiin kädestä suuhun, kun olin 8 vuotta kotiäitinä.
Silti äitini säästökehotus on mielestäni ihan kohtuuton.
ap
10 teki lapsen vasta +30-vuotiaana ja oli silloin säästöjen ja hyvän äitiysrahan turvin (ottamatta lyhennysvapaita asuntolainasta) kotona pari vuotta.
Tärkeimpänä varmaan on mahdollisimman pienet kiinteät menot, sitten voi hankkia extraa kun talous antaa myöden. Meitäkin pidettiin ihan hulluina kun ei suostuttu ottamaan kuin pieni asuntolaina ja etsittiin budjettiin sopivaa taloa sitten vähän pidempään. Lainat on kohta maksettu, talo remontoitu palkkatuloilla pikkuhiljaa ja sitten asumismenot on luokkaa 200/kk + jos jotain tarvii fiksata seuraavat 25 vuotta, jolloin voi harkita muuttavansa palvelutaloon.
Mulla taitaa olla rahareikiä joita en tiedä, kun mä en millään saa kuussa jäämään noin paljoa rahaa 😞
Meidän vuoden nettotulot noin 50 000. Noin 5 vuodessa "säästäisimme"tuon summan tilille , missä ei tietenkään olisi mitään järkeä. Sijoittaa kannattaisi ennemmin tai jopa maksaa asuntolainaa (kolmasosa asuntolainastamme). Jos teinejämme ei olisi, säästäisimme tuon summan parissa vuodessa, lapsilisiä, kun emme enää saa.
Miksi pitäisi olla vuoden nettotulot säästössä? Ymmärrän, että kolmen kuukauden MENOJEN verran olisi säästössä, mutta tuo nyt on aivan liiallista.