Ihan jees. Koko kämppä haisee viemärille pakkasten ansiosta
Tää sama ilmiö on tapahtunut ennenkin kovilla pakkasilla (yli -20) ja lähtenyt aina kun pakkaset hellittää. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Alkaa tämä käry ottamaan päähän. Rahaakaan ei oikein olisi lähteä tätä selvittämään. Haisen varmaan itsekin mukavasti paskalle töissä, tarttuuhan hajut muutenkin. Voi helvetti.
Kommentit (25)
Varmaan, en vaan osaa sille mitään tehdä enkä tiedä edes että miten siihen pääsee käsiksi.
ap
Laske kuumaa vettä. Ei haise ja asun kerrostalossa. Asut kai omakotitalossa. Tai oikeesti viemäri on tukossa.
Eihän kunnossaolevat viemärit haise. Eli jotain mätää on. Millaisessa talossa asut? Jos asut kerrostalossa, ilmoita isännöitsijälle. Viemärin hajussa ei kyllä pysty asumaan, öyks.
Kannattaa tehdä asialle jotain, ennenkun se seuraavan kerran jäätyy ja koko viemäri halkeaa.
Se jotain vois olla vaikka soitto putkimiehelle omakotitalossa ja soitto isännöitsijälle asoy:ssä.
Rahaa löytyy kun priorisoi. Voit ajatella sen niin, että korjaus maksaa satakertaisen hinnan... Ota nyt ainakin niin hyvä kotivakuutus, että korvaa putkien jäätymisen...
Mitä olen googlettanut niin se on viemärin tuuletusputki, mikä on jäässä, eli veden laskeminen viemäriin ei auta. Tätä vahvistaa se, että kun avaan sen putken venttiiliin niin sieltä tulvahtaa vielä pahempi paskan haju. Putken pää on vaan semmosessa paikassa, että en siihen pääse käsiksi mitenkään.
Omakotitalossa asun eikä mulla oo ees isännöitsijää :(
-ap
Ei mulla siis mitkään vesiputket ole jäässä, joten ei tässä mitään isompaa paniikkia ole, mitä nyt haisee ihan jäätävästi paskalle. Kaikki putket vetää ja tuossa ilmastointiputkessa kulkee vain ilmaa, joka jotenkin kai ilmastoi viemäriä. En mä tajua näistä hommista sen enempää kuin mitä oon googlettanut. Ehkä mä soitan huomenna jollekin putkimiehelle kuitenkin...
-ap
Ootko kuitenkin täyttänyt lattiakaivot vedellä? Pakkasella nekin usein kuivuu ja silloin se viemärinhaju tulee sieltä.
No sitten, jos et halua putkimiehelle soittaa, kärsit että kaikki haisee viemärille, tukkakin.: ) Oletko edes selvittänyt, mitä putkimies veloittaisi korjauksesta?
Paras arvaus ensimmisessä viestissä, eli viemärin tuuletusputki jäätyy umpeen, jolloin viemärit tuuleettuu sisälle eikä katolle.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuitenkin täyttänyt lattiakaivot vedellä? Pakkasella nekin usein kuivuu ja silloin se viemärinhaju tulee sieltä.
Normaalisti olen asunut, eli vettä on käytetty. Viemärinhaju tulee selkeästi sieltä tuuletusputkesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on lattialämmitys, niin kovailla pakkasilla lattiat ovat tavallista lämpimämmät ja vesi haihtuu nopeammin lattiakaivoista ja kun ne kuivuu niin alkavat päästä hajua läpi. Ensiapuna käydä laskemassa vähän vettä kaikkiin lattiakaivoihin ja lavuaareihin yms. joissa on viemäri.
Yleinen vaiva ja sama meilläkin. Kaikki putket on ehjiä. Pakkanen aina tuo tuon hajuongelman mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
No sitten, jos et halua putkimiehelle soittaa, kärsit että kaikki haisee viemärille, tukkakin.: ) Oletko edes selvittänyt, mitä putkimies veloittaisi korjauksesta?
Putkifirmat voi veloittaa ihan mitä vaan eikä ongelma sillä ratkea.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen googlettanut niin se on viemärin tuuletusputki, mikä on jäässä, eli veden laskeminen viemäriin ei auta. Tätä vahvistaa se, että kun avaan sen putken venttiiliin niin sieltä tulvahtaa vielä pahempi paskan haju. Putken pää on vaan semmosessa paikassa, että en siihen pääse käsiksi mitenkään.
Omakotitalossa asun eikä mulla oo ees isännöitsijää :(
-ap
Selitätkö tarkemmin missä se putken pää on? Yleensä viemärin tuuletusputki menee katolle. Jos viemäristä avaa "ronkkimisluukun" niin varmasti haisee, se on normaalia.
Minkä ikäinen talo? Minkälainen ilmanvaihto?
Jos on painovoimanen ilmanvaihto niin se tehostuu kovilla pakkasilla ja talossa on suurempi alipaine kuin tavallisesti, jolloin viemärin vuotavista liitoksita voi tulla imua asuntoon päin pakkasella, vaikka muuten tätä ei tapahtuisi.
No se putken pää on jossain välikatossa. En ole siis aukonut sitä luukkua kuin vasta hajun ilmestymisen jälkeen, laitoin kyllä äkkiä kiinni :D. Painovoimanen ilmanvaihto rintamamiestalossa ja tää putki on asennettu tähän muuttaessani viitisen vuotta sitten. Mietin että jos siitä luukusta tuuppaisi hiustenkuivaajan hurisemaan niin auttaiskohan se :D Vai palaiskohan talo...
-ap
Oletko tilkkinyt lumella paskakaivojen kannet?
Vierailija kirjoitti:
Oletko tilkkinyt lumella paskakaivojen kannet?
Ei mulla oo paskakaivoja, kunnan viemäriin menee paskavedet
-ap
Vierailija kirjoitti:
No se putken pää on jossain välikatossa. En ole siis aukonut sitä luukkua kuin vasta hajun ilmestymisen jälkeen, laitoin kyllä äkkiä kiinni :D. Painovoimanen ilmanvaihto rintamamiestalossa ja tää putki on asennettu tähän muuttaessani viitisen vuotta sitten. Mietin että jos siitä luukusta tuuppaisi hiustenkuivaajan hurisemaan niin auttaiskohan se :D Vai palaiskohan talo...
-ap
Putken pää välikatossa? Ei siis mene vesikaton päälle asti? Se on muuten sitten sellainen asia joka kannattaa korjata, sehän hönkii kosteutta välikatolle, eikä se ole hyvä juttu, voi paikat homehtua. Välikatolle tuulettuneet hajutkin voi päätyä sisälle.
Olin jo ehdottomassa että kiipeä katolle ison pulon kanssa kuumaa vettä ja käy kaatamassa viemärin tuuletushormiin. Välikatolle ei varmaan kannata mennä läträämään veden kanssa.
Tuskn se föönin puhallus pääsee sulattamaan jäätä, koska jäisessä putkessa ei ilma liiku, niin silloin ei myöskään ilman energia pääse jäätyneeseen kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Putken pää välikatossa? Ei siis mene vesikaton päälle asti? Se on muuten sitten sellainen asia joka kannattaa korjata, sehän hönkii kosteutta välikatolle, eikä se ole hyvä juttu, voi paikat homehtua. Välikatolle tuulettuneet hajutkin voi päätyä sisälle.
Olin jo ehdottomassa että kiipeä katolle ison pulon kanssa kuumaa vettä ja käy kaatamassa viemärin tuuletushormiin. Välikatolle ei varmaan kannata mennä läträämään veden kanssa.
Tuskn se föönin puhallus pääsee sulattamaan jäätä, koska jäisessä putkessa ei ilma liiku, niin silloin ei myöskään ilman energia pääse jäätyneeseen kohtaan.
Juu ei mene vesikatolle. Vittu mua vituttaa joka kerta kun joudun kuseen näitten putkihommien kanssa. Ei ole nimittäin eka kerta. Ilman kuittia ja tutun tuttu teki. Nyt olen jo oppinut läksyni. Tai opin jo oikeastaan muutama vuosi sitten. Kunhan vähän lauhtuu niin selvitän korjauksen hinnan, pakkohan se on.
-ap
Tuuletusviemäri jäässä?