Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hedelmiä/marjoja annatte ja miten?

14.02.2006 |

Vinkkejä kaivataan hedelmien ja marjojen antamiseen. (Ei kaupan purkit) Eli mitä te annatte ja miten? Keittelettekö, soseutatteko vai annatteko raakana jne?

Itse olen antanut tähän asti vain banaania, jonka survon haarukalla.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat isovanhemmat ahkeria marjastajia, joten marjoja piisaa pakastimessa. Oon tehnyt mustikkakeittoa ja erilaisia kiisseleitä, esim. mansikkakiisseliä ja mansikka-karpalokiisseliä. Herukoistakin olen tehnyt kiisseliä, välillä ihan pelkistä herukoista, välillä mustikan tai mansikan kanssa. Mansikkakiisselin sekaan olen laittanut myös kiiviä ja appelsiinia (kiivin kanssa olen ollut tosi varovainen, kun se on aika ärtsyä). Syödään kaikki noita samoja kiisseleitä, joten laitan hieman sokeria sekaan, mutta yritän olla totuttamatta tyttöä liikaan sokeriin (voit käyttää myös hedelmäsokeria, se on kai makeampaa joten sitä tarvitaan vähemmän). Lakkaa on syöty sellaisenaan. Puolukkapuuro on tytön suosikki. Sen keitän ohjeen mukaan muuten, mutta jätän suolan kokonaan pois (syödään sitäkin siis kaikki yhdessä).

Hedelmiä tyttö on syönyt ihan sillai, että esim. päärynän olen kuorinut ja sitten mössännyt haarukalla (pitää olla kypsää). Appelsiinia ja mandariinia on pikkasen maistanut, oon siis ujuttanut tuohon kiisseliin tai antanut ihan tuoreena pikkasen sitä hedelmälihaa. Pakastimeen olen laittanut päärynää, luumua ja mangoa, ja silloin olen tietysti kiehauttanut ne. En tiedä kauanko noi säilyy, joten syötän ne tytölle aika nopsaan muutaman viikon kuluessa. Niitä tulee kuitenkin syötyä aika vähän, kun mieluummin annan tuoreena. Välillä laitan iltapuuroon tuollasen hedelmäkuution pakastimesta, saa puuron jäähtymään kätsysti samalla. Ja just tota banaania on syönyt sekä pieninä palasina (hampaiden tultua) että soseena. Ai niin, tuota luumusosetta keitin syksyllä tuoreista luumuista ja nyt talvella kaupan kuivatuista luumuista, nuo kuivatut olen liottanut ensin (en tiedä olisko välttämätöntä). Omenaa on tietysti kanssa syönyt, oon tehnyt omenakiisseliä, välillä syö omenahilloa (mummon tekemää, vähäsokerista sekin) ja joskus on syönyt ihan tuoretta, kuorittua omppua. Kesällä saakin sitten taas persikkaa yms.!

Vierailija
2/5 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita vadelman, sitäkin on toki syönyt (sekin mummon poimimaa). Ja on syönyt välillä noita marjoja ihan sormiruokanakin, siis en aina ole tehnyt niistä kiisseliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutissa oli kuulemma ollut juttua marjoista ja joistakin hedelmistä, että ei saisi antaa pienelle lapselle. Liittyi jotenkin kai diabetekseen tms. Onkohan kellään tietoa tästä?

Vierailija
4/5 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.yle.fi/akuutti/

Kiinnostaisi kuulla se juttu!

Vierailija
5/5 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

marjoja ja hedelmiä ei saisi siis antaa alle 4 kk ikäiselle. (niin kuin ei suositellakaan). Silloin kasvaa diabetesriski. korjatkaa, jos muistatte paremmin.