Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lintu- ja luontoihmiset! Talvehtivien sorsalintujen ruokinnasta...

Vierailija
06.01.2016 |

Kertokaa millaista ruokaa voisin viedä kotikaupungissani talvehtiville sinisorsille? Mikä on niiden suurinta herkkua, josta olisi apua pakkasilla? Pehmeä leipä ja muut leivonnaiset ovat aika ravintoköyhää?

Eläintarhoissa olen nähnyt sorsalintuja ruokittavan mm. linnuille tarkoitetuilla pelleteillä, vihannesraasteilla (porkkana, kesäkurpitsa, kurkku), silputulla salaatilla, iduilla, surviaisentoukilla ja muurahaisenmunilla.

Tärkeintähän tietenkin on se, että talviruokinta on säännöllistä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/7 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan mun lintulautalinnuille (tiedän, eriasia kuin sorsat) sellaista "rasvasekoitusta", siinä on siis jotain paahdetun myslin kaltaista tavaraa, pähkinöitä, jne. Kovin innoissaan nuo linnut valitsee sen rasvasekoituksen, vaikka valinnanvaraa olisi. Jos sitä kokeilisi myös sorsille? Myydään esim. Lidlissä juurikin rasvasekoitus-nimellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on hyvä ohjeistus:

http://www.tapionmailla.fi/vesilinnustus-alias-sorsastus/127-sorsien-ru…

"Metsästyskauden aikana voi sorsia houkutella viljaravinnon, yms. avulla."

Ai siis houkutella ammuttavaksiko..?

"Varman päälle pelattaessa on kuitenkin suositeltavaa olla ruokkimatta sorsia ollenkaan. Sorsien ruokinnalla ei ole riistanhoidollista merkitystä."

Eli jos ei ole riistanhoidollista merkitystä, niin ihan sama?

Tuon linkitetyn tekstin kirjoittaja taisi olla sorsastusta harrastava, kun oli aika yksipuolinen näkemys...?

Mutta joo, eli viljalla siis voisi ruokkia. Ja tietysti on minustakin tärkeää, ettei viljaruokintaa tapahdu keväällä/kesällä/silloin kun poikaset ovat kasvuvaiheessa, eikä sorsia tulisi houkutella jäämään huonoille pesimispaikoille eikä talvehtimaan. Talvehtimaan jääneitä olisi mielestäni silti hyvä ruokkia, vaikkei sorsilla mukamas "arvoa" olekaan. Minulle eläimet tuovat iloa ja ovat siten arvokkaita.

Vierailija
4/7 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan mun lintulautalinnuille (tiedän, eriasia kuin sorsat) sellaista "rasvasekoitusta", siinä on siis jotain paahdetun myslin kaltaista tavaraa, pähkinöitä, jne. Kovin innoissaan nuo linnut valitsee sen rasvasekoituksen, vaikka valinnanvaraa olisi. Jos sitä kokeilisi myös sorsille? Myydään esim. Lidlissä juurikin rasvasekoitus-nimellä.

Minä olen antanut tuota sorsille ja tykkäävät tosi paljon! Ei vaan voi heittää oikein veteen, kun uppoaa ja virta vie mukanaan. Kyllä kai niille talvella voi antaa leipääkin, kun ei ole keskenkasvuisia lintuja, joille se on erityisen haitallista. Kannattaa tietty antaa jotain täysjyvää, eikä valkoista höttöä.

Vierailija
5/7 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani menehtyi ja minulla on monta säkkiä koiran kuivamuonaa (pienikoista pellettiä). Kävisiköhän se myös sorsien ravinnoksi vai onko haitallista? Sisältää viljaa, porkkanaa, kalaa. Toisissa säkeissä kalan tilalla lihaa.

Vierailija
6/7 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanapussi maksaa n. euron. Samoin salaatti. Voishan sitä raastaa ja silputa kokeeksi. Ja lisäksi jotain rasvaisempaa. Minulla jää välillä leipää (tummaa tai vasleaa kokojyväleipää yli). Olen murentanut ne kätevästi tehosekoittimella ja vienyt muruset työmatkalla puistoon joen varrelle, jossa sorsaparvi majailee. Virtauskohdat on pysynyt yleensä koko talven sulana.

Vierailija
7/7 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauraa syöttää tällä paikkakunnalla eläinsuojeluyhdistys talvehtimaan jääneelle sorsajoukolle. Ruokinta pitää suorittaa valoisan aikaan, sillä hämärässä linnut eivät enää liiku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi