Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa vieraille kohteliaasti että nyt olisi aika lähteä kotiin?

Vierailija
06.01.2016 |

Meille tulee tänään illallisvieraina miehen sukulaisia. Mukavia ihmisiä mutta jäävät yleensä yömyöhään jutustelemaan vaikka me haluaisimme jo nukkumaan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalla ihan suoraan. Ystävällisesti mutta suoraan. Se on reiluinta kaikielle osapuolille.

Mä olin nuorena 14 kesäisenä kutsuttuna vieraana tuttavaperheessä kylässä sunnuntaina. Mun mielestä meillä oli aivan upea päivä käytiin ulkonakin perheentyttären kanssa ja palasin vielä ruuallekin. Mä aidosti koin itseni tervetulleeksi enkä tajunnut lähteä pois ajoissa.

Myöhemmin perheen äiti esitteli minut toisessa tilaisuudessa vieraana joka ei lähde kulumallakaan pois. Mulla jäi suu auki, olisin halunnut vajota lattian läpi häpeästä. Jälkikäteen mietin miksei minulle voinut sanoa tilanteessa että lähtisitkö jo omaan kotiisi, en muista edes vihjailuja päivänaikana.

No ei tullut koskaan vierailtua toista kertaa perheessä, sitä ei vaan enää viihtynyt heidän kanssaan, tunsi olonsa epämukavaksi.

Eli puhukaa heille suoraan ja kaikista kurjinta on kuulla asiasta muiden ihmisten kautta ja jälkikäteen.

Vierailija
22/34 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, aina näissä ketjuissa on neuvojia jotka niin suoraan tylyyn tyliin vain kehottavat vieraita poistumaan. Ei taida heillä käydä oikeasti koskaan vieraita jotka eivät älyä lähteä, ja vaikka kävisikin niin lyön vetoa että eivät kehtaisi sanoa niin.

Jos istutaan esim.olohuoneessa niin haukottelee ja nousee rivakasti pystyyn ja ojentelee käsiään. Ellei auta niin vähän ajan päästä tekee saman tempun ja sanoo että  kylläpä jo väsyttää ja että taidetaan lähteä ajelemaan kotia kohti ja sitten naurahdetaan että sitähän ollaankin kotona ja ihan muut on vieraina.

Ellei nämä tehoa niin sitten hammaspesulle ja talonväki menee nukkumaan ja vieraat toivon mukaan älyää lähteä.

Mulla tuli mieleen sketsi. Oikeastiko teillä on tuollaisia puujalkavitsitilanteita elämässänne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi pitäisi vihjailla ja haukotella, ja samalla kerätä mustaa pilveä pään päälle. Asiallinen sanominen suoraan ei loukkaa ketään, ja on kaikille pitkän päälle mukavampaa. Ei mulle ainakaan ole kukaan koskaan siitä loukkaantunut. Pikemminkin tuntuu siltä, että vieraat käy meillä mielellään, kun ei tarvi koko ajan miettiä, mitä salattuja merkityksiä rivien välissä on. Olen 6.

No samaa mieltä! Olisi hemmetin ahdistavaa tuollainen arvailu, että mitähän tuo nyt haluaa kun haukottelee / ojentelee käsiä / kyselee töistä jne jne. Myönnän, voisin ihan hyvin olla niin tyhmä että en esim. tuosta aamuaikataulun kysymisestä hoksaisi että se on kehoitus lähteä! Ihan oikeasti, KOHTELIAINTA on sanoa suoraan, eikä arvuutella. Arvuuttelu on oikeasti todella epäkohteliasta, kun siinä vastuu tajuamisesta jätetään vastapuolelle ja loukkaannutaan, jos toinen ei ympäripyöreistä vihjailuista ja eleistä ymmärräkään. 

Vierailija
24/34 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puet yöpuvun päälle ja sammutat valot olohuoneesta ja sanot hyvää yötä ja menet nukkumaan! Eivätköhän älyä lähteä.

Mun miehellä oli kaveri, joka ei tästäkään tajunnut, vaan oli valittanut, että olinpa epäkohtelias. Mies oli nynnympi ja jäi juttelemaan. Sittemmin tiet on vieneet eri paikkakunnille. 

Vierailija
25/34 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanomalla ihan suoraan. Ystävällisesti mutta suoraan. Se on reiluinta kaikielle osapuolille.

Mä olin nuorena 14 kesäisenä kutsuttuna vieraana tuttavaperheessä kylässä sunnuntaina. Mun mielestä meillä oli aivan upea päivä käytiin ulkonakin perheentyttären kanssa ja palasin vielä ruuallekin. Mä aidosti koin itseni tervetulleeksi enkä tajunnut lähteä pois ajoissa.

Myöhemmin perheen äiti esitteli minut toisessa tilaisuudessa vieraana joka ei lähde kulumallakaan pois. Mulla jäi suu auki, olisin halunnut vajota lattian läpi häpeästä. Jälkikäteen mietin miksei minulle voinut sanoa tilanteessa että lähtisitkö jo omaan kotiisi, en muista edes vihjailuja päivänaikana.

No ei tullut koskaan vierailtua toista kertaa perheessä, sitä ei vaan enää viihtynyt heidän kanssaan, tunsi olonsa epämukavaksi.

Eli puhukaa heille suoraan ja kaikista kurjinta on kuulla asiasta muiden ihmisten kautta ja jälkikäteen.

Minulle on myös käynyt näin, aivan aikuisena. Ruuan päälle isäntäväki täytti itse lasejamme aivan pyytämättä ja jossain vaiheessa kysyinkin, eikö heidän pitäisi päästä jo nukkumaan. Vakuuttelivat, ettei heitä väsyttänyt ollenkaan. Myöhemmin kuulin, että olimme mieheni kanssa valvottaneet heitä pikkutunneille. Ollaan vierailtu heillä myöhemminkin kun ovat sukulaisia, mutta lähdetty aina alkuillasta kotiin, kun eivät kerran itse saa suutaan auki eivätkä osaa sanoa milloin haluavat nukkua.

Vierailija
26/34 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon ihan suoraan, että joudun nyt valitettavasti potkimaan teidät pihalle kun huomenna on aikainen aamu ja pitää päästä nukkumaan. Kiitos kivasta illasta ja toivottavasti nähdään taas pian!

Vierailija
27/34 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmisille voi olla niin vaikeita tällaiset asiat? Sanoo, että nyt pitää mennä nukkumaan, ei siitä voi kukaan loukkaantua! 

Itseäni enemmän ahdistaa isäntäväki, josta ei voi olla varma, haluavatko he jatkaa iltaa vai päästä nukkumaan. Sanoisivat selvästi, saatana.

Minusta on helpompaa vihjata vieraille että olisi aika lähteä kotiin kuin se että itse on kylässä on joskus tosi kiusallista sanoa että pitää lähteä

Vierailija
28/34 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme kerran mieheni kanssa puolen yön jälkeen nukkumaan, kun vieraat eivät ymmärtäneet lähteä. Oli työpäivä seuraavana aamuna. En tiedä milloin vieraat lähtivät, mutta aamulla heitä ei enää näkynyt.

Vierailija
29/34 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/34 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-"Moneltakohan työ oesija kotona, jos nyt lähtisittä?"

Vierailija
31/34 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat vieraskirjan esiin.

Vierailija
32/34 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi keskeyttää keskustelun ja kysyä: "No niin, Pera ja perhe, soitanko taksin vai onko teillä kyyti kotiin?".

Vierailija
33/34 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sanoa ääneen, "nyt olisi vieraiden aika lähteä kotiin".

Vierailija
34/34 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mihinkähän aikaan vieraat olisivat kotona, jos nyt lähtisivät?"

Jos tämä ei tehoa, voit sanoa: "Voitte poistua!" Äänensävy tietenkin sellainen, että sen perusteella arvaavat, että haluaisit karjaista: "HÄIPYKÄÄ!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän