Kaatuuko opiskeluni vuokrayksiöiden riistohintoihin!?
Pitäisi suorittaa opinnot loppuun, mutta olen muuttanut 300 kilometrin päähän koulusta. Läsnäolopakon ja matkan takia pitäisi olla joku yöpymispaikka koulupaikkakunnalla ja katselinkin jo vuokrayksiöitä. Olisi tarve 1,5 vuodelle syksystä eteenpäin.
Mutta herranjestas, halvin on soluhuone Jakomäestä, 13 neliöstä 350 euroa! Ja koska tarvitsen oikeasti opiskelurauhaa, enkä mitään opiskelijaelämää, olisin halunnut jonkun siivouskomeron kokoisen miniyksiön ihan mistä tahansa, vaikka sieltä Jakomäestä. Halvin yksiö on kuitenkin 500 euroa!
Mitä teen? En halua perheellisenä asua jossain solussa, koska tarvitsen sitä opiskelurauhaa. Mutta vaihtoehtona on sitten pulittaa 500-600, jopa 800 euroa siitä, että käyn pari kertaa viikossa kääntymässä Helsingissä.
Hotellit ja hostellit on myös koluttu. Ei tule halvemmaksi. Ja joku yhteismajoitushostelli ei opiskelurauhaa tarvitsevalle tietenkään käy.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niiden pitää siirtää se koulu nykyiselle paikkakunnallesi! Tai maksaa sun vuokra Helsingissä.
No ei tietenkään pidä. Ja oma vika, kun en opiskellut loppuun tuolloin. Mutta elämä vei muualle ja nyt pitäisi saada paperit ulos lopullisesti.
Pitää vain laskea rahat uudestaan ja miettiä, mitkä ovat oikeasti realistisia vaihtoehtoja yöpymiselle. Oman yksiön vuokraaminen ei näköjään ole.
ap
Vuokraa soluhuone ja hoida opiskelut yliopistolla kirjastossa. Niin saat rauhan opiskella ja solussa voit käydä vain nukkumassa. Lisäksi sen solunkin kanssa saattaa käydä tuuri, mulla oli hiljaiset kämppikset eikä koskaan mitään bileitä asunnossa. Hyvin onnistu opiskelu sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset lukurauhaa, käyt 2 kertaa viikossa luennolla?
Loput kotona
Kotona on lapsia, kotona on työt, kotona on perhe-elämä. Olisi järjetöntä olla käyttämättä kahta, kolmea täysin vapaata iltaa muuhun kuin lukemiseen tai kirjoittamiseen, kun kerrankin sitä rauhaa olisi.
ap
Yövyt hotellissa tai sitten vaan puksuttelet junalla ( tai millä liikutkin) aamuin illoin niinä päivinä, kun täytyy käydä Helsingissä opintomatkalla. Niin minäkin tein, kun muutin opiskelupaikkakunnalta 200km päähän kesken opintojen. Päiväseltään tein reissun junalla tai tarpeen vaatiessa yövyin hotellissa.
Entä jos vuokraat huoneen? Luulisi saavan edullisemmin? Ja rauhallista?
Vaihtoehtoja on oikeastaan ainoastaan Junaradan varteen muuttaminen. Joko pohjoiseen tai länteen.
Mitä kauemmaksi, sen halvempaa, mutta sitten sitä rahaa menee lippuihin ja junalla matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset lukurauhaa, käyt 2 kertaa viikossa luennolla?
Loput kotonaKotona on lapsia, kotona on työt, kotona on perhe-elämä. Olisi järjetöntä olla käyttämättä kahta, kolmea täysin vapaata iltaa muuhun kuin lukemiseen tai kirjoittamiseen, kun kerrankin sitä rauhaa olisi.
ap
Meinaat siis olla täyspäiväinen opiskelija. Ja jopa asua pois perheen luota koko viikon.... Ja kaksi vai sitäkään päivää luentoja tai muuta? Vai vaan gradu?
Oletko se, jonka mies ei kannustanut jatkamaan opiskelua?
En ihmettele
Millä elät? Minkäikäisen yksinhuoltajaksi miehesi jää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viking Linen miniristeily Tallinnaan. Liity Viking Clubiin niin usein on tarjouksessa noin 5-15 €/risteily. Lähtö 21 aikaan Helsingistä ja paluu seuraavana aamuna muistaakseni 10:40.
Ai että, oliskin houkutteleva, mutta luennot alkaa yleensä 9 aamulla..
Maisteriopinnot jäivät kesken, kandi on suoritettu. Sain töitä alemmallakin korkeakoulututkinnolla, mutta eteneminen työelämässä tyssää tuohon 'gradua vaille valmis' -koulutukseen.
Vuokrien hinnat ovat karanneet käsistä. Silloin kun asuin mieheni kanssa Helsingissä kahdestaan, meillä oli 380 euron vuokra kaksiosta. Asuttiin vielä hetki esikoisen kanssa kolmiossa ja maksettiin siitä 680 euroa. Jotenkin kuvittelin typerästi, että saisin jonkun haisevan luukun jostain sillan alta noin 200 eurolla. Mutta ilmeisesti en.
Minulla asuu paljon ystäviä ja sukulaisiakin Helsingissä, mutten voi pyytää heitä majoittamaan minua sohvalle puoleksitoista vuodeksi. En itsekään siihen suostuisi. Ja kun oikeasti vielä tarvitsen sen luku/kirjoitusrauhankin, pelkkä patja olohuoneen lattialla ei siihen oikein riitä.
ap
200 eurolla yksiö Helsingistä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viking Linen miniristeily Tallinnaan. Liity Viking Clubiin niin usein on tarjouksessa noin 5-15 €/risteily. Lähtö 21 aikaan Helsingistä ja paluu seuraavana aamuna muistaakseni 10:40.
Ai että, oliskin houkutteleva, mutta luennot alkaa yleensä 9 aamulla..
Maisteriopinnot jäivät kesken, kandi on suoritettu. Sain töitä alemmallakin korkeakoulututkinnolla, mutta eteneminen työelämässä tyssää tuohon 'gradua vaille valmis' -koulutukseen.
Vuokrien hinnat ovat karanneet käsistä. Silloin kun asuin mieheni kanssa Helsingissä kahdestaan, meillä oli 380 euron vuokra kaksiosta. Asuttiin vielä hetki esikoisen kanssa kolmiossa ja maksettiin siitä 680 euroa. Jotenkin kuvittelin typerästi, että saisin jonkun haisevan luukun jostain sillan alta noin 200 eurolla. Mutta ilmeisesti en.
Minulla asuu paljon ystäviä ja sukulaisiakin Helsingissä, mutten voi pyytää heitä majoittamaan minua sohvalle puoleksitoista vuodeksi. En itsekään siihen suostuisi. Ja kun oikeasti vielä tarvitsen sen luku/kirjoitusrauhankin, pelkkä patja olohuoneen lattialla ei siihen oikein riitä.
ap
200 eurolla yksiö Helsingistä??
Halvimmat pienet vähän yli 20 neliön kaupungin vuokrayksiöt on suunnilleen tuon hintaisia, löytyy mm. Kontulasta, Myllypurosta ja Herttoniemestä. Jos siis sellaisen onnistuu saamaan niin todella edullista on asuminen.
Aika törkeetä
Käykö perhe-elämä liian rankaksi?
Mies käy töissä, hoitaa kodin ja lapset
Ja maksaa rouvalle yksiön Helsingistä
Onko luennoilla käyminen todella pakollista? Jos gradu on kesken, sitähän voit tehdä kotona (tai ainakin kotipaikkakunnalla vaikka kirjastossa), tentit on kertasuorituksia. Esseitä voit tehdä kotipaikkakunnalla myös. Läsnäoloa todella vaativia luentokursseja on ihan tosi vähän, aina saa sumplittua jotain muuta. Jos ei muuta niin onnistuisiko jos teet vastaavan kurssin avoimen kautta tai erillisopintoina jossian lähempänä ja hyväksiluet ne tutkintoosi?
Missä tynnyrissä ap on oikein asunut!? Itse en ole ikinä asunut 600km lähempänä Helsinkiä, enkä käynyt siellä kuin 2 kertaa elämäni aikana, ja silti tiedän että yksiön vuokrat on siellä alkaen 600-700euroa. Kuinka voi olla noin pihalla, oikeasti?
Juuri tuon takia valitsin opiskelupaikkakunnaksi Turun enkä Helsinkiä. T. 340€/kk vuokraa maksava yksiössä mukavasti elelevä
Kannatan myös tuota ilmoitusta sinne kirkko ja kaupunki lehteen. Olen ollut tutun tutun mummolla alivuokralaisena joskus opiskelijana. Minulla oli oma huone, taisin maksaa euroissa n. 100e/kk ja lisäksi imuroin ja tein muita kotihommia kohtuudella asumista vastaan.
Toki myös pidin samalla vähän seuraa eläkeläisrouvalle. Molemmat tykkäsimme tästä asumisjärjestelystä.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan myös tuota ilmoitusta sinne kirkko ja kaupunki lehteen. Olen ollut tutun tutun mummolla alivuokralaisena joskus opiskelijana. Minulla oli oma huone, taisin maksaa euroissa n. 100e/kk ja lisäksi imuroin ja tein muita kotihommia kohtuudella asumista vastaan.
Toki myös pidin samalla vähän seuraa eläkeläisrouvalle. Molemmat tykkäsimme tästä asumisjärjestelystä.
Minä myös. No, asuin rintamamiestalon yläkerrassa ja ei ollut omaa vessaa.
En tehnyt kotitöitä, mutta minun piti huolehtia että Hesari on haettu. Joka pv kun tulin koulusta piti katsoa laatikkoon, että se on tyhjä.
Ei sähkölaskua, sain käyttää pyykinpesukonetta.
Siivouspäivä oli perjantaisin ja mummo odotti että siivoan tupani perjantaisin. Sen tein.
Itse opiskelin koulussa. Päivän aikataulu oli
6 herätys, koululle ja salille
8-15/16 koulua, siitä kirjastoon, 17.30-20.30 koulua ja kotiin, nukkumaan
Jos ei ollut kaikki tunnit oppitunteja, tein palautettavia töitä. Niitä riitti aina.
Parempaa paikkaa ei ollut kun kirjaston lukusali. No, mulla ei ollut asunnossa myöskään nettiä, haittasi hieman opiskeluja.
Kirkko ja koti on hyvä paikka ilmoittaa
Miksi muutit pois opiskelupaikkakunnalta?
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeetä
Käykö perhe-elämä liian rankaksi?
Mies käy töissä, hoitaa kodin ja lapset
Ja maksaa rouvalle yksiön Helsingistä
Sivullisena mietin, miksi naisen pitäisi yksin olla vastuussa lapsista. Kai mieskin voi niitä pari vuotta hoitaa. Helppoa, jos miehen ei tarvitse reissata ja jos saa lisätukea esim. isovanhemmilta.
Mietin vain että millä vuosikymmenellä olet helsingissä asunut, jos nuo olivat odotuksesi vuokran suhteen.
Kokeile Hoasia tai yliopiston osakuntien kämppiä. Hoasilta voi saada maisterivaiheessa yksiönkin.