Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ahdistaa kun hoitoa on niin vaikea saada

Vierailija
05.01.2016 |

itsellä siis pitkäaikainen mt-ongelma. Niin vaikea saada hoitoa, ellei ole omaa rahoitusta. Olen käynyt jo pidempään psyk.sairaanhoitajalla ja hän sanoi, että en saa voi sieltä saada terapiaa, pitää siis hakea yksityiseltä. Mutta kun ei ole rahoitusta. En tiedä mitä teen. Hoitaja ja lääkäri ovat yrittäneet vaikka mitä kautta, mun kun ei saa niin ei saa. En jaksa elää tälläistä elämää.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaa luulin ihan jotain muuta ''hoitoa'', siis jotain mmm fyysisempää...

Vierailija
2/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt taas tätä. Sullahan on se ocd? Vuodenvaihteessa just kohosivat kelan psykoterapiakirvaukset 57,60 euroon/kerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika suolesta, että köyhän ei kannata hakeutua hoitoon. Maksaa niin perseesti. Muistaakseni kirkoilla taisi olla jotain psykoterapeutteja (ilmaiseksi eivätkä ne saa olla hengellisiä). Kannattaa ottaa siita asiasta selvää. Siellä taisi olla jokin juttu, minkä perusteella (perheväkivalta tms) ihmiset pääsee sinne. Jos kirkolta ei saa apua, niin varmaan marssisin sossun luukulle, että maksaisivat yksityisellä puolella olevat psykiatrikäynnit (2-3 käyntiä muistaakseni riittää terapialähetteen saamiseen). Tai sitten menet johonkin päivystykseen, kun iskee oikein paha tilanne päälle.

Tsemppiä kovasti, täällä pääsee todella huonosti hoitoon. Terveisin puoli vuotta terapiaa hakenut tuloksetta julkiselta puolelta.

Vierailija
4/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt taas tätä. Sullahan on se ocd? Vuodenvaihteessa just kohosivat kelan psykoterapiakirvaukset 57,60 euroon/kerta.

En saa Kelan psykoterapiaa enää. Olen jo saanut sen jakson kertaalleen pääasiassa toiseen sairauteen. Nykyisen sairauden hoitoa ehdittiin vasta aloitella, kun piti hoitaa muita sairauksia ensin. Kelaterapioiden välillähän pitää olla vähintään viisi vuotta väliä! Todella pitkä aika. Opiskelukin lähes mahdotonta, kun on niin sairas. "Kiva" jos joutuu odotteleen vuosia että pääsee uudelleen pidempään terapiaan, kaverit jo monet ehtineet valmistua, itse en kykene tarpeeksi opiskelemaan kun ei ole voimavaroja ja sairaus kahlitsee. Olisi ihan hienoa, jos Kelan terapiaa saisi edes niin kauan, että olisi työkykyinen. ap

Vierailija
5/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että kaikki eivät ole oikeutettuja tuohon Kelan psykoterapiaan? Ja tiesitkö, että joillekin nuo omavastuut ovat liikaa?

Vierailija
6/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aloituksesta kävi ilmi, että tuolla olisi ocd?

Onko sulla a.p ocd?

Vierailija
7/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tässä juurikin haittaa, että yhdellä henkilöllä voi olla useampikin psyykkinen sairaus, kuten minulla. Ja jos näin on, ei tuo kelan tukema 3 vuotta riitä. Vaan pitää odottaa sitten kolmen vuoden jälkeen viisi vuotta, että saa uuden terapiajakson. Kyseessä on vähän samanlainen tilanne kuin se, että ihmisellä olisi esim rintasyöpä ja suolistosyöpä. Ekaksi puhkeaa rintasyöpä, mutta sitten huomataan myös suolistosyöpä. Aletaan hoitamaan toista enemmän ja kun se on jotenkuten hallinnassa niin toinen ryöpsähtää. mutta sitä ei sitten enää voidakaan hoitaa, vaan pitää odotella muutama vuosi. Näiden vuosien aikana voi sitten tulla täydellnen työkyvyttömyys, kuolema, sairauden paheneminen yms. ap

Vierailija
8/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huomautan vielä, että sairaus on sellainen, että siitä on todella hyvä mahdollisuus parantua psykoterapialla. Tilanteeni on vaikea, mutta hoidon avulla paraneminen on mahdollista. Olisi ihan kiva päästä opiskelemaan täysipäiväisesti. ap

Vierailija
9/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään tajua, mitä säästöjä tuosta psykoterapian pihtaamisesta tulisi? Esim itse nostan väliaikaista eläkettä, olen jo vuosia nostanut. Opiskelemaan/työtä en pysty sairauden takia kauheasti tekemään. Edessäpäin olisi monia työvuosia, näillä näkymin eläkevuosia. Mitä järkeä maksaa loppuelämä eläkettä minulle jos vaihtoehtona olisi esim vuoden tai kahden psykoterapia ja siltä ajalta eläke ja sitten pääsisin normaaliin opiskelijaelämään? ap

Vierailija
10/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo tämä vaikuttaa olevan aika perseestä Suomessa.

Vierailija
11/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä niin suuri epäkohta tässä maassa. Lähipiirissäni on vaikka kuinka monta tällaista tapausta. Itsekin olisin terapian tarpeessa, mutta vaikka tuon Kelan tuen saisinkin niin silti olisi minulle liian kallista, kun kituuttelen yrittäjänä köyhyysrajalla. Milloinhan mielenterveyspalvelujen kehittäminen aletaan ottaa vakavasti? Suomihan on todella paljon jäljessä muita länsimaita tässä asiassa.

Vierailija
12/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä niin suuri epäkohta tässä maassa. Lähipiirissäni on vaikka kuinka monta tällaista tapausta. Itsekin olisin terapian tarpeessa, mutta vaikka tuon Kelan tuen saisinkin niin silti olisi minulle liian kallista, kun kituuttelen yrittäjänä köyhyysrajalla. Milloinhan mielenterveyspalvelujen kehittäminen aletaan ottaa vakavasti? Suomihan on todella paljon jäljessä muita länsimaita tässä asiassa.

Niinpä :(

Ja sitten kun hoito on mitä on julkisella puolella. Parempi olisi lopettaa julkiselta puolelta kaikki muu mt-hoito paitsi akuuttipäivystys ja antaa ihmisille maksusitoumukset oikeille psykoterapeuteille. Julkisella puolella sekin on hassua, että kaikki sairaudet niputetaan yhteen. On nimittäin eri asia, sairastuuko masennusta, syömishäiriötä, kaksisuuntaista mielialahäiriötä, pakko-oireista häiriötä, skitsofreniaa yms. Mutta ei julkiselta puolelta löydä jokaiseen näihin spesialistia. Voisihan esim sairaanhoitaja hoitaa synnytyksetkin, voitaisiin sanoa sitten onhan se tyhjää parempi, vaan kyllähän se kätilö kuitenkin se paras olisi. Samalla lailla sairaanhoitaja ei ole oikea ihminen antamaan psykoterapiaa, vaikkakin joidenkuiden mielestä "tyhjää parempi". Tästäkin voi olla montaa mieltä. Turhaa laittaa rahaa sellaiseen kuitenkaan, yhteiskunta voisi ostaa mt-palvelut yksityissektorilta, niin porukka saisi sitä hoitoa. ap

Vierailija
13/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja esim eri klinikat eri sairauksille. Olishan se tehokasta, jos esim kaksisuuntaisia hoitaisi sellainen psykoterapeutti, joka on siihen erikoistunut. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi