lapsi kyselee kadonneesta isästään
Lapsen isä lähti menemään jo mun raskaana ollessa, eikä ole kuulunut eikä näkynyt sen jälkeen. No nyt lapsi (4v) alkanut kyselemään että missä hänen isinsä on kun kaikilla muilla ja miksei hänellä enkä yhtään tiedä mitä pitäis sanoa... kerronko totuuden että isi lähti pois syystä x, tai että hän on toisessa maassa vai mitä...
Kommentit (7)
Kai isä on virallisestikin isä, tunnustettu? Lapselle iso asia jossain vaiheessa. Vieläkään ei tietty myöhäistä sitä tehdä.
Mitäpä jos kertoisit totuuden? Että isä sinulla toki on, mutta hän ja minä emme sopineet yhteen ja hän erosi minusta jo ennen sinun syntymääsi. Että isäsi ei ole sinua koskaan nähnyt, koska ei halunnut isäksi siinä elämänvaiheessa (tai mitä mies nyt syyksi sanoi totaalikaikkoontumiselleen).
Voit kertoa hänelle isästään sen verran, mitä tiedät, näyttää valokuvan jne. Ikävää, ettei lapsesi isä ole kiinnostunut lapsestaan - kai hän sentään tietää olevansa isä ja kai nyt olet kysynyt häneltä, haluaako joskus nähdä lastaan?
Lohduta häntä sillä, että maailmassa on paljon lapsia, joiden vanhemmat eivät elä yhdessä, teilläkin on varmaan tuttavapiirissä eronneita perheitä. Lapsellasi on rakastava äiti ja suvussa miehiä XX ja YY, jotka rakastavat häntä.
Voi kertoa muille lapsille, että "mun äiti ja isä erosivat jo kun äiti odotti minua."
Ainakaan ei kannata valehdella. Jos sanot että isä on ulkomailla tms. niin lapsi alkaa vain odottaa isän suomessa vierailua jne. Aina kannattaa pysyä totuudessa, se tulee ilmi joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, ja jos lapselle on ensin annettu väärä kuva asiasta, hän syyttää sinua myöhemmin valehtelusta. Mutta asiaa ei tietenkään tarvitse (eikä pidäkään) selittää samoin yksityiskohdin kuin aikuiselle. :D
Jaahas. Päivän pakollinen "Tein lapsen vastentahtoiselle miehelle ja nyt menee huonosti"-aloitus. Milloin te opitte? Ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Päivän pakollinen "Tein lapsen vastentahtoiselle miehelle ja nyt menee huonosti"-aloitus. Milloin te opitte? Ehkäisy.
Milloin lapsia haluamattomat miehet alkavat itse huolehtia ehkäisystä? Ei ehkäisy pelkästään naisen vastuulla ole. Sterilaationkin voi mies hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin lapsia haluamattomat miehet alkavat itse huolehtia ehkäisystä? Ei ehkäisy pelkästään naisen vastuulla ole. Sterilaationkin voi mies hankkia.
Tässä(kään) tapauksessa suurin kärsijä ei suinkaan ole mies...
Totuuden, mutta lapsen iän huomioiden.