Paljonko maksatte viikkorahaa/kk-rahaa yläasteikäisille lapsillenne?
Mitä ko rahalla lapsen kuuluu ostaa?
Jos annatte isomman summan, esim. 100 eur kk kuuluuko lapsen maksaa itse bussilippu, vaateostokset yms asiat?
Kommentit (47)
Kymppi viikossa. Vaatteet ostetaan.
En anna mitään. Kaikkiin ostoksiin pitää kysyä lupa, ettei kulutus äidy holtittomaksi!
Tosi isoja summia. Satanen kuukaudessa pelkkiin huvituksiin, karkkeihin yms.
Kuinka moni käyttää omiin huvituksiinsa tuon tuon verran / kk. En minä ainakaan. Tai 500 €/kk huvituksiin kuten tuon kommentoijan 20 tyttäret. Hei haloo!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni käyttää omiin huvituksiinsa tuon tuon verran / kk. En minä ainakaan. Tai 500 €/kk huvituksiin kuten tuon kommentoijan 20 tyttäret. Hei haloo!
Ne käyttää kellä on rahaa.
50 euroa saa viikkorahaa, ihan omiin juttuihinsa saa käyttää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä rahaa, mutta silti elämämme säästeliäästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä rahaa, mutta silti elämämme säästeliäästi.
Tuon kommentoija 20:n kaltaisten ihmisten ja heidän tyttäriensä ansiosta Suomen talouden rattaat pysyvät pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyllä päin vastoin. Oikeasti varakkaat eivät tuhlaa eivätkä opeta lapsia tuhlaamaan. Lapsilla tietysti on rahastoja ym sijoituksia.
Meillä 13v saa aina isompia summia jouluna ja synttäriä (nyt jouluna 450€ esim.) Niistä sitten voi äidin hyväksynnällä ostaa pelejä ja käyttörahaa Electronille. Ruuat ja vaatteet maksaa äiti.
Emme anna viikkorahaa vaan rahaa silloin, kuin tarvii.
Rahaa käyttää lähinnä kavereiden kanssa syömässä käymiseen, leffoihin, bussikortin lataamiseen,uintilippuihin tms.
Muutama kymppi/kk.
Lisäksi lähinaksukortille on ladattu 50 e, jos tarvetta tulee.
Mummo sponsoroi hyvästä koulumenestyksestä ja antaa rahaa 20-50 e silloin tällöin.
Urheiluharrastus,vaatteet yms me maksamme.
Poika säästänyt kaikki lahjaksi saamansa rahat ja muutenkin on aika tarkka rahan käytössään.
Minä en anna mitään viikkorahoja meidän 14v pojalle, vaan kotitöistä saa jos niitä tekee. Imuroinnista euron, roskapussin viennistä 50 senttiä ym. Ei saa opettaa että raha kasvaa puussa, eikä tuonikäinen nyt rahalla mitään teekään kun saa ruuat ja vaatteet ja täyden ylöspidon kotona!
Vierailija kirjoitti:
10-20ekeä viikkorahaa, eikä maksa omia menoja, ostaa herkkuja tai kahvittelee. Bensarahaa saa lisäksi.
Ei kai yläasteikäiset saa vielä ajaa autoa Suomessa vai tarkoitatko mopoautoa eli 9 luokkalaista?
Voi jee, täällä saa monet kakarat enemmän viikorahaa kuin minulla (aikuisella) on käytössä /viikko.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 13v saa aina isompia summia jouluna ja synttäriä (nyt jouluna 450€ esim.) Niistä sitten voi äidin hyväksynnällä ostaa pelejä ja käyttörahaa Electronille. Ruuat ja vaatteet maksaa äiti.
Eikö oman rahan idea ole, että saa itse päättää
60 €/kk, sillä kustantaa ulkona syömisensä ja skootterin bensat (tosin bensaan ei nyt kulu rahaa) ja muut pienet ostokset. Lisää rahaa saa tarvittaessa, jos on joku normaalista poikkeava juttu tiedossa. Alkoi kyllästyttää jatkuva rahan pyytäminen, niin tuon saa tililleen kuun alussa ja sillä on pärjättävä.
Toisaalta ihan hyvää rahankäyttökoulutusta, tosin vieläkin tuntuu, että viikossa nuo on laitettu jo kiertoon.
Seiskaluokkalainen ei saamitään säännöllistä rahaa. Saa silloin kun tarvitsee jotakain tai menee leffaan ym.
Vierailija kirjoitti:
Minä en anna mitään viikkorahoja meidän 14v pojalle, vaan kotitöistä saa jos niitä tekee. Imuroinnista euron, roskapussin viennistä 50 senttiä ym. Ei saa opettaa että raha kasvaa puussa, eikä tuonikäinen nyt rahalla mitään teekään kun saa ruuat ja vaatteet ja täyden ylöspidon kotona!
Aivan naurettavan pieniä rahoja nuo. Sama käytännössä, vaikkei antaisi yhtään mitään.
15v. pojalle 20€ viikossa. Ostaa mitä haluaa.
7 euroa vko, ihan huvitteluun, tarpeelliset asiat ostetaan. Tosin tyttö tykkää shoppailla itsekin, joten jos muutaman viikon säästää, käy aina välillä jossain h&m:llä ostamassa jonkun paidan.