Paljonko maksatte viikkorahaa/kk-rahaa yläasteikäisille lapsillenne?
Mitä ko rahalla lapsen kuuluu ostaa?
Jos annatte isomman summan, esim. 100 eur kk kuuluuko lapsen maksaa itse bussilippu, vaateostokset yms asiat?
Kommentit (47)
100 euroa kuukaudessa teinin omiin menoihin.
Vaatteita yms ei tietenkään tarvitse itse maksaa.
Mä sain joskus -90 luvulla 400mk pysty nostaa 100mk kerralla aina vrk
50€/kk yläkoululaisille. Koulun välipalat ja omat pienet menonsa saavat tällä maksaa.
80 € viikkorahaa 15v pojalle. Maksaa sillä kaiken oman kulutuksensa ruokaa lukuunottamatta. Harrastukset, vaatteet jne menevät omasta pussista sataprosenttisesti.
Itse sain teininä 2€/vk... 10 vuotta sitten.
20e/kk vaatteet, mahdolliset meikit, bensat yms muut menot pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
100 euroa kuukaudessa teinin omiin menoihin.
Vaatteita yms ei tietenkään tarvitse itse maksaa.
No ei tietenkään. Oishan se nyt kohtuutonta.
Ei ollut varaa antaa juuri mitään. Ehkä kympin sai kuukaudessa. Tosi harvoin uusia vaatteita tai mitään.
Kaikki ylimääräinen meni pienestä palkastani hänen kalliiseen harrastukseen. Onneksi pystyi sitä kuitenkin harrastamaan.
13 vuotias saa 50€/kk
Ei tarvitse kustantaa kun omat hömpöttelyt.
Minä sain 16-18 vuotiaana 200e/kk, mutta asuin omillani ja kustansin sillä kaiken itse.
Ostapa tuolla sitten vaikka farkut, takin taikka kengät... Tuolla rahalla ei nyt vaan yksinkertaisesti pärjää.
Ei euroakaan. Vanhemmat maksavat kaiken ja käyttörahaa saa aina, kun pyytää.
Lukion tokalla saa 100 euroa/kk, ekalla sai 80. Vaatteet, koulukirjat, harrastukset (nykyään kyllä vain salikortti, eli menee paljon vähemmän kuin salibandyaikoina...), bussikortit maksamme lisäksi. Toisaalta joutuu makselemaan ruokiaan paljon itse, koska usein kotona syömässä ennen kuin muut ehtivät kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Lukion tokalla saa 100 euroa/kk, ekalla sai 80. Vaatteet, koulukirjat, harrastukset (nykyään kyllä vain salikortti, eli menee paljon vähemmän kuin salibandyaikoina...), bussikortit maksamme lisäksi. Toisaalta joutuu makselemaan ruokiaan paljon itse, koska usein kotona syömässä ennen kuin muut ehtivät kotiin.
no nyt se yläkouluasia jäi pois: silloin ei pojalle vielä annettu säännöllistä kk-rahaa vaan sai tarvittaessa; tyttö on vielä alakoulussa ja saa nyt 20 euroa/kk, ja toisin kuin veljensä, pistäis kaiken heti menemään johonkin hömppään, joten ei varmaan tuu ikinä saamaan enempää... ;)
Ysiluokkalainen ei saa yhtään ja joutuu tekemään kotitöitä. Mutta vastaavasti saa kaiken mitä tarvitsee, tietsikat, tabletit, vaatteet, meikit, kielikurssilla oli viime kesänä jne.
Sai 20-40 euroa. Mutta yleensä jonnekin mennessä sai rahaa sitä mukaa kuin tarvitsi. Ostin vaatteet, kosmetiikan, kaiken.
500 euroa kuukaudessa molemmille tyttärille (14 ja 17v) Tästä maksavat mm. kampaajat, ravintolat, kylpylät, korut, leffaliput, taksit ym. päivittäismenot. Vaatteet heille ostetaan, mutta jos haluavat jotain kalliimpaa muotitavaraa, joka maksaa yli tonnin, niin niitä ei osteta kuin maksimissaan pari kertaa vuodessa kummallekin. Hyvin ovat pärjänneet, vaikka välillä kitisevätkin että pitäisi saada enemmän. Ehkä sitten voi harkita, kun vanhempi tulee täysi-ikäiseksi, mutta nyt saavat pärjätä toistaiseksi tuolla.
10-20ekeä viikkorahaa, eikä maksa omia menoja, ostaa herkkuja tai kahvittelee. Bensarahaa saa lisäksi.