Kuinka kauan kestää oikeusprosessi (laiton irtisanominen)
Minut siis irtisanottiin laittomasti ja homma on ihan selvä. Ajattelin viedä asian eteenpäin. Onko kellään kokemusta kuinka kauan tällaisen asian käsittely kestää oikeusteitse?
Kommentit (38)
Kyllä siinä voi pari vuotta mennä. Varsinkin jos työnantaja vetkuttelee erinäisillä syillä. Mulla kesti melkein 18kk.
Mitä kautta saitte lakimiehen? Nim. sama ehkä edessä
Suositteleteko kuitenkin viemään asian eteenpäin? Oliko sen arvoista? Saitteko korvauksia ja "menikö maine" ? Ap
Vierailija kirjoitti:
Liitosta t. Ap
Parisen vuotta meni. Liiton lakimies oli surkea eikä panostanut yhtään. Firman lakimies sitäkin enemmän. En saanut mitään korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Liitosta juu, tai voi saada ilmaista oikeusapua oikeusaputoimistosta kun menet kysymään.
Silloin pitää olla jotain mustaa valkoisella mukana tai ainakin kunnon perusteet.
Pari vuotta niissä menee selvinäkin tapauksina. Lakimiehiä saa erilaisista asiaa perehtyneistä firmoista, oikeusaputoimiston lakimies on näissä asioissa aika turha. Maksoin lakimiehelle 10 tunnin työstä noin 3000 e ja jutun voittaessani vastapuoli joutui kulujen maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Parisen vuotta meni. Liiton lakimies oli surkea eikä panostanut yhtään. Firman lakimies sitäkin enemmän. En saanut mitään korvauksia.
Mikä liitto oli kyseessä? Oliko omasta mielestäsi selvä tapaus?
Kesti runsaan vuoden, vaikka liiton lakimiehiä ei kiinnostanut ollenkaan: yksi toisensa jälkeen he katosivat ja siirsivät tapaukseni seuraavalle, jota ei myöskään kiinnostanut. Jouduin kirjoittamaan vastineet ynnä muut itse. Tapaus oli aivan selvä ja työnantajalla muutenkin jo samanlaisia juttuja takanaan, joten voitin ja sain 12 kuukauden palkan korvaukseksi laittomasta irtisanomisesta. Siinäkin työnantaja pääsi huijaamaan ja onnistuikin, koska lakimiehiä ei edelleenkään kiinnostanut eikä heistä yksikään enää vastannut puheluihini eikä sähköpostiviesteihini.
Vierailija kirjoitti:
Kesti runsaan vuoden, vaikka liiton lakimiehiä ei kiinnostanut ollenkaan: yksi toisensa jälkeen he katosivat ja siirsivät tapaukseni seuraavalle, jota ei myöskään kiinnostanut. Jouduin kirjoittamaan vastineet ynnä muut itse. Tapaus oli aivan selvä ja työnantajalla muutenkin jo samanlaisia juttuja takanaan, joten voitin ja sain 12 kuukauden palkan korvaukseksi laittomasta irtisanomisesta. Siinäkin työnantaja pääsi huijaamaan ja onnistuikin, koska lakimiehiä ei edelleenkään kiinnostanut eikä heistä yksikään enää vastannut puheluihini eikä sähköpostiviesteihini.
Voisitteko kertoa mistä liitoista on kyse? Kannattaisiko mielummin palkata oma lakimies? Hirvittää vaan että jos jostain syystä häviänkin ja joudun maksamaan hänen palkkionsa. Tunnen yhden erittäin hyvän, mutta hän on myös erittäin kallis... ap
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en kuulu liittoon. Miksi maksaa noille kun ei mitään saa vastineeksi.
Itse on tehtävä ja selvitettävä. Kyllä siihen pystyy.
Eikö ole helpompaa etsiä uutta työtä kuin elää parikin vuotta pelko perseen alla taloudellisista tappioista, jos ei voitakaan? Lopputulos on kuitenkin se että työpaikka meni, varsinkin jos on pienipalkkainen työ niin kannattaako? Uutta työtä on kuitenkin etsittävät heti. Moni saa tässä maassa ihan yt-neuvotteluiden päätteeksi kenkää ja elämä jatkuu. Vituttaahan se jos irtisanotaan, mutta ei kannata jäädä murehtimaan kohtaloaan vaan mennä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä liitto oli kyseessä? Oliko omasta mielestäsi selvä tapaus?
Mielestäni selvä tapaus. TEK.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole helpompaa etsiä uutta työtä kuin elää parikin vuotta pelko perseen alla taloudellisista tappioista, jos ei voitakaan? Lopputulos on kuitenkin se että työpaikka meni, varsinkin jos on pienipalkkainen työ niin kannattaako? Uutta työtä on kuitenkin etsittävät heti. Moni saa tässä maassa ihan yt-neuvotteluiden päätteeksi kenkää ja elämä jatkuu. Vituttaahan se jos irtisanotaan, mutta ei kannata jäädä murehtimaan kohtaloaan vaan mennä eteenpäin.
Tottakai etsin uutta työtä ja mietin myös uudelleen kouluttautumista. Sama työnantaja kohtelee työntekijöitä todella huonosti. Omien korvausten ohella kiinnostaa se että työnantajan täytyisi myöntää tekonsa ja voisin ehkä auttaa jotain muuta työntekijää jota uhkaa sama kohtalo. Nämä ei sulje toisiaan pois. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko kertoa mistä liitoista on kyse? Kannattaisiko mielummin palkata oma lakimies? Hirvittää vaan että jos jostain syystä häviänkin ja joudun maksamaan hänen palkkionsa. Tunnen yhden erittäin hyvän, mutta hän on myös erittäin kallis... ap
Liitto oli Akavan erityisalat eli AEK. Jos joutuisin samaan tilanteeseen uudelleen, ottaisin liiton lakimiehen hoitamaan juttua, mutta osaisin potkia häneen ja hänen seuraajiinsa vauhtia.
Nro 10
Riippuu tilanteesta. Voi viedä vaikka 3v. Veikkaisin että 1-3v
Riippuu miten työnantaja osaa pitkittää tilannetta. Jos työnantaja kiistää sen niin jo liitolla voi mennä vuosi ennen kuin itse oikeusprosessi pääsee käyntiin. Jos taas työnantaja on sopimushaluinen voi päätös tulla nopeastikkin ilman oikeuteen menemistä.
Mun tapauksessa kesti puolisentoista vuotta. Lopputulos: kalliiksi tuli, ja työnantaja voitti. Kyseessä siis tapaus että minut oli irtisanottu YT:issä, ja sitten otettu minun hommiini toinen ihminen. Lain mukaanhan on takaisinottovelvoite 9 kk, eli jos ko. työhön edelleen tarvittaisiin tekijä, pitäisi vanha palkata takaisin. Liiton mukaan kannatti lähteä taistelemaan oikeuksistaan, mutta lopputulos oli että työnantaja sai luikerreltua asiat niin että keksi että nykyään hommaan tarvitaan erään harvinaisen tekniikan osaamista, jota *ihan sattumalta* ;) tämä uusi nuori tyyppi osaa ja minä en. Käytännössä siinä työssä ei sitä oikeasti tarvita ihan 100% varmuudella, mutta eipä ne tuomarit pysty alan asiantuntijoita vastaan väittämään jos sanovat että tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liitto oli Akavan erityisalat eli AEK. Jos joutuisin samaan tilanteeseen uudelleen, ottaisin liiton lakimiehen hoitamaan juttua, mutta osaisin potkia häneen ja hänen seuraajiinsa vauhtia.
Nro 10
Minulla on juuri nyt vastaava juttu meneillään, Akavan lakimiehet hoitavat sen ihan hyvin. Tai ainakin ovat hoitaneet hallinto-oikeuteen asti (kyseessä virkasuhteen laiton päättäminen). Oma ongelmani on se, että tunnemyrskyssäni en aina muistanut kertoa kaikkia asian käänteitä jo ennen irtisanomispäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mun tapauksessa kesti puolisentoista vuotta. Lopputulos: kalliiksi tuli, ja työnantaja voitti. Kyseessä siis tapaus että minut oli irtisanottu YT:issä, ja sitten otettu minun hommiini toinen ihminen. Lain mukaanhan on takaisinottovelvoite 9 kk, eli jos ko. työhön edelleen tarvittaisiin tekijä, pitäisi vanha palkata takaisin. Liiton mukaan kannatti lähteä taistelemaan oikeuksistaan, mutta lopputulos oli että työnantaja sai luikerreltua asiat niin että keksi että nykyään hommaan tarvitaan erään harvinaisen tekniikan osaamista, jota *ihan sattumalta* ;) tämä uusi nuori tyyppi osaa ja minä en. Käytännössä siinä työssä ei sitä oikeasti tarvita ihan 100% varmuudella, mutta eipä ne tuomarit pysty alan asiantuntijoita vastaan väittämään jos sanovat että tarvitaan.
Minulla sama juttu. Yllättäen yritys tarvitsi ranskankielentaitoisen tekijän, vaikka ko. kieltä ei firmassa takuuvarmasti käyttänyt kukaan missään. Tilalleni palkattu oli lukiossa lukenut ranskaa, minä saksaa.
Minulla kesti hieman yli vuoden.