Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kerro yleensä, että kotitaustani on vanhoillislestadiolainen, koska suurin osa ihmisistä

Vierailija
03.01.2016 |

...luulee, että lestadiolaisuus on vähän niin kuin ihonväri, eikä suinkaan valinta.

Kasvoin pienellä paikkakunnalla, jossa oli paljo vl-ihmisiä, ja olin todella ahdistunut jo ala-asteikäisenä siksi, että en voinut ymmärtää vl-sääntöjä ja ankaraa uskontoa. Kun kyselin asioista, minut vaiennettiin aina tavalla tai toisella, esimerkiksi sanomalla "se on kaunis tapa" tai "jumala rakasta sellaisia ja tällaisia lapsia" jne. Pääsin vihdoin lukioiässä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja aloitin heti ns. normaalin elämän, kun ei ollut ketään vahtimassa. Kokeilin kaikkea alkoholista seksiin, tosin hyvin hillitysti ja seksiä siis vasta ensimmäisen kunnon poikaystävän kanssa. Tuntui kuin olisin vapautunut koko lapsuuden kestäneestä vankilasta, sain vihdoin tehdä asioita joita halusin ja mikä parasta, minulle ei isketty lestaleimaa otsaan. Se aiheutti lapsena lisäahdistusta, kun inhosin yhteisössä todella suurta osaa asioista ja ulkopuoliset näkivät minut samanlaisena kuin se ryhmä, josta kaikin keinoin halusin pois.

Uskon, että joillekin lestadiolaisuus sopii, mutta itse olen niin vääränlainen kuin olla voi siihen porukkaan. Pidin sitä epäinhimillisenä, epäreiluna ja epä-tasa-arvoisena erityisesti naisia kohtaan (en ala luetella miksi, lienee tuttua suurimmalle osalle päällisin puolin) ja ylipäänsä en vain kyennyt uskomaan jumalaan. Mihinkään rappiolle en joutunut lähtöni jälkeen, kuten niissä piireissä tavataan varoitella: hankin korkeakoulututkinnon ja menin naimisiin kivan miehen kanssa, meillä on kaksi lasta ja minulla kiva työ. Elämme täysin tavanomaista keski-ikäisten elämää, käymme teatterissa ja taidenäyttelyissä ja pidämme hyvistä viineistä jne. (emme kännää). Olen erittäin jalat maassa-arkirealisti ateisti, en voi kuvitellakaan mihinkään yliluonnolliseen uskomista.

Ja sitten joku saa kuulla, että taustani on vl. Alkaa yleensä kysely, joka loukkaa minua todella syvästi; "miten te lestadiolaiset sitä ja tätä" loputtomiin. Vaikka kerron selvin sanoin, että olen kasvanut siinä yhteisössä, en liittynyt, eli minulla ei ole ollut mitään omakohtaista vl-uskoa koskaan, vain pakotettu läsnäolo pikkulapsena, jolloin jo mielessäni kapinoin. En ole aikuisena enkä edes teininä ollut missään tekemisissä liikkeen kokousten tai toiminnan kanssa ja se herättää lähinnä vastenmielisyyttä ja ahdistusta, että jouduin elämään lapsuuteni sellaisessa ympäristössä. Mutta ei, lestadiolaisuus pysyy muiden silmissä minussa kuin jokin ruumiinvamma.

Joten voitteko ystävällisesit kiinnittää asiaan huomiota ja ymmärtää, että MIKÄÄN tausta ei tee ihmisestä jotain. Ymmärrän hyvin, miksi ihmiset eivät kerro esim. vanhemman vankilassa olosta, varmaan ihan yhtä mukavaa kuulla oletuksia itsestään sellaisen perusteella, mitä koskaan ei ole ollut eikä siihen sitoutunut hetkeäkään.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs nyt vastaukseni ei näy? AP siis vastasi (tai ainakin yritti) 19:lle, että en itse tuo asiaa koskaan esille, se on käynyt ilmi ihan muuta kautta. 

Vierailija
22/34 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähes vihaan uskontoja, ja siihen on riittänyt ympärillä olevan maailman tarkastelu, ei omakohtaisia kokemuksia tarvittu. Ja ymmärrystä ja kunnioitusta riittää sankoin mitoin heille, jotka ovat räpistelleet irti lapsuuden perheensä uskovaisuudesta. Vaikea siis ymmärtää kenenkään muuttavan käsitystään kuin korkeintaan kunnioittavammaksi. Mitä olen uskontojen uhrien tarinoita lukenut niin hyvinkin vaikeaa se on useille ollut! Harmittelut siis aloittajan tilanteelle kun vastaanotto on ollut pettymys. Voisiko se ollu mitenkään avuksi, että avoimesti kertoisit lapsuudesta ja vahvistaisit tällä sitä kuvaa ettet enää kuulu heihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Argh. Ole vaan katolinen, mutta minä en ole lestadiolainen. Se oli vähän niin kuin koko viestini pointti.

No, ainakin ensimmäinen kommentti osoitti, että viestini ei ole turha (joskin varmaan täysin tehoton suurimpaan osaan ihmisistä). :(

Mäkin meinasin vastata omista kokemuksistani syrjinnän ja uskontoon liittyvien stereotypioiden osalta, mutta enpä taidakaan kun ei tähän näköjään saa vastata kuin lestat.

Meillä muillakin, jotka emme ole luterilaisia tai edes kristittyjä, on ongelmia valtaväestön kanssa. Ei se ole pelkästään teidän etuoikeutenne.

T: syrjitty ja halveksittu uskonnon takia, muttei lesta.

Vierailija
24/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en aktiivisesti kerro, että suvussani on ollut kommunisteja. Miksi pitäisi?

Kommunismi on kyllä hyvin lähellä lestadiolaisuutta sikäli, että jos jonkun suvussa on ollut kommunisteja, puhutaan yleisesti kommarisuvusta ja oletetaan kaikkien suvun jäsenten olevan kommunisteja, vaikka mitä sanoisi/tekisi. Ilmeisesti tähän riittää se, että suku poikkeaa riittävän paljon jostain oletetusta normikansalaisesta, joka katsoo jääkiekkoa mäyräkoiran kuoresta muotoiltu muotihattu päässään.

Vierailija
25/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argh. Ole vaan katolinen, mutta minä en ole lestadiolainen. Se oli vähän niin kuin koko viestini pointti.

No, ainakin ensimmäinen kommentti osoitti, että viestini ei ole turha (joskin varmaan täysin tehoton suurimpaan osaan ihmisistä). :(

Mäkin meinasin vastata omista kokemuksistani syrjinnän ja uskontoon liittyvien stereotypioiden osalta, mutta enpä taidakaan kun ei tähän näköjään saa vastata kuin lestat.

Meillä muillakin, jotka emme ole luterilaisia tai edes kristittyjä, on ongelmia valtaväestön kanssa. Ei se ole pelkästään teidän etuoikeutenne.

Ööh siis ap EI ole lesta, joten hänen kutsumisensa lestaksi oli se ongelma. Ap kritisoi vain sitä, että et ymmärtänyt tätä eroa, ei kieltänyt sinua kertomasta omista kokemuksistasi. Kommarit sopivat myös tähän ketjuun mainiosti.

Vierailija
26/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh siis ap EI ole lesta, joten hänen kutsumisensa lestaksi oli se ongelma. Ap kritisoi vain sitä, että et ymmärtänyt tätä eroa, ei kieltänyt sinua kertomasta omista kokemuksistasi. Kommarit sopivat myös tähän ketjuun mainiosti.

25 lisää: jos siis olit se katolinen, joka aiemmin kirjoitti. Mutta kuka nyt olitkaan niin ei pitäisi olla ongelmaa kirjoitella, missään ei mielestäni ole kielletty muita kommentoimasta. :)

Vierailija
27/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menit vähän asian vierestä siinä, että ap:n ja sinun tilanteet eivät ole verrattavissa. Sinä olet katolilainen ja kohtaat sen takia ennakkoluuloja; ap:ta puolestaan luullaan kokonaan joksikin miksi hän ei lainkaan identifioidu. Kyse siis ei ole pelkästään ennakkoluuloista vaan totaalisesta väärinkäsityksestä.

Vierailija
28/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menit vähän asian vierestä siinä, että ap:n ja sinun tilanteet eivät ole verrattavissa. Sinä olet katolilainen ja kohtaat sen takia ennakkoluuloja; ap:ta puolestaan luullaan kokonaan joksikin miksi hän ei lainkaan identifioidu. Kyse siis ei ole pelkästään ennakkoluuloista vaan totaalisesta väärinkäsityksestä.

En ole tuo aiempi katolinen vastaaja, joten turhaan minulle keuhkoat. En ole katolinen.

T: 23

Vierailija
29/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 lisää: jos siis olit se katolinen, joka aiemmin kirjoitti. Mutta kuka nyt olitkaan niin ei pitäisi olla ongelmaa kirjoitella, missään ei mielestäni ole kielletty muita kommentoimasta. :)

En ollut aiempi vastaaja.

T: 23

Vierailija
30/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...luulee, että lestadiolaisuus on vähän niin kuin ihonväri, eikä suinkaan valinta.

Minun kokemukseni mukaan ihmiset ajattelevat lestadiolaisuuden olevan nimenomaan valinta, vaikka olisi syntynyt lestadiolaisuuteen. Jos kerron taustastani niin ihmiset alkavat vakuuttaa että hyväksyvät uskovaiset ihmiset ja kunnioittavat toisten uskoa, ja vaikka kuinka alleviivaisin olevani ateisti ja etten ole koskaan uskonut jumalaan ja ainoa syy että kuuluin siihen oli se että lapsi ei kykene noin vain eroamaan vanhempiensa määrittelemistä säännöistä, silti kaikki näyttävät luulevan että toteutin niitä sääntöjä koska halusin, en siksi että oli pakko.

Vierailija
31/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni mukaan ihmiset ajattelevat lestadiolaisuuden olevan nimenomaan valinta, vaikka olisi syntynyt lestadiolaisuuteen. Jos kerron taustastani niin ihmiset alkavat vakuuttaa että hyväksyvät uskovaiset ihmiset ja kunnioittavat toisten uskoa, ja vaikka kuinka alleviivaisin olevani ateisti ja etten ole koskaan uskonut jumalaan ja ainoa syy että kuuluin siihen oli se että lapsi ei kykene noin vain eroamaan vanhempiensa määrittelemistä säännöistä, silti kaikki näyttävät luulevan että toteutin niitä sääntöjä koska halusin, en siksi että oli pakko.

Juuri näin. Ensin sitä on enemmän tai vähemmän kärsinyt siitä, että on joutunut elämään itselleen vastenmielisten arvojen vaikutuspiiirissä, rimpuillut ehkä todella kivuliaasti ja ihmissuhteita menettäen omannäköiseen elämään. Ja sitten joku tulee sanomaan että kyllä minä hyväksyn teidät *ryhmä, josta ko. henkilö on pyrkinyt kaikin keinoin eroon ja jota hän kenties jopa inhoaa syvästi.* Ja tätä tapahtuu paljon. Ihminen, joka ei ole vastaavaa kokenut, ei voi toki ymmärtää, miten kauheasti tuollainen tuntuu, mutta siksi teinkin tämän aloituksen, että ehkä edes muutama ihminen miettisi enne kuin avaa suunsa.

T.ap, joka ei juurikin noista syistä tule koskaan olemaan erityisen avoin taustastaan.

Vierailija
32/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä ylireagoit. Ihmiset todennäköisesti kohtelevat sinua aivan kuten muitakin, olet nyt vaan niin kiinni itse itsessäsi että et ymmärrä sitä. Et osaa asettua muiden asemaan. Olet hyökkäävä ja aggressiivinen, ja jos olet tuollainen myös arkielämän vuorovaikutustilanteissa, vääristät niitä itse omalla asenteellasi. On vaikea kohdata ihminen jolla on tuolla tavalla vihainen kuin sinä olet.

Vierailija
33/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, nyt meni kyllä metsään, olen saanut oikeassa elämässä palautetta siitä, että olen erittäin sovinnillinen ja ystävällinen. Myös niille, jotka luulevat minun olevan lestadiolainen. :) Toki on ikävää, jos mielestäsi kirjoitan hyökkäävästi.

Ap

Vierailija
34/34 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up