Kannattaako.. (työnhaku asiaa)
Mennä suoraan jonnekin paikkaan vaan reippaasti kysymään töitä työ ja koulutodistukset mukana? Olen siis opiskelija ja rahat tosi tiukalla joten olisi pakko jotain työtä saada. Olen jo laittanut useaan paikkaan hakemuksia mutta alan jo olla epätoivoinen kun ei mitään vastausta kuulu.
Mitä mieltä asiasta? Onko joku joskus töitä hakenut kyseisellä tavalla?
Kommentit (8)
Onhan noin haettu töitä kymmeniä vuosia sitten. Voi nykyäänkin toimia, mutta todennäköisemmin käskevät netissä laittaa avoimen hakemuksen.
Ei ole nykyään se ensisijainen keino, mutta pikkuyrityksissä voisi toimiakin. Kannattaa vain ottaa huomioon, että pääasiassa yritykset ovat auki maksavia asiakkaita varten ja heidän palvelunsa on siellä etusijalla, joten mieti tarkkaan, ettet ole paikalla juuri ruuhka-aikaan ja hoidat asiasi nopeasti.
80-luvulla hyvinkin toimiva metodi oli vain astua sisään jonnekin ja tehdä hyvä vaikutelma. Mutta silloin olikin aito työvoimapula. Ei tällainen paperilla ja juhlapuheissa esiintyvä mystinen "pula".
Meidän perheessä nuoret ovat kyllä tällä systeemillä saaneet töitä, mutta joitain kontakteja on tarvittu. On esim. firman omistajan pojan kaveri tms.
Mutta mikä estää yrittämästä? Mitä siinä voisit menettää?
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla hyvinkin toimiva metodi oli vain astua sisään jonnekin ja tehdä hyvä vaikutelma. Mutta silloin olikin aito työvoimapula. Ei tällainen paperilla ja juhlapuheissa esiintyvä mystinen "pula".
Meidän perheessä nuoret ovat kyllä tällä systeemillä saaneet töitä, mutta joitain kontakteja on tarvittu. On esim. firman omistajan pojan kaveri tms.
Mutta mikä estää yrittämästä? Mitä siinä voisit menettää?
Tähän siis tarkennus, että itse olen 80-luvulla saanut näin töitä. Lapseni siis paljon myöhemmin ja siihen käsittääkseni tarvittiin erinäisiä suhteita. Jo pelkkä pienikin tuttavuuden side selvästi auttoi.
Nykyään en tosiaan tiedä? Mutta kehotan yrittämään, kuten jo sanoin, niin mitä siinä voisi menettää.
Tyttöni sä ainakin tuolla metodilla töitä muutama vuosi sitten. Jostain kaupasta voisi vaikka tärpätä.
Vierailija kirjoitti:
Soita ennemmin.
Ei ne pomot enää nykyään halua soitettavankaan. Muuten olisivat koko ajan puhelimessa.
Vaikea päästä sisälle monenkaan yritykseen ilman etukäteen sovittua tapaamista, kun sisään kuljetaan kulkukortin kanssa tai vastaanotossa kerrotaan kenen kanssa on sovittu tapaaminen. Toki jos menet lähikauppaan käymään, jonne ovet on auki, mutta sielläkään ei välttämättä ole rekrytoinnista vastaava henkilö paikalla.
Kyllä ihmiset yrittävät olla monin tavoin aktiivisia. Olen joskus järjestänyt eräässä virastossa asiakastilaisuutta. Yksi paikalle tulleista vieraista sitten alkoi kyselemään minulta ja työkaveriltani kuinka virastoon pääsisi töihin. Muuta ei osattu auttaa kuin ehdottaa seuraamaan firman rekryilmoituksia, sillä emme vastanneet rekrytoinnista. Olen ollut myös joskus messuilla ständillä esittelemässä toisen firman tuotteita ja sielläkin tuli joku kysymään minulta työnhakuvinkkejä kyseiseen firmaan liittyen. (Ei siis ollut rekrymessut kyseessä.)
Soita ennemmin.