Kysymys kotihoidontuen hakemisesta
Miten haetaan kotihoidontukea, kun itse äitinä jään kotiin ja puoliso on yrittäjä eli ei säännöllistä tuloa vaan palkkaa tulee silloin kun on vara maksaa?
Entäpä aika johon tukea haetaan? En minä vielä hakuvaiheessa tiedä kauanko minulla on varaa olla kotona hoitamassa lasta, jos vaikka puolisoni yritystoiminta pienenee niin että minun on mentävä töihin?
Miten ihmeessä täytän hakemusken?
Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilta. Ei tarvitse vielä tietää päättymispäivääkään.
Siellä puhutaan hoitoRAHAN ja hoitoLISÄN hakemisesta. Ja kuitenkin pitää ilmoittaa puolison tulot, jotka on erittäin vaikea arvioida eikä viimeksi vahvistettu verotuskaan ole se mitä se on nyt reaaliaikaisesti. Olen ihan pihalla.. -ap
Kotihoidon tukeen ei vaikuta tulot,ainoastaan lapsi ei saa olla päivähoidossa. Tarkastan sulle asian
Google ja sinne sana kelakerttu. Kysy sieltä, Kelan tyyppi vastaa. Löytyy Kelan sivuiltakin jotain kautta, kysy lapsiperheiden tuista, tai jotain...
Eikö puolisollasi ole kuitenkin jokin arvio koko vuoden tuloista, joiden perusteella maksaa veronsa, yrityksen vakuutukset, omat eläkkeensä, jne.? Käyttäkää sitä arviota tukea hakiessanne. Jos ei ole, niin käyttäkää edellistä verotusta ja kirjoittakaa lisätietoihin selitys.
Siellä on tänään joku käyttökatko:en minäkään pääse ainakaan puhelimella hakemukseen. Mut koeta huomenna: googlaa kotihoidontuki kela ja löytyy sieltä. Oli helppo täyttää ja tuli päätös nopeasti. Ihanaa aikaa kotosalla😄
Minulla siis päättyy nyt äitiysloma ja jään kotiin vielä toistaiseksi määrittelemättömäksi ajaksi.
Yritin tehdä hakemusta ja laitoin siihen viime vuonna syntyneen lapsen hetun niin ohjelma ilmoitti ettei ole ikänsä puolesta oikeutettu kyseiseen tukeen. Mitä ihmettä?? Jatkuuko siis kotihoidontuki ilman eri hakemusta automaattisesti äitiysloman päätyttyä? Oon vielä enemmän pihalla...
-ap
Vierailija kirjoitti:
Siellä on tänään joku käyttökatko:en minäkään pääse ainakaan puhelimella hakemukseen. Mut koeta huomenna: googlaa kotihoidontuki kela ja löytyy sieltä. Oli helppo täyttää ja tuli päätös nopeasti. Ihanaa aikaa kotosalla😄
Kiitos..toivottavasti selviää... -ap
Normi tukeen ei vaikuta tulot,ainoastaan niihin kodinhoidontuen lisiin. Rajat niihin lisiin on tosi pienet: me ei saatu lisiä,vaikka mies pienipalkkainen poliisi.
Haet sitä sinne 3-vuotiaaksi saakka, sen voi sitten lakkauttaa kun menet töihin. Tosin työnantajalle ei kannata ilmoittaa koko aikaa, koska sen ei tarvitse ottaa sua takaisin aikaisemmin. Voit hakea/ilmoittaa ta:lle kahdessa pätkässä.
Hakemukseen laitat keskiarvon miehen tuloista, kela suorittaa sitten tarkistuksia ehkä kerran vuodessa. Lisäksi tulot voi vähän vaihdella vaikuttamatta hoitolisään.
Kotihoidontukea maksetaan alle 3v. lapsesta. Olet varmaan täyttänyt väärään kaavaketta.
Kotihoidontukea voi hakea vasta vanhempainloman päättymisen jälkeen. Siis virallisesti ottaen vanhempainrahakauden päätyttyä. Et voi hakea sitä äitiysrahakauden jälkeen vielä.
Hakea voit kyllä jo nyt,mutta kotihoidontuki alkaa juosta vasta äitiysloman loppumisen jälkeisenä päivänä
Vierailija kirjoitti:
Minulla siis päättyy nyt äitiysloma ja jään kotiin vielä toistaiseksi määrittelemättömäksi ajaksi.
Yritin tehdä hakemusta ja laitoin siihen viime vuonna syntyneen lapsen hetun niin ohjelma ilmoitti ettei ole ikänsä puolesta oikeutettu kyseiseen tukeen. Mitä ihmettä?? Jatkuuko siis kotihoidontuki ilman eri hakemusta automaattisesti äitiysloman päätyttyä? Oon vielä enemmän pihalla...
-ap
Ei jatku automaattisesti. Voi olla, että vuodenvaihde vaikuttaa ja sinne tulee jotain päivityksiä. Muistelen, että mulla oli sama ongelma muutama vuosi sitten. Yritä hakemusta uudelleen ensi viikolla arkipäivänä.
Hoitorahaan ei vaikuta puolison tulot mutta hoitolisään vaikuttaa. Laita puolison viimevuoden tulotiedot kelaan, olettaisin että se riittää.
Ja hakemusta kun täytät niin laitat vain että haet niin kauan kun nuorimmainen lapsi täyttää 3 vuotta, se on helppo muuttaa sitten tarvittaessa jos menetkin töihin.
Kelan sivuilta. Ei tarvitse vielä tietää päättymispäivääkään.