Aloitan uuden vuoden nuukaillen. Tarkoitus käyttää tammikuussa niin vähän rahaa kuin mahdollista. Vinkkejä?
Vinkkejä rahan säästöön?
Ajattelin: käyttää julkisia. Tehdä ostokset Lidlissä ja olla ostamatta muuta kuin ruokaa. Muita?
Kommentit (56)
Jos tarvitset lyhyeksi ajaksi jotain tavaraa, mitä sinulla ei ole, kysy lainaksi kavereilta tai sukulaisilta.
Te pihistelijät? Ootteko tosi rikkaita? Omistatte kiinteistöjä jne?
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla sanoi (27), että kannattaa verkostoitua, esimerkkeinä lakimiehet, lääkärit ja kukkakauppiaat.
Jatkuva toisen ammattitaidon ja asiantuntemuksen vaatiminen on kyllä rasittavaa. Täytyy muistaa, että ihmiset tekevät työtään, ja jos jokainen ystävä ja tuttava tulisi pyytelemään ilmaisia neuvoja ja ilmaista työtä, ei siitä mitään tulisi.
Esimerkiksi kampaajat. Tuttavat kuvittelevat helposti, että kyllähän se siskontyttö leikkaa ilmaiseksi hiukset. Juu. Jokaisen tulisi arvostaa ammattiaan niin, että ei tee ilmaista työtä. Ja lääkärit. Puolitutut soittelevat ja kyselevät reseptejä.
Se on jo hyväksikäyttöä. Ajattelemattomuutta.
Sen verkostoitumisen idea varmaankin on tarjota itse vastavuoroisesti omaa osaamistaan ja palveluksia. Yksipuolinen avunkerjuu meneekin jo sinne hyväksikäytön puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse maksan pakolliset laskut + ostan ruokaa. Ne on ne pakolliset menot. Missään ei voi käydä, ravintolat, baarit, maksulliset harrastukset... kaikki pannassa. Bussilla kulkeminen on kallista täälläpäin joten joko kävelee tai pyöräilee. Ruokaa saa myös halvemmalla kun dyykkaa kauppojen roskiksia tai hakee ruoka-apua, näitä en kuitenkaan itse käytä.
Miten joku suomen kansalainen voi olla näin köyhä? Itse oon opiskelija enkä läheskään yhtä köyhä kuin sinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä heitä pois käyttökelpoista tavaraa vain siksi, että se on vanha. Korjaa rikkinäisiä ainakin silloin, kun voit tehdä sen omin käsin. Korjauta silloin, kun kannattaa, esim. käytä hyvät nahkakengä suutarilla sen sijaan, että ostaisi tilalle uuden halvat, ja huonommat.
Osta vain välttämätöntä, äläkä tee heräteostoksia. Älä edes tarjouksista muuta kuin sellaista, jota tarvitset juuri nyt.
Hyödynnä kuitenkin tarjoukset, mutta älä turhaan. Älä osta edullista uimapukua, jos sinulla on vielä entinen käyttökelpoinen, mutta osta se siinä tapauksessa, että tiedät tarvitsevasi sitä ensi kesänä ja nyt saat satumaisen halvalla.
Älä heitä ruokaa pois, ja osta vain juuri sen verran, mitä ehdit syödä.
Tarkista laskusi, onko niissä turhuuksia. Tarvitsetko jotain maksukanavaa, aikakauslehteä tai vakuutusta, jos vakuutus maksaa enemmän kuin se tavara, esimerkiksi vanha auto.
Olen köyhä ja kenkiä kuluu, koska ei ole autoa ja omia jalkojaan saa käyttää paljon. Suutarilla kenkien korjauttaminen olisi ehkä ekologisesti kestävä ratkaisu, mutta käytäntö on vähän niin ja näin. Kengistä kuluu yleensä pohja ja korot. Siitä ei selviä pelkällä korkolappujen vaihdolla, joten hintaa niille korjatuille kengille tulee vähän liikaa suhteessa siihen, mitä uudet maksavat. Ei siis kannata.
Köyhän ei kannata ostaa halpaa! Ostakaa kunnon kengät niillä kävelee 10 vuotta. Säästöä kertyy.
t. tämän omakohtaisesti kokenut
Noh jalkahien uhallakin. Vinkkaapa ne "kunnon" kengät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksan pakolliset laskut + ostan ruokaa. Ne on ne pakolliset menot. Missään ei voi käydä, ravintolat, baarit, maksulliset harrastukset... kaikki pannassa. Bussilla kulkeminen on kallista täälläpäin joten joko kävelee tai pyöräilee. Ruokaa saa myös halvemmalla kun dyykkaa kauppojen roskiksia tai hakee ruoka-apua, näitä en kuitenkaan itse käytä.
Miten joku suomen kansalainen voi olla näin köyhä? Itse oon opiskelija enkä läheskään yhtä köyhä kuin sinä
Varmaan monestakin syystä. Yksi ainakin se jos on sairautta ja sairaudenhoitokuluja.
Itse ajelen hiukseni koneella, ja käyn aina tarjousten perässä, perustarvikkeet aina Lidlistä, voi täydentää tarjouksilla Prismasta tai K-citymarketista. Ostakaa kovapohjaiset kengät, jotka kestävät kulutusta, mulla muuten hajoaa kengät noin vuoden käytön jälkeen, kun kävelen aika ahkerasti. Lähtevät kengät sivuista, tai takaosa kuluu puhki. Paremmat kengät kestävät silloin ehkä sen 2+ vuotta. Julkiset liikennevälineet ovat aivan liian kalliita että niitä voisi käyttää, samaten omaa autoa en voisi kuvitellakaan. Paperia säästää jos ei vessapaperia käytä, vaan käyttää jotakin vanhaa kostutettua kangasriepua perseen pyyhkimiseen, jonka huuhtelee lavuaarissa. Kaikki pesuaineet aina Lidlistä, ja silloinkin mieluummin tarjouksesta. Esim. astinpesukonetabletit sain todella halvalla Lidlistä, ja riittävät ainakin vuodeksi tai pariksi. Kerätkää myös pulloja kesäisin muovikassiin!
Makeannälän taltutan 50 sentin suklaalevyillä, joita saa Lidlistä. Cola-juomat ja muut pitää lopettaa, vaikka ovatkin halvempia kuin maito litrahinnaltaan, ei kunnon vastinetta rahoille.
T. Lidl-mies!
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla sanoi (27), että kannattaa verkostoitua, esimerkkeinä lakimiehet, lääkärit ja kukkakauppiaat.
Jatkuva toisen ammattitaidon ja asiantuntemuksen vaatiminen on kyllä rasittavaa. Täytyy muistaa, että ihmiset tekevät työtään, ja jos jokainen ystävä ja tuttava tulisi pyytelemään ilmaisia neuvoja ja ilmaista työtä, ei siitä mitään tulisi.
Esimerkiksi kampaajat. Tuttavat kuvittelevat helposti, että kyllähän se siskontyttö leikkaa ilmaiseksi hiukset. Juu. Jokaisen tulisi arvostaa ammattiaan niin, että ei tee ilmaista työtä. Ja lääkärit. Puolitutut soittelevat ja kyselevät reseptejä.
Se on jo hyväksikäyttöä. Ajattelemattomuutta.
No en tarkoittanut ihan tätä. Mutta joskus on sellaisia tilanteita, joissa ammattilainen tuttu voi antaa sellaisen vinkin, joka esimerkiksi säästää monta turhaa puhelua tai tietää käytännössä, miten jokin byrokraattinen turha kiertoliike voidaan välttää. Jos on laaja verkosto ihmisiä- aina löytyy joku, joka voi antaa rahaa/ aikaa säästävän vinkin johonkin pulmaan. Ja jos ei henkilökohtaisesti tunne, niin saattaa olla joku toinen tuttu, joka taas tuntee. Eli haen hieman abstraktimpaa näkökulmaa tähän säästämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajelen hiukseni koneella, ja käyn aina tarjousten perässä, perustarvikkeet aina Lidlistä, voi täydentää tarjouksilla Prismasta tai K-citymarketista. Ostakaa kovapohjaiset kengät, jotka kestävät kulutusta, mulla muuten hajoaa kengät noin vuoden käytön jälkeen, kun kävelen aika ahkerasti. Lähtevät kengät sivuista, tai takaosa kuluu puhki. Paremmat kengät kestävät silloin ehkä sen 2+ vuotta. Julkiset liikennevälineet ovat aivan liian kalliita että niitä voisi käyttää, samaten omaa autoa en voisi kuvitellakaan. Paperia säästää jos ei vessapaperia käytä, vaan käyttää jotakin vanhaa kostutettua kangasriepua perseen pyyhkimiseen, jonka huuhtelee lavuaarissa. Kaikki pesuaineet aina Lidlistä, ja silloinkin mieluummin tarjouksesta. Esim. astinpesukonetabletit sain todella halvalla Lidlistä, ja riittävät ainakin vuodeksi tai pariksi. Kerätkää myös pulloja kesäisin muovikassiin!
Makeannälän taltutan 50 sentin suklaalevyillä, joita saa Lidlistä. Cola-juomat ja muut pitää lopettaa, vaikka ovatkin halvempia kuin maito litrahinnaltaan, ei kunnon vastinetta rahoille.
T. Lidl-mies!
Kiitos tästä perseenpyyhkimisvinkistä... mitenköhän sen voisi yhdistää kirjastossa vessassa käymiseen... ehkä sitä riepua kannetaan aina (ilmaisessa) muovipussissa mukana ja se pysyy siten kosteana.
Vierailija kirjoitti:
T. Lidl-mies!
Muuten jees, mutta toi peppuhygienista huolehtiminen 😀 - ja naisilla on ne kuukautisetkin... Eiköhän se Lidlin wc-paperi sallita 😉?
Jos on rahasta tiukkaa, kannattaa mennä keräämään metsästä marjoja - sinne niitä mätänee miljoonia kiloja vuosittain! Pakkasellakin voi ihan hyvin kaivella karpaloita lumen seasta. Maistuisiko jäkälä - porotkinhan kaapivat niitä lumen alta.Ennen osattiin lisäksi hyödyntää pettua leivän teossa.
Aina ennen olen heittänyt nahistuneet rypistyneet kasvikset ja hedelmät bioastiaan, mutta viime aikoina olen oppinut käyttämään nekin. Maistan vain ensin palasen ja varmistan, ettei maistu homeelta. Jos maku on hyvä, voitelen öljyllä ja rouhin mustapippuria päälle ja paahdan uunissa. Rupsahtaneita kirsikkatomaatteja ei mielellään sellaisenaan enää syö, mutta niistä tulee herkullisia uunissa. Hieman pehmennyt porkkanakin saa öljystä ja mausteista uutta potkua. Kurpahtaneet rusinat tai päärynät voi keittää sokerimausteliemessä ja nauttia jäätelön tai muun lisukkeena.
Vinkki ei varmaan ole monelle uusi, mutta itselleni se oli oivallus, sillä inhoan vanhaa ruokaa ja olen aina ennen heittänyt kärsineet elintarvikkeet pois, enkä syö montaa päivää samaa ruokaa uudelleen lämmitellen. On kuitenkin ruokia, jotka vain paranevat seuraavana päivänä, kuten jotkut pataruuat. Sähköähän tuossa rallissa ei säästä, mutta itselläni se onneksi kuuluu vuokraan.
Kuivat paahtoleivätkin olen ennen heittänyt pois, mutta nekin voi paahtaa öljyssä ja valkosipulissa krutongeiksi. Sellaisinakin päivinä kun ei ole rahaa käydä ruokakaupassa, voi siis olla herkkuja tarjolla.
Peppupesusta: jos ei maksa vedestä kulutuksen mukaan vaan kiinteän summan kuukausittain, kannattaa vessapaperin sijaan harrastaa alapesuja.
Vierailija kirjoitti:
Peppupesusta: jos ei maksa vedestä kulutuksen mukaan vaan kiinteän summan kuukausittain, kannattaa vessapaperin sijaan harrastaa alapesuja.
Vessapaperia ja alapesua ei saisi milloinkaan pitää toisensa poissulkevina vaan toisiaan täydentävinä tekniikoina! Kakkimisen jälkeen aina molemmat: ensin pyyhintä, sitten pesu pesuaineella ja vedellä. Niin vaivainen ei saa olla, ettei molempiin ole varaa.
Nuukailu pelkästään tammikuussa ei ole järkevää. Parempi olla pitkäaikaissuunnitelma, jolloin menoja voi kohdentua enemmän jollekin kuukaudelle, mutta koko vuotta ajatellen tulee säästöä.
Voitko olla tukkimatta yleisiä vessoja, kiitos.