Saako näin syödä?
Kasviksia pitäisi syödä puoli kiloa päivässä. En ole kuitenkaan pidä näistä. En ole koskaan pitänyt, pienenä lapsenakin olin itkenyt salaattien ja päärynöiden edessä. Olen yrittänyt totutella ja käyttää eri tavoin, suurimman osan kanssa oksettaa eivätkä ne harvat syömäkelpoisetkaan mitään herkkua ole.
Esimerkiksi en pidä juuri mistään hedelmästä (kahta hedelmää pystyy pelkiltään syömään mutteivat nekään hyvältä maistu, lisäksi muutama muu hedelmä menee pieninä annoksina ruoan seassa). Syön leivän päällä kurkkua ja ruoan kanssa porkkanaraastetta, mutta tuntuu etteivät nämä ihan riitä. Kastikkeessa voi olla paprikaa ja sipulia, mutta nekin kypsennetty (olen ymmärtänyt että kypsentäminen vähentäisi vitamiineja).
.
Mietin että alkaisin tehdä smoothieita, joissa olisi näitä pahanmakuisia juttuja. Vaikka aamulla sekoittaisin hedelmiä, marjoja ja vitamiiniporejuoman, sitten irvistellen joisin ja jälkkäriksi leipä viemään pahan maun pois.
Juominen on nopeampaa, joten se on helpompi tapa saada ikävät jutut alas? Ja aamulla nuo ehkä pitäisivät nälkääkin.
.
Kaipaisin lähinnä vinkkejä, että mitä kasviksia/hedelmiä kannattaa yhdistää keskenään? Ja mitä kannattaa käyttää terveellisyytensä puolesta?
Haittaako jos ostaa pakasteita/säilykkeitä ja miten niitä tulisi käsitellä?
Huom hinnat inhimillisyyden rajoissa (en edes tiedä voiko hedelmä olla kovin kallis, no siltä varalta että voi).
Kommentit (6)
Outoa, että aikuinen on vielä kuin pieni lapsi, itkee hedelmien ja vihannesten äärellä. Ihme nirsoilua.
Sinä saat syödä ihan niinkuin haluat. Vai oletko holhouksen alainen ja joku muu määrää syömisesi?
Mitä sä sitten muuten syöt jos kasvit on pahaa?
Minulla on sama ongelma. Vaikka kuinka olen yrittänyt ryhdistäytyä ja syödä marjoja, kyyneleet kihoavat silmiin ja oksennusrefleksi tulee inhotuksesta. Koko se kuoren rakenne ja pienet siemenet tuntuvat epämiellyttäviltä suussa. Sama tomaatin ja useimpien hedelmien kanssa. Omenaa ja päärynää voin allergian takia syödä vain kypsennettynä, mutta eihän niihin jää enää mitään ravintoaineita kuumennuksen jälkeen. Syön ainoastaan banaania pelkältään.
Salaatti on aina ollut minulle ongelmallinen. Ongelman ydin ei ole niinkään se maku, vaan jälleen kerran se suutuntuma.
Ja 2: tarkoitukseni ei ole loukata ketään. Yritän aina syödä kasviksia ja hedelmiä vaikka sitten vedet silmissä, kun olen juhlissa tai ravintolassa jonkun muun kanssa, joten en häiritse ketään "nirsoilullani". Yritän oikeasti päivittäin syödä inhokkejani, mutta en vain opi pitämään niistä.
Olen yrittänyt tehdä smoothieita ja piirakoita, ja ne ovat kyllä hieman auttaneet. En ole kuitenkaan saanut otettua vihanneksia täysipainoiseksi osaksi ruokavaliotani.
En minäkään raakoja kasviksia syö, niitä samaan tyyliin kuin sinä. Kypsennettyjä/uunissa valmistettuja, gratiineja ja muuten säilöttyjä kyllä mielellään. Onko niiden ravintoarvot tosiaan niin huonoja ettei kannata? Esim uunijuurekset?
Syö miten huvittaa. kyllä SAA syödä vapaasti.