Vierailija

Taustaa: teen kahta tutkintoa, toinen aivan loppusuoralla. Olen samalla tehnyt töitä tienaten noin 30 000 eiroa vuodessa, sillä haluan elättää itseni enkä pyytää tukia. Nyt olen pitkällä raskaudessa ja työt alkavat olla mahdottomia supistusten vuoksi. Koska olen vain keikkatyöläinen, en tietenkään voi saada sairaspäivärahaa. Soitin Kelaan ja kysyin vaihtoehtoni. Minun pitää A) lopettaa koulut ja jäädä kotiin, jolloin olen työtän työnhakija ha saan rahaa B) nostaa opintotukea, jota en voikaan nostaa, koska olen sairaslomalla ja poissaolevana C) mennä sossuun, josta en voi saada rahaa, koska olen opiskelija ja minun pitäisi ottaa opintotuki ja laina, joita en voi ottaa. Eli nuori nainen jää siis miehensä elätettäväksi TAI kahdeksi kuukaudeksi täysin ilman tukia. Eli jos olisin kouluja käymätön ja työtä tekemätön saisin reilusti enemmän rahaa. Ei jumalauta. Ja juuu, olen sitä mieltä, että myös muut kuin vakkariduunissa olevat saavat perustaa perheen, on kohtuutonta, että äidin työnantaja maksaa muutenkin kaiken. Ja kyllä, selviämme, eikä lapsi jää heitteille, ehkä se syntyy etuajassa jos rehkin raskaassa hoitotyössä tosi tosi kovasti. Tämän maan systeewmi antaa kyllä ristiriitaista viestiä, tee työtä, mutra jos teet työtä, niin jäät tyhjänpäälle toisin kuin tuilla elävä. Äh. Ärsyttää, helvetti.

Kommentit (13)

Vierailija

Aloita ä-loma niin pian kuin mahdollista. Eihän tuo hyvä tilanne ole. Toivottavasti saat paremmat työsopimukset uusilla tutkinnoilla.

Vierailija

Mulla kävi vähän samalla tavalla loppuraskaudessa. Sellaista se on. On kuitenkin paremmin asiat kuin niillä tuolla elävillä, kun on tullut sitäkin koettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kelan sivuilla kyllä väitetään, että opiskelija voi saada sairauspäivärahaa ihan samoin ehdoin kuin muutkin. MInä ainakin sain syksyllä, kun jouduin leikkaukseen. Kela maksoi ihan mukisematta 2 kk ajan sairauspäivärahaa eikä tavinnut keskeyttää opintoja.