Vierailija

Taustaa: teen kahta tutkintoa, toinen aivan loppusuoralla. Olen samalla tehnyt töitä tienaten noin 30 000 eiroa vuodessa, sillä haluan elättää itseni enkä pyytää tukia. Nyt olen pitkällä raskaudessa ja työt alkavat olla mahdottomia supistusten vuoksi. Koska olen vain keikkatyöläinen, en tietenkään voi saada sairaspäivärahaa. Soitin Kelaan ja kysyin vaihtoehtoni. Minun pitää A) lopettaa koulut ja jäädä kotiin, jolloin olen työtän työnhakija ha saan rahaa B) nostaa opintotukea, jota en voikaan nostaa, koska olen sairaslomalla ja poissaolevana C) mennä sossuun, josta en voi saada rahaa, koska olen opiskelija ja minun pitäisi ottaa opintotuki ja laina, joita en voi ottaa. Eli nuori nainen jää siis miehensä elätettäväksi TAI kahdeksi kuukaudeksi täysin ilman tukia. Eli jos olisin kouluja käymätön ja työtä tekemätön saisin reilusti enemmän rahaa. Ei jumalauta. Ja juuu, olen sitä mieltä, että myös muut kuin vakkariduunissa olevat saavat perustaa perheen, on kohtuutonta, että äidin työnantaja maksaa muutenkin kaiken. Ja kyllä, selviämme, eikä lapsi jää heitteille, ehkä se syntyy etuajassa jos rehkin raskaassa hoitotyössä tosi tosi kovasti. Tämän maan systeewmi antaa kyllä ristiriitaista viestiä, tee työtä, mutra jos teet työtä, niin jäät tyhjänpäälle toisin kuin tuilla elävä. Äh. Ärsyttää, helvetti.

Kommentit (13)

Vierailija

Aloita ä-loma niin pian kuin mahdollista. Eihän tuo hyvä tilanne ole. Toivottavasti saat paremmat työsopimukset uusilla tutkinnoilla.

Vierailija

Mulla kävi vähän samalla tavalla loppuraskaudessa. Sellaista se on. On kuitenkin paremmin asiat kuin niillä tuolla elävillä, kun on tullut sitäkin koettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kelan sivuilla kyllä väitetään, että opiskelija voi saada sairauspäivärahaa ihan samoin ehdoin kuin muutkin. MInä ainakin sain syksyllä, kun jouduin leikkaukseen. Kela maksoi ihan mukisematta 2 kk ajan sairauspäivärahaa eikä tavinnut keskeyttää opintoja.

Tuo 30 000 e/v on sen verran iso summa, että sitä ei ihan jokainen opiskelija tienaa, joten eiköhän siitä ole euro tai kaksi jäänyt säästöönkin.

Vierailija

Mistä keksit, ettei keikkatyöläinen saa sairauspäivärahaa? Se on tulosidonnainen tuki, jonka saajalta ei kysellä työsuhteen laatua.

Vierailija

Mitä olet mahtanut selittää Kelan virkailijalle. Et ainakaan nykyistä tilannettasi, koska ei ole mitään estettä sairauspäivärahan maksamiselle, vaikka tekisi keikkatöitä tai olisi opiskelija.

Vierailija

Selitin juuri nuo asiat. Hän sanoi, että noilla perusteilla ei saa sairaspäivärahaa ja jos hakemus hylätään, voi ainoastaan sossu auttaa. Puheluhan on kelassa tallessa. Mielestäni 30 000 on kyllä ihan normaali summa, jos tekee reippaasti töitä koulun ohella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Selitin juuri nuo asiat. Hän sanoi, että noilla perusteilla ei saa sairaspäivärahaa ja jos hakemus hylätään, voi ainoastaan sossu auttaa. Puheluhan on kelassa tallessa. Mielestäni 30 000 on kyllä ihan normaali summa, jos tekee reippaasti töitä koulun ohella.

Miksi ihmeessä se Kelan virkailija ehdotti opintotuen nostamista, kun tulosi ovat sitä luokkaa, että muuta tukea kuin lainaa ei voi saada? Ja toisaalta miksi et sitä lainaa nostaisi, jos olet siihen oikeutettu. Kuten olet oikeutettu sairaspäivärahaankin, minkä toki hyvin tiedät, mutta päätit nyt tehdä tällaisen "Kela vihaa ahkeraa opiskelijaa" -provon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Virkailija on puhunut p:tä. Tee hakemus ihan normaalisti verkkopalvelujen kautta, varmasti saat sairauspäivärahan.  Siinä on 9 pvän karenssi, jonka jälkeen alkavat maksaa, käy lääkärissä, selitä tilanne ja pyydä kirjoittamaan sairauslomatodistus, jonka toimitat Kelaan hakemuksen kanssa- Jos lääkäri kirjotitaa lyhyemmän sairausloman, käyt sitten sen pättyessä jatkamassa sitä ja toimitat senkin lappusen Kelaan. Karenssi siis ei ala alusta, jos kyseessä sama vaiva koko ajan ja sairausloma jatkuu katkeamattomana. 

Vierailija

Miksi helvetissä jaksaisin tehdä aloituksen, jos minua ei kiukuttaisi tämä asia:D eli 7 en todellakaan pidä itseäni erityisen ahkerana. Aikuisen ihmisen kuuluu vastata elatuksestaan terveenä ollessaan, en myöskään mitenkään päin selviäisi opintotuilla. Kiitos asiallisista vastauksista. Kyllä tässä pari kuukautta menee vaikka päällään seisten, harmittaa vain sen kerran kun apua tarvitsen, jos en sitä saa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä jaksaisin tehdä aloituksen, jos minua ei kiukuttaisi tämä asia:D eli 7 en todellakaan pidä itseäni erityisen ahkerana. Aikuisen ihmisen kuuluu vastata elatuksestaan terveenä ollessaan, en myöskään mitenkään päin selviäisi opintotuilla. Kiitos asiallisista vastauksista. Kyllä tässä pari kuukautta menee vaikka päällään seisten, harmittaa vain sen kerran kun apua tarvitsen, jos en sitä saa.

Erityisen ahkera at siis ole, mutta aika lailla tyhmä tunnut olevan, kun et kykene yksinkertaista tekstiä Kelan sivulta omaksumaan. Täytyy toivoa, että et työskentele alalla, jossa on mitään vastuita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Erityisen ahkera at siis ole, mutta aika lailla tyhmä tunnut olevan, kun et kykene yksinkertaista tekstiä Kelan sivulta omaksumaan. Täytyy toivoa, että et työskentele alalla, jossa on mitään vastuita.

No johan sinä mielesi pahoitit, kun täytyy toista alkaa tyhmäksi haukkumaan. Muistathan ettei toisen haukkuminen tyhmäksi tee sinusta sen viisaampaa. :) 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No johan sinä mielesi pahoitit, kun täytyy toista alkaa tyhmäksi haukkumaan. Muistathan ettei toisen haukkuminen tyhmäksi tee sinusta sen viisaampaa. :) 

Faktan kertominen ei ole haukkumista. Kuka tahansa (paitsi ap) näkee heti Kelan sivuilta, että hänen tarinansa on keksitty. Lisäksi jokainen vuodessa 30 000 e ansaitseva opiskelija tietää, että tulokatto on täyttynyt eikä tukia heru.

Vierailija

Itsekin sain kokea miten syvältä tämä järjestelmä on! Olen "gradua vailla valmis" maisteri, joka ei ansiotulojen takia ole KOSKAAN saanut nostaa opintotukea, vaikka teoreettinen oikeus siihen olisi. Sen sijaan olen maksanut veroja ja sosiaalimaksuja lähes 40.000 eur/v.

Olen raskaana ja hain vanhempainpäivärahaa Kelan nettipalvelun kautta. Hakemus evättiin, koska olen opiskelija ja minulla olisi teoreettinen oikeus opintotukeen, jota minulle ei kuitenkaan makseta ansiotulojen takia. Jotta saisin vanhempainpäivärahaa, minun pitäisi ilmoittautua poissaolevaksi yliopistolla, jolloin en taas saa palauttaa graduani enkä voi valmistua koulusta. Eli ainoa vaihtoehto on lykätä valmistumista vähintään 10kk, kun oikeasti saisin paperit ulos kahdessa kuukaudessa. Se siitä opiskeluajan lyhentämisestä ja tehostamisesta.

Kysymys: ketä se oikeasti liikuttaisi, jos opiskelen JA olen äitiyslomalla, kun molemmat tulee hoidettua ja saisin tästä vain vanhempainpäivärahaa?? Nyt jos teen molempia, niin jään täysin ilman tukia. Kyllä ketuttaa ne maksetut verot ja sosiaalimaksut kun niistä ei itse hyödy koskaan, vaikka on 15-vuotiaasta lähtien ollut yritteliäs ja elättänyt itsensä!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat