Tappaa itseään

Suvussani on tätä karmeaa skitsofreniaa ja moni on kuollut siihen (itsemurhaan). Tällä hetkellä isoveljeni on kuoleman kielissä epäonnistuttuaan itsemurhayrityksessä loppusyksystä. Viikonloppuna häntä yritettiin herättää lääkkeistä, mutta alkoi heti tappamaan itseään ja piti laittaa lepositeisiin ja vahvoilla aineilla taju veks.

Lääkäri sanoi, että voimakas psykoosi järkyttää mielen pysyvästi eikä potilas välttämättä enää tiedosta edes olevansa olemassa, mutta hahmottaa ympäristönsä. Aika kamalaa, että tällaista sairautta on.

Onko kenelläkään muulla kokemusta lähipiirin vakavasta skitsofreniasta? Mitä mieltä olette pakkohoitolaista, onko tarpeen vain pitäisikö sairaankin saada päättää elämästään eli elämänsä? Ainakin omaisetkin kärsivät..

Sivut

Kommentit (33)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mulla on myös veli, joka sairastaa samaa sairautta. Yritti pahimmassa masennusvaiheessa tehdä itsemurhan, mutta selvisi siitä ja on nyt suht ok kunnossa. Ei kykene käymään töissä tai muuta, mutta on esim saanut uusia ystäviä ja yrittää olla jossain määrin aktiivinen.

Vierailija

Ei ole kokemusta skitsofreniasta suvussa, olen pahoillani puolestasi. :(

Omassa suvussani sen sijaan on kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja sehän on kait vielä perinnöllisempi kuin skitsofrenia. :(

Pakkohoidosta sen verran, että mielestäni siinä tilanteessa, ettei hoidettava ole "tässä maailmassa" eikä kykenevä tekemään täyspäisiä ratkaisuja tai huolehtimaan itsestään, niin siinä tilanteessa pakkohoito on hyvä juttu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oon sitä mieltä että kannattaa rukoilla Jeesusta. Varsinkin jos veljeilee pahuuden kanssa niin vähemmästäkin pimahtaa.

Aivan tolkuttoman typerä kommentti!
Osoittaa kyllä hyvin ihmisen täydellisen tajun sairauden luonteesta, empatiakyvyn puutteen sekä ihan yleissivistyksen aukot.
Ohhoh.
öÖ

Jeesuksen tie

Vierailija kirjoitti:
Oon sitä mieltä että kannattaa rukoilla Jeesusta. Varsinkin jos veljeilee pahuuden kanssa niin vähemmästäkin pimahtaa.

Jep, juurikin näin. Seurakuntaan voi jättää esim. esirukouspyynnön. Huumeista kannattaa pysyä kaukana, koska valtaosa vakavista mielenterveysongelmista johtuu huumeiden kokeilusta tai pidemmästä käytöstä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua!  Rukoile itsellesi ymmärrystä !

Vierailija

Pakkohoitolakia sitten käytetään vain potilaan tai muiden suojelemiseksi esim. hengenvaaralta ja muulta vahingolta, ja on erittäin tiukasti säädelty, kuka ja milloin saa käyttää ja miten nopeasti arvioitava uudelleen. Ennen kuin täällä mammat alkaa huutaa tosta itsemääräämisoikeudesta, niin ei siis pakkohoito ole mikään skitsofrenian mukana aina tuleva seuraus... Mutta hankalasti hoidettava vaikea tauti. Tosin nykyään saadaan yhä useammalle ihan tyydyttävä elämä, kun uudet psykoosilääkkeet ovat entisiä parempia ja osataan panostaa taudin psykososiaaliseen puoleen ja kuntoutukseen. Toki jo valmiiksi päihdeongelmainen syrjäytynyt on tässäkin eri viivalla kuin ne, joilla vielä kaikki hyvin ja perhe tukena, kun diagnoosi tehdään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oon myös sitä mieltä, että kannattaa rukoilla. Ei siitä mitään haittaakaan voi olla! Mutta mielenterveyden ongelmia on kyllä myös kilteillä ja kunnollisilla (uskovaisillakin) ihmisillä eivätkä ne johdu (ainakaan yleensä) ihmisen sekaantumiseta pahuuden voimiin. Itsekin olen uskossa <3. Jumala on suonut meille mielenterveyspalveluja, joten käyttäkäämme myös niitä, joskushan ne voivat olla rukousvastaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jep, juurikin näin. Seurakuntaan voi jättää esim. esirukouspyynnön. Huumeista kannattaa pysyä kaukana, koska valtaosa vakavista mielenterveysongelmista johtuu huumeiden kokeilusta tai pidemmästä käytöstä.

No eikä johdu. Geeneistä ja traumaattisista tapahtumista kuten väkivalta.

Jäikö näiltä kirjoittajilta lukematta se mitä Jeesus sanoo lähimmäisenrakkaudesta? Se ois vähän niinku kristinuskon ydin, by the way.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hurmoshenkinen jeesustelu on psykoosipotilaalle yhtä vaarallista kuin huumeet. Ja uskossaolosta joutais pakkohoitoon.

Vierailija

Voimia ap. Muista että skitsofrenia ei ole enää mikään toivoton sairaus. Äläkä kuuntele noita johtuu siitä ja tästä -epäkommentteja. Skitsofrenia on erittäin monitekijäinen aivojen eri osien keskinäistä kommunikointia vaikeuttava kehityshäiriö, joka syntyy useitten eri ympäristötekijöiden ja geneettisten tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Eli sitä ei kukaan aiheuta itselleen tai muille. Toki esim. nuoruuden kannabiskäytön on todettu lisäävän psykoosiriskiä jo valmiiksi alttiilla ihmisillä, mutta ihan shittiä mm. tollanen et mielenterveysongelmat enimmäkseen johtuis huumeista. Komorbiteettia toki on, mutta kumpi siinäkin syy ja seuraus niin paha sanoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vääristynyttä lahkolais kristillisyyttä. Mielenterveysongelmat eivät johdu pahoista hengistä eivätkä useinmiten huumeistakaan.

Vierailija

Skitsofreniaan on löydetty uusi hoitomuoto, jossa tulokset on ollut merkittäviä. En jaksa referoida tarkemmin, mutta on löydetty yhteys suoliston poikkeavan bakteerikannan ja skitsofrenian välillä (välittäjäaineet sijaitsee suolistossa, mistä ne kulkeutuu aivoihin). On tehty siirtoja terveen ihmisen bakteerikannasta sairaan henkilön suolistoon.

Pahin muoto on se harvinaisin eli paranoidinen skitsofrenia. Moni sairastuu vasta yli nelikymppisenä. Se on tosi raskasta läheisille. Muissa muodoissa potilaat on useimmiten todella kilttejä ja hyväntahtoisia. Paranoidit suhtautuu läheisiin usein demonisoiden ja se on tosi raskasta. Eikä tällöin ole mitään mahkuja edes yrittää auttaa. Surullista.

Vierailija

Monen skitsofreenikon elämä helpottuisi suuresti jos he kertoisivat avoimesti sairaudestaan muille. Tällöin asioilla olisi nimi ja asiaa olisi siten helpompi käsitellä. Salailu pahentaa asiaa huomattavasti. Varmaan tätäkin ketjua lukee joku skitsofreenikko. Siksi kirjoitin näin.

Vierailija

Jättäisitkö pois viesteistäsi tympeät ristinmerkit. Kiitos.

Ymmärrän, että viestisi on tärkeä, mutta ristinmerkit ovat asiattomia.

Toivon, että tulevaisuudessa ihmiset testataan, joten vaikeat sairaudet eivät periydy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmien pohjalla on useimmiten traumat kotikasvatuksesta, millainen suhde äidillä ja/tai isällä on ollut lapseen ja päinvastoin. Rukoileminen voi antaa itselle voimaa, mutta se ei muuta ongelmaa. Ihmisen täytyy itse ottaa vastuu aiheuttamistaan vääryyksistä, itse täytyy puhua, käsitellä asiaa oikeilla nimillä ja muuttaa tekojaan, korjata virheitä. Lapsi voi nähdä ongelman, myös sen että aikuinen ei sitä halua nähdä. Ja tämä tekee lisävahinkoa lapselle, aiheuttaen pahimmillaan mielenterveysongelmia. Miksi vanhempi ei halua huomata, miksi vanhempi välttää vastuutaan vain kirkosta ja raamatun sanast välittäen. Kirkko ja raamattu ovat huumeita ihmiselle, joita ihminen on alkanut käyttämään selvittämättä mielenterveysongelmiaan. Samalla tavoin, kun lapsi takertuu alkoholiin selvittämättä mielenterveysongelmiaan. Oravanpyörä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat