Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen nykyään naimisissa ja minulla on miehen sukunimi. Sitä ennen sukunimeni oli äidin sukunimi ja vielä sitä ennen käytin isän sukunimeä, jonka sain kastettaessa.

Eli kuvitellaan tilanne vaikka näin:
- nykyään olisin avioliiton kautta VIRTANEN
- sitä edellinen (eli äidin sukunimi) LAHTINEN
- sitä edellinen (eli isän sukunimi ja kastenimeni) KORHONEN

Miten nuo kirjoitetaan oikeassa järjestyksessä ja virallisesti? Omaa sukua Lahtinen vai Korhonen? Täytyykö johonkin väliin laittaa ilmaus "entinen"?

Kommentit (8)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis mikä on ongelma? Jos olet nykyään miehen sukunimellä, niin sitten olet tuo Virtanen. Piste.

Taidat olla sen verran nuori, ettet ole joutunut mitään papereita vielä itse täyttämään? Niissä katsos kysytään näin sukunimi, myös entiset. 

Vierailija

No entäs mulla...

Ahonen nykyinen nimi ja miehen ja lasten nimi, johon vaihdoin vuosia avioliiton solmimisen jälkeen. Nykänen sitten taas vanhempien sukunimi. Onko nyt niin, että olen Ahonen ent. Nykänen, koska en saanut vihittäessä Ahosta, vai olenko Ahonen os. Nykänen?

Vierailija

Os. on se nim, mikä on vauvalle rekisteriin laitettaessa ensimmäistä kertaa saatu. Ent. on se, mikä on vaihdettu myöhemmin syystä toisesta, avioliiton myötä tai jostain muusta syystä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä on ongelma? Jos olet nykyään miehen sukunimellä, niin sitten olet tuo Virtanen. Piste.

Taidat olla sen verran nuori, ettet ole joutunut mitään papereita vielä itse täyttämään? Niissä katsos kysytään näin sukunimi, myös entiset. 

Mihin papereihin tälläisiä pitkiä nimirimpsuja joutuu laittamaan?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat