Vierailija

Mies ei kuulu kirkkoon ja nyt harkitsen eroa seurakunnasta. Lapset kastettu ja ovat jäseniä. Miten heidän seurakuntaan kuulumisen käy, jos eroan?

Kommentit (14)

Vierailija

Ei käy mitenkään. Tämä muuttui joitakin vuosia sitten. Eli lapset voivat pitää edelleen kirkon jäsenyyden, jos ette erikseen halua myös heidän eroavan kirkosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä vastaavassa tilanteessa (äitini erosi kirkosta) meidät lapsetkin olisi erotettu automaattisesti, mutta asia hoitui jotenkin puhelinsoittelulla, en tiedä yksityiskohtia tarkemmin mutta saimme jäädä.

Vierailija

Lapset seuraa äitiään, jos ovat alaikäisiä. Jos ovat tarpeeksi vanhoja, saavat itse päättää. Eroa vaan, ja lapset saa koulussa et-opetusta, jota pidän parempana kuin uskonnonopetusta.

Vierailija

Täällä jaetaan näköjään myös vanhentunutta tietoa; nykyään lapset eivät eroa kirkosta "äidin mukana" vaan kuuluvat kirkkoon kunnes eroavat itse tai huoltajan suostumuksella.

Vierailija

http://eroakirkosta.fi/eroakirkosta/faq#eroavatkolapset

Lainaus:

1. Eroavatko lapsemme automaattisesti, kun me eroamme?

Eivät eroa. Lasten erottamiseen kirkosta tarvitaan aina erillinen ilmoitus.

2. Olen eronnut kirkosta. Miten voin erottaa lapseni kirkosta?

Alle 12-vuotiaan lapsen voi erottaa kirkosta kirjallisella ilmoituksella. Erottamisen voi suorittaa maistraatissa tai lähettämällä kirjeen maistraattiin.

Kirje on vapaamuotoinen. Siihen pitää kirjoittaa lapsen nimi, henkilötunnus ja uskontokunta. Lisäksi kirjeeseen pitää laittaa huoltajien nimet, allekirjoitukset, paikka ja aika.

Esimerkki kirjeen muodosta jolla voit erottaa lapsesi kirkosta:

Erotamme lapsemme ETUNIMET SUKUNIMI (HENKILÖTUNNUS) ev.lut. kirkosta.

Huoltajien nimet..

Huoltajien allekirjoitukset..

Paikka ja aika

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tulee kahta laatua infoa, kumpi totta?
Ap

No toinen on vanhentunut tieto ja toinen nykyinen. Nykyään lapset eivät eroa äidin mukana. Mutta muista erota tän vuoden puolella jos et halua maksaa kirkollisveroa ensi vuonna.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eroavat myös. Lapset seuraavat vanhempiensa uskontoa. Yleisesti ottaen äidin, jos ei muuta määritellä.

Ei pidä paikkaansa. Aiemmin oli näin, mutta muuttui joitakin vuosia sitten. En muista, minä vuonna tämä lakimuutos tuli, mutta erosin itse kirkosta juuri sinä vuonna.

Vierailija

ja jos olet epävarma kumpaan faktaan uskot niin mene ihan vaan kirkon sivuilleaiheesta, siellä lukee että lapset jäävät kirkkoon vaikka vanhemmat eroaisivatkin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat