Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kaverillani on ns. lifestyle-blogi, jossa kuvailee kotiaan, elämäänsä, vaatteitaan, ruokiaan, juhlia, ym. Minua on alkanut ärsyttää se, kuinka erilaisen kuvan hänen elämästään saa blogissa. Tosielämä on aika kaukana siitä shamppanjan säihkeestä ja tahrattomasta keittiössä, kuin miltä blogi näyttää.

1. Kaverini ei todellakaan ole mikään fitness-intoilija tai syö terveellisesti. Hän kuitenkin aina mahduttaa postauksiin, kuinka joi jonkun vihersmoothien tms. Kun käyn hänen luonaan, hänellä on jääkaappi täynnä herkkuja ja eineksiä. Tämä myös näkyy kropassa, ja hän on vähän plösö. Muokkaa kuitenkin kuvansa jotenkin niin, että näyttää niissä suht hyvältä. Blogissa puhuu treeneistään, mutta käsittääkseni käy salilla ehkä kerran kuussa... Minun kanssa ei ainakaan ikinä lähde, vaan aina löytyy tekosyy.
2. Blogissa näyttää siltä, että kotona on aina kiiltävää, tahratonta ja täydellinen järjestys. Näin ei kuitenkaan oikeasti ole. Melkein joka kerta käydessäni hänen luonaan, on paikat enemmän tai vähemmän hujan hajan, eikä todellakaan mitenkään siistiä tai puhdasta.
3. Blogissa näyttää siltä kuin olisi kovinkin varakas - on design-huonekalut, -lamput, esineet, merkkilaukut ja muut tamineet. Shamppanjaa joka juhlissa, joskus arkenakin. Hienoja matkoja ja kalliita kenkiä. Kuitenkin tiedän, että hänellä todellisuudessa on kamalasti velkaa ja elä luotolla. Toki siis myös töissä, mutta elää vaan yli varojensa.
4. Blogi antaa vaikutelman, että hänen elämänsä olisi todella glamöröösiä, luksusta ja hienoa. Oikeasti hänen elämänsä on (omankin valituksensa) mukaan tylsää puurtamista ja pitkää päivää töissä, ei miestä, ei mielekkäitä harrastuksia. Hän ei vaikuta kovin onnelliselta vaan lähinnä ahdistuneelta ja masentuneeltakin.

Minua siis ärsyttää tämä hänen täysin vääristelevä blogiminä ja -elämä, enkä tiedä enää miten suhtautua tähän kaveriini.

Kommentit (18)

Vierailija

Jos siitä on apua hänelle että elää välillä tuollaista haave-elämää niin mitä sitten. Ei tuo ainakaan vahingoita ketään.

Vierailija

Jos se ystävääsi helpottaa tuollaista satuilla nettiin, niin mitä se sinua haittaa? Enemmän minua ihmetyttää ne ihmiset, jotka lukee näitä kirjoitusvirheitä ja huonoa kieltä viljeleviä tyhjäpäisiä blogeja ja vielä ottavat niissä kerrotut jutut totena. Medialukutaito tulisi nostaa omaksi oppiaineeksi kouluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos se ystävääsi helpottaa tuollaista satuilla nettiin, niin mitä se sinua haittaa? Enemmän minua ihmetyttää ne ihmiset, jotka lukee näitä kirjoitusvirheitä ja huonoa kieltä viljeleviä tyhjäpäisiä blogeja ja vielä ottavat niissä kerrotut jutut totena. Medialukutaito tulisi nostaa omaksi oppiaineeksi kouluihin.

Haittaa sillä tavalla, että käsitykseni hänestä on muuttunut ihan täysin. Ennen hän oli kaveri, jolla oli luottokortilla ostettu kallis laukku. Minusta se oli silloinkin typerää, mutta hän nyt oli kuitenkin oma itsensä ja aito tyyppi. Saatoimme istua katsomassa leffoja ja syödä pizzaa koko illan. Nykyään kaiken täytyy näyttää hienolta blogia varten. Kerran kun toin illanviettoomme skumppapullon, hän poisti sen pöydältä kuvaa varten ja laittoi tilalle vanhan shamppanjapullon vedellä täytettynä... En jaksa tuota esittämistä :( Olen kerran kysynyt, että tuntuuko hänestä että esittää somessa/blogissa jotain muuta kuin on. Hän vastasi että ei tunnu.

AP

Vierailija

Ihan tyypillistä antaa nettiin, oli se sitten blogi, Facebook tai jokin muu paikka, parempi kuva itsestään kuin mitä todellisuus.

Itse ihmettelin samaa aikaisemmin.

Se oli kaikista kamalinta kun jotakin selän takana inhoava ihminen Facebookissa lähettelee sydämiä ja pusipuseja inhokilleen. Miten joku saattaa olla sellainen... enää en luota ihmisiin samalla tavalla kuin ennen Facebookia... Moni asia on vain silmän lumetta!

Vierailija

Juu, ihan sama Facebook tai blogi. psyykkisesti huonosti voiva, unilääkkeiden varassa elävä, ahdistunut, elämä ongelmia täynnä. Mutta fb:ssä hänen elämänsä näyttää kiiltokuvamaiselta. Ihan kuin koskaan elämässä ei olisi muuta kuin täydellisiä asioita.

Ja sitten oli yhdellä kaverilla blogi, jossa hän "eli" valheellista elämäänsä. Varasti kuvat jostakin netistä yleensä, joskus otti itse kuvia. Se blogi oli yhtä sanahelinää, "ihanaa elämää", vaikka samanaikaisesti hän oli psyykkisesti väsynyt ja rikki, jätetty, joutunut ihanan kodin myymään jne.

Miten ihmeessä imiset tällaista feikkielämää suoltavat nettiin? Uskovat varmaan itsekin niihin juttuihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Haittaa sillä tavalla, että käsitykseni hänestä on muuttunut ihan täysin. Ennen hän oli kaveri, jolla oli luottokortilla ostettu kallis laukku. Minusta se oli silloinkin typerää, mutta hän nyt oli kuitenkin oma itsensä ja aito tyyppi. Saatoimme istua katsomassa leffoja ja syödä pizzaa koko illan. Nykyään kaiken täytyy näyttää hienolta blogia varten. Kerran kun toin illanviettoomme skumppapullon, hän poisti sen pöydältä kuvaa varten ja laittoi tilalle vanhan shamppanjapullon vedellä täytettynä... En jaksa tuota esittämistä :( Olen kerran kysynyt, että tuntuuko hänestä että esittää somessa/blogissa jotain muuta kuin on. Hän vastasi että ei tunnu.

AP

No jokainen valitsee seuransa. Eihän sun ole pakko viettää aikaa hänen kanssaan jos tuollainen häiritsee.

Mutta mua kyllä naurattaa ja vähän itkettää tämä touhu. Jotkut lukee blogeja kateudesta vihreänä kun on niiiin luksusta "blogaajan" elämä, ja nämä blogaajat täyttelee shamppanjapulloja vedellä kuviin tai muokkaa kuvankäsittelyllä peppuaan paremman näköiseksi. Voiko enää turhempaa ajanhukkaa ja elämän tuhlaamista olla!??!

Kertoo kyllä jotain olennaista tästä ajasta. Vain se on merkityksellistä miltä asiat näyttää. Millään muulla ei ole mitään väliä.

Vierailija

Blogeja pitää lukea kuten kirjoja: ne ovat AINA enemmän tai vähemmän tarinoita, eivät koskaan täysin totta. Joskus blogistit vain itsekin uskovat elävänsä kertomaansa tarinaa, vaikka totuus olisi toinen...

Vierailija

[/quote]

No jokainen valitsee seuransa. Eihän sun ole pakko viettää aikaa hänen kanssaan jos tuollainen häiritsee.

Mutta mua kyllä naurattaa ja vähän itkettää tämä touhu. Jotkut lukee blogeja kateudesta vihreänä kun on niiiin luksusta "blogaajan" elämä, ja nämä blogaajat täyttelee shamppanjapulloja vedellä kuviin tai muokkaa kuvankäsittelyllä peppuaan paremman näköiseksi. Voiko enää turhempaa ajanhukkaa ja elämän tuhlaamista olla!??!

Kertoo kyllä jotain olennaista tästä ajasta. Vain se on merkityksellistä miltä asiat näyttää. Millään muulla ei ole mitään väliä.[/quote]

Hyvin sanottu tuo viimeisimmässä kappaleessa. Jotenkin surettaa, että elämän pääsisälttö on näytellä muille (tuntemattomille?) kuinka hienoa kaikki on. Tiedän itsekin ihmisen, jonka elämä on todella risaista ja vaikeaa, mutta sosiaalisessa mediassa näyttää täydelliseltä. 

Vierailija

Ymmärrän että tuollainen vaikuttaa ihmissuhteeseen. Monella bloggarilla on se vanha elämä unohtunut puolisoa ja kavereita myöten, kun on päässyt hienoihin blogistipiireihin. Ja sitten se kuplajuomaa ja brunssihetkeä vietellään ihanassa seurassa joka viikko. Kunnes brunssit ovat so last season, ja siirrytään vihersmoothieihin (koska eihän sitä nyt voi pirtelöksi kutsua, eihän).

En varmaan itse jaksaisi enää tuollaista ihmistä, joka häpeää omaa normaalia elämäänsä ja jonka "oikea" elämä on jossain kuvitteellisessa blogisti-maailmassa.

Vierailija

No tuon ap:n kaverin touhuilu on kuitenkin suht viatonta, vaikkakin vähän noloa. Omalla pikkusiskollani on samantyylinen blogi ja kirsikkana kakun päällä siellä on kaikkea rakastan perhettäni -hehkutusta, vaikka todellisuudessa hän huutaa vihaavansa meitä milloin mistäkin syystä ja oikein hakee draamaa. Kyseessä kuitenkin aikuinen ihminen, ei mikään teinityttö. Ennen joulua mä sain vihat niskoilleni, kun hoidin siskon lapsia enkä vienyt niitä Hoploppiin (omasta pussista olisi pitänyt maksaa). Muutenkin tein kaiken väärin. Blogista kuitenkin sain lukea, kuinka sisko "arvostaa hyväsydämistä siskoaan." :P

Vierailija

Blogit ovat vähän sama asia kuin sisustuslehdet. Ei kukaan kaipaa sinne arjen sotkuja, vaan halutaan nähdä sisustusideoita ja ehkäpä glamouria. Jos blogiin laittaisi realistisen kuvan itsestään ja kaveristaan verkkareissa sohvalla syömässä pitsaa, niin ketä se kiinnostaisi? Eri asia on miksi blogia pidetään? Saako siitä rahaa, vai onko blogin pito vain muille näyttämistä? Minä tykkään katsella kauniita sisustuksia blogeista ja ymmärrän täysin, että ihmisen elämä ei ole sama kuin blogi.

Omissa FB-kuvissanikin rajaan huolellisesti sotkut pois, niin kuin ennen vanhaan tavallisissa ambumikuvissakin. Tiedän myös sen, että jos laittaisin sotkuisen kuvan, niin moni ajattelisi, että enkö osaa ottaa kuvia. Järkyttävää katsoa joskus asunnon myynti-ilmoituksia, joissa näkyy rojuläjiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Blogit ovat vähän sama asia kuin sisustuslehdet. Ei kukaan kaipaa sinne arjen sotkuja, vaan halutaan nähdä sisustusideoita ja ehkäpä glamouria. Jos blogiin laittaisi realistisen kuvan itsestään ja kaveristaan verkkareissa sohvalla syömässä pitsaa, niin ketä se kiinnostaisi? Eri asia on miksi blogia pidetään? Saako siitä rahaa, vai onko blogin pito vain muille näyttämistä? Minä tykkään katsella kauniita sisustuksia blogeista ja ymmärrän täysin, että ihmisen elämä ei ole sama kuin blogi.

Omissa FB-kuvissanikin rajaan huolellisesti sotkut pois, niin kuin ennen vanhaan tavallisissa ambumikuvissakin. Tiedän myös sen, että jos laittaisin sotkuisen kuvan, niin moni ajattelisi, että enkö osaa ottaa kuvia. Järkyttävää katsoa joskus asunnon myynti-ilmoituksia, joissa näkyy rojuläjiä.

En tiedä onko tämä jokin sukupolvikysymys vai mikä, mutta itse en kyllä kykene näitä blogeja lukemaan niissä yleisesti käytetyn huonon kielen vuoksi. Lisäksi just nuo "ihanaa" -kommentit tekee hulluksi. Mitä ihanaa on shamppanjapullon kuvassa? Tiedän miltä kyseinen pullo näyttää ilman että täytyy blogista asia tarkistaa. Ymmärtäisin jos näissä blogeissa olisi jotain erityistä, jotain kekseliäitä sisistuksia tai seikkaperäisiä matkakertomuksia. En kaipaa blogeihin arkipäivän sotkuja vaan jotakin oikeaa sisältöä. Kuvat "luksustavaroista" ja "blogiyhteisön" keskinäinen hymistely ei mielestäni riitä sisällöksi. Ja kun kaikki kuorrutetaan vielä raiskatulla äidinkielellä, niin tyypillinen lifestyle blogi on valmis. Ei kyllä pärjää toimitetulle hyvälle sisustuslehdelle. Mieluummin luen vaikka Vepsäläisen katalogiakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä jokin sukupolvikysymys vai mikä, mutta itse en kyllä kykene näitä blogeja lukemaan niissä yleisesti käytetyn huonon kielen vuoksi. Lisäksi just nuo "ihanaa" -kommentit tekee hulluksi. Mitä ihanaa on shamppanjapullon kuvassa? Tiedän miltä kyseinen pullo näyttää ilman että täytyy blogista asia tarkistaa. Ymmärtäisin jos näissä blogeissa olisi jotain erityistä, jotain kekseliäitä sisistuksia tai seikkaperäisiä matkakertomuksia. En kaipaa blogeihin arkipäivän sotkuja vaan jotakin oikeaa sisältöä. Kuvat "luksustavaroista" ja "blogiyhteisön" keskinäinen hymistely ei mielestäni riitä sisällöksi. Ja kun kaikki kuorrutetaan vielä raiskatulla äidinkielellä, niin tyypillinen lifestyle blogi on valmis. Ei kyllä pärjää toimitetulle hyvälle sisustuslehdelle. Mieluummin luen vaikka Vepsäläisen katalogiakin.

Lukemissani blogeissa on kyllä säännönmukaisesti vähintään hyvän tasoista kieltä. Huonosti kirjoitettuja en jaksaisi edes lukea. Mitä tarkoitat huonolla kielellä? Huonoa kirjoitustyyliä vai kielellisiä virheitä?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat