Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ajattelin aloittaa ruokavalioremontin ja jos en kokonaan pois jätä punaista lihaa niin ainakin vähennetään sitä reilusti.

Kommentit (16)

Vierailija

Itse olen nyt kolmisen kuukautta ollut syömättä mitään eläintä. En kategorioi itseäni mitenkään. Tein vain päätöksen etten enää koskaan tule laittamaan suuhuni mitään elukkaa :). Syön aamulla kaurapuuroa ja mehukeittoa plus rahkaa. Lounaalla mm papuja, kasviksia, soijarouheesta saa monenlaista, pähkinöitä, raejuustoa, avokadoa, kurkkua, tomaattia, salaattia myynyt, välipalana vaikka banaani, päivälliselle samaa kuin lounaalla ja illalla esim munakas.
Papuja syön silloin tällöin lounaalla myös, sotken monenmoista sekaisin, maailma on täynnä ruoka-aineita ja ihminen elää vallan hyvin ilman lihaakin.
Tsemppiä Ap jåtkoon :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Syön tavallista kasvisruokaa, joskus täydennettynä maidolla, munilla tai kalalla. Suurelta osalta suomalaista ja jopa itse kasvattamaani. Paljon pähkinöitä. Proteiinina pääasiassa herneet ja pavut, joita kasvatan kesäisin parvekkeella. Harrastan myös idätystä. Valmistan ruokaa usein erilaisiksi vokeiksi, paistoksiksi ja keitoiksi.

En käytä ollenkaan soijaa enkä tofua. Ihminen ei oikeasti tarvitse kovin paljon proteiinia, eikä sen saanti ole ongelma kasvissyöjällekään, saati sitten jos syö maitoa ja kalaakin välillä. Kasvisruokavalion oikea ongelma on b12- vitamiini, mutta sekäön ei ole ongelma, jos joskus käyttää myös maitoa.

Vierailija

En syö punaista lihaa, munia enkä kanaa/broileria, eli syön kasviksia, sieniä, maitotuotteita ja kalaa. :> Proteiini tulee kalasta, pavuista, seitanista, linsseistä, maitorahkasta ja juustoista. Suomessa ei ole mikään ongelma olla syömättä punaista lihaa, jopa vegaaninakin pärjäisi.

Vierailija

en ole vegetaristi mutta itsekkin joku aika sitten heräsin siihen että syön punaista lihaa joka päivä ja päätin vähentää sen minimiin. tänään tein risottoa pinaatilla ja paahdetuilla pinjansiemenillä, hyvää oli :) seuraavaksi ajattelin käyttää jotenkin joululaatikoiden jämät, mutten ole vielä varma mihin. toimisivatkohan sosekeittojen jatkeena? kunhan muistaa syödä proteiinia jossakin muodossa, lihan poisjättämisestä tai vähentämisestä ei ole ongelmaa. itse syön edelleen maitotuotteita joka helpottaa.

Vierailija

En syö kanaa tai punaista lihaa. Syön linssiruokia, papuja, soijasuikaleita, tofuruokia, kananmunia, kasviskeittoja, juustoja, rahkoja, paljon marjoja (itsepoimittuja), hedelmiä, joskus salaattia, juureksia, smoothieita.

Riisin ja perunan sijaan käytän lisukkeena aika paljon ohraa. 

Vierailija

En syö kanaa ja olen fleksisti, eli syön punaista lihaa vain harvakseltaan. Sillonkin mieluummin riistaa.

Syön kasvispainotteista ruokaa, siinä mukana herneitä, kikherneitä, pähkinöitä, siemeniä, sieniä (pavut, linssit ja soija tuottaa minulle vatsavaivoja).Syön myös maitotuotteita vaikka niitäkin olisi ekologisista syistä hyvä vähentää.

Mutta en siis ajattele ateriaa niin että siinä pitäisi olla "pottuja, lihaa ja kastiketta" ja sitten korvaisin sen lihan jollain muulla. Se kasvispainotteinen lautanen rakennetaan eri lailla, luovemmin.

Vierailija

Linssit, pavut, kananmunat, soijarouhe, pähkinät, siemenet, kokojyväviljat, ja aikalailla kaikkea muuta paitsi sitä lihaa :) varmista B12, D-vitamiinin, raudan (nokkonen,persilja, ruisleipä)  ja kalsiumin (palkokasvit) saanti, jos lopetat lihansyönnin :)

Syön monipuolisesti vihanneksia, hedelmiä ym. kaikkea mahdollista paitsi sitä lihaa :D

Vierailija

Kalaa menee aika paljon. Sitten erilaisia papu- ja linssiruokia, jotka opin kun seurustelin kasvissyöjän kanssa. Pähkinöitä kannattaa opetella käyttämään lämpimienkin ruokien osana.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla