Vierailija

Mutta joulun vietto, lahjat, ruoat jne. on syönyt budjetin. :( Ei ole helppoa pienituloisilla! Nyt saisi myös lelula -50...-70 % ja olisi järkevää ostaa valmiiksi niitä tulevia synttäreitä ja jo vaikka ensi jouluakin varten, mutta se on vaikeaa jos elää kädestä suuhun ja joulu tosiaan keventänyt entisestäänkin kukkaroa.

Sivut

Kommentit (48)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Eli kun jouluksi on ruikutettu apua erilaisilta avustuspalstoilta, niin kas kummaa; 1.päivänä joulunpyhien jälkeen alkaa tämä sama virsi.

Vierailija

Kannattaa vapautua tavaran himosta. Tutustu minimalismiin. Älä osta varmuudeksi, tulee kalliiksi. Osta sitten vasta, kun varmasti tarvitsette. Ei lapsia tarvitse hukuttaa tavaraan, eivät sitä ymmärrä arvostaa. Urheiluvälineet saa myös käytettynä:) nou hätä!

Vierailija

Mulla on sellainen hytinä, että halvimmaksi tulee ostaa silloin kun tarvitsee sitä mitä tarvitsee, käytettyä suosien. Pikkulasten kasvua on tosi vaikea arvioida.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vapautua tavaran himosta. Tutustu minimalismiin. Älä osta varmuudeksi, tulee kalliiksi. Osta sitten vasta, kun varmasti tarvitsette. Ei lapsia tarvitse hukuttaa tavaraan, eivät sitä ymmärrä arvostaa. Urheiluvälineet saa myös käytettynä:) nou hätä!

Mutta kun se on aivan varmaa, että lapsi tarvitsee myös ensi talvena toppavaatteet ja talvikengät. Sisarusten ja lasten kavereiden synttäreillekin on ikävä mennä ilman lahjaa, jos kaikki muut tuovat jotain. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mutta kun se on aivan varmaa, että lapsi tarvitsee myös ensi talvena toppavaatteet ja talvikengät. Sisarusten ja lasten kavereiden synttäreillekin on ikävä mennä ilman lahjaa, jos kaikki muut tuovat jotain. 

Mutta nyt ei voi tietää, minkä kokoiset. Varsinkin kenkiä on tosi vaikea ostaa vuosi etukäteen. Eniten rahaa palaa hutiostoksiin.

Vierailija

Ja samoin on kohteliasta kysyä synttärisankarilta/vanhemmilta toiveita. Saattaa tulla jopa halvemmaksi ostaa ne lahjan saajan toiveen mukaiset puuvärit kuin se viime joulun muotihilavitkutin -70%.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Näin varmasti useassa perheesä tehdäänkin. Lapsia ei tarvitse hukuttaa mihinkään muuhun kuin rakkauteen, mutta kyllä lapset jossain vaiheessa tuskastuu minimalismiin vaikka se aikuisille onkin ok. Ja mikä on tarve? Pesukone vai käsinpesu? Hyvä sänky vai selkäkipu. Ihmisten tarpeet ovat erilaisia. Käytetyt urheiluvarusteet käyt johonkin asti. Aktiiviharrastuksessa välinen kuin väline kuluu loppuun aika nopeasti. Meillä esim. lenkkarit ei kestä edes yhtä kautta ja ne ovat kalliita. Pienituloinen karsii menojaan ja hankinnoissa minimalismi on pakonsanelema juttu. Toisaalta poisheitettävät jäävät nurkkiin, koska niistä voi tehdä jotain tarpeellista. Siksi minimalismi ei näy kotona.

Vierailija

Anteeksi, alapeukuttajat. Enhän mä tajunnut, että teillä on pitkä ja rankka joulu takana ja nyt on ihan pakko päästä vähän ostelemaan kaikkea mitä saattaa vuoden päästä tarvita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eli kun jouluksi on ruikutettu apua erilaisilta avustuspalstoilta, niin kas kummaa; 1.päivänä joulunpyhien jälkeen alkaa tämä sama virsi.

Jaa näinkö? Kas kummaa kun jotain korpeaa, jos köyhä ei kärsi niin kuin kuuluu. Tuskin niillä palstopilla on kuin todella epätoivoiset ja ehkä pieni osa on ammattikerjääjiä. Kuka näki esim. Hurstin joulujuhlan? Jokainen siellä näytti olevan onnellinen ja juhlan tarpeessa. Jotkut kommentoijat eivät taida oikeasti tietää yhtään mitään pienituloisten elämästä. Luulevat itse olevansa sellaisia ja asuvat ylikalliissa ja hulppeassa velka-asunnossa ja valittavat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun olen näin törkeä,mutta miksi tehdään lapsia jos ei rahat omastakaan mielestä riitä?

- Kaikki lapset eivät ole suunniteltuja. Tietysti Suomessa on laillinen oikeus aborttiin, mutta suurella osalla (onneksi) tulee siinä kohtaa moraaliset kysymykset vastaan. 

- Monella on rahatilanne tasapainossa lasta suunniteltaessa ja raskaaksi tullessa. Tilanteet muuttuu, nyt on lähivuosina esim. työttömyys lisääntynyt paljon. 

Vierailija

Tuo on juuri se ongelma. Hyvätuloisille säästäminenkin on monesti helpompaa, kun pystyy ajamaan autolla ympäri maakuntaa tarjouksien perässä, voi ostaa samassa kuussa koko poppoolle talvivaatteet ensi kautta ajatellen, on varaa nostaa niitä megasäästöpakkauksia ja niin edelleen. Nyt oli esimerkiksi Reimaa -40 % ja kiitän kyllä onneani siitä, että olen elämäntilanteessa, jossa voin ostaa sen kummemmin miettimättä lasten talvisetit jo nyt, vaikka samasta palkkapussista meni joulujututkin. 

Vierailija

Hyviä talvikenkiä lapsille ainakin olen saanut kirpparilta pari euroa/pari. Pakko hyväksyä että joskus tulee huteja kun ajoissa ostaa, kaksi paria vanhoja maksaa silti vähemmän kuin 1 pari uusia vaikka olisi -50% alesta.
Teineille eri juttu. Mutta niiden vanhat voi itse käyttää loppuun.

Vierailija

No ala nyt säästää pari euroa kuussa niin sitten juhannuksen jälkeen voit alesta ostaa lapselle kesän/ kevään 2017 vaatteet ja lelut.
:)

Vierailija

Mä muistan nuoruudesta sen ajan, kun tuntui että kaikki piti ostaa aleista ja raha oli aina loppu.

Nykyään olen keskituloinen ja keskiluokkainen. Kun on perushankinnat kunnossa, on helppoa olla minimalisti ja ostaa vain tarpeeseen.

Osittain kysymys on just siitä ettei tiedä hankkiako talvikengät vai kaappi täyteen ruokaa. Sitten ostaakin mekon kun halvalla saa. Siinä vaiheessa kun olisi rahaa noihin kaikkiin, tajuaa että enhän mä edes käytä mekkoja.

Vierailija

Olisi tärkeää että vähävarainen säästäisi näitä hetkiä varten tai hankkisi luottokortin jos vain saa. Itsekin olen pienituloinen ja olen saanut kerättyä noin tonnin puskurin. Nyt voi sitten alesta ostella mitä tarvitsee.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat