Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tiger

Olemme lähdössä Finnmatkoilla Thaimaahan tammikuun alussa. Saimme muutama päivä sitten tiedon, että suora paluulentomme Krabilta Helsinkiin ei ole mahdollinen, koska Finnmatkat vaihtaa lentoyhtiötä 11.1. ja Thaimaan viranomainen ei salli Thaimaasta lennnettävän pois eri lentoyhtiön tilauslennolla kuin millä sinne on lentänyt. Vaihto tapahtuu siis kesken matkan.
Matkustamme kahden pienen lapsen kanssa, ja lennon muuttuminen kahdeksi reittilennoksi yhden suoran lennon sijaan, matka-ajan kasvu 5 tunnilla, koneen vaihto Bangkokissa, lentäminen Bangkok Airwaysillä, jolla on takanaan 1990 onnettomuus, jossa koko koneen miehistö&kaikki matkustajat kuolivat, on kertakaikkiaan liikaa. Koska Finnmatkat ilmoitti muutoksesta näin myöhään (matkan alkuun alle 2 viikkoa), perumisesta peritään puolet matkan hinnasta, koska matka-ajassa ei ole tapahtunut yli 30 tunnin muutosta. Finnmatkoilta ilmoitettiin, että mitään korvauksia ei aiota asiakkaille tästä maksaa, koska muutos on valmismatkalain mukainen.
Onko Thaimaan viranomaisen vaatimus muka uusi? Eli Finnmatkat ei olisi pystynyt varautumaan asiaan? Finnmatkoilla olisi varmasti ollut mahdollisuus sopia alkuperäisen lentoyhtiön kanssa, että kohteessa olevat asiakkaat lennätetään takaisin, mutta näin ei oltu tehty. Finnmatkoilla on takuulla tiedetty muutoksen tulevan, mutta se kerrottiin asiakkaille vasta nyt. Onko todella niin, että lentoyhtiön muutos firmaan, jolla on takanaan lento-onnettomuus, on ok, ja suoran lennon muuttaminen reittilennoiksi?
Osaisiko joku vastata kysymyksiini, ja mihin tahoihin asiassa voisi olla yhteydessä?
Olen todella pettynyt Finnmatkoihin, asiassa on menetelty mielestäni eettisesti todella kyseenalaisesti, eikä matkustajille aiheutunutta huolta, mielipahaa ja käytännön ongelmia olla valmiita edes yrittämään ratkaisemaan.
Onko kuulla vastaavia kokemuksia ja miten olette pyrkineet ne ratkaisemaan?

Sivut

Kommentit (40)

Satu

Finnairilla ei ole vielä sattunut isoa lento-onnettomuutta. Tajuathan tämän? Vai onko sattunut? Kaikille yhtiöille kun sattuu jossakin vaiheessa sellainen..

Vierailija

No voi voi. Tämä elämä ei nyt mene aina sillain, miten SINÄ sen haluat menevän. Sä joko matkustat tai et. Siinähän ovat ne vaihtoehdot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ikävä tilanne kyllä tuo matka-ajan ja vaivan lisääntyminen. Mutta lomalle kaukomaille lähtiessä on kyllä aina tiedostettava se riski, että mitä tahans asaattaa sattua, lento-onnettomuuksia, sairastumisia, tsunami, terrori-iskuja, ihan mitä vaan.  Finnair ei ole mikään henkivakuutus, olettehen lomanne aikana koneesta ulkonakin.  Ajattele järjellä älä pelolla.

Vierailija

Jassoo...mitä järkee on yleensäkään matkustaa noin kauas kahden pienen lapsen kans? Tuskin kovin rentouttava loma kellekään. Paljonko luulet pienten lasten muistavan koko reissusta? Just ärsyttäviä kaikki pitkillä lennoilla kitisevät kakarat.

Vierailija

kuluttajaneuvonta

pelkosi lentoyhtiötä kohtaan on hieman liioiteltu, mutta voisin minäkin vetää herneet nenään tilauslennon vaihtumisesta vaihdolliseksi reittilennoksi

Tiger

Se on tietysti totta, että aina voi sattua mitä vain. Tässä oli nyt kyse siitä, että olemme maksaneet tietyistä lento-ajoista ja suorista lennoista, ja toivoin kokemuksia/vinkkejä siitä, miten voisimme asiassa toimia. En osannut ottaa huomioon matkaa varatessani sitä, että matkayhtiö voi noin vain pistää meidät reittilennoille Bangkok Airwaysilla suoran charter-lennon sijaan. Kiitos vastauksista, jatkan selvittelyä muualla.

Vierailija

Ennen kuin teit tilauksesi (oletan, että netissä), sinulta kysyttiin, oletko lukenut yleiset matkustusohjeet ja ymmärrät ne. Täppäsit rastin ruutuun lukematta niitä olettaen, että aina on kuluttajansuojaviranomaiset, joiden kautta saa sen, mitä tahtoo. No ei ole.

Matkanjärjestäjä toimii juuri niin kuin olette yhdessä sopineet, joten en ymmärrä, mitä itket. 

Vierailija

Onhan tuo ärsyttävää, mutta elämähän on. Rapatessa roiskuu ja matkaillessa myös. Lähtekää hyvillä mielin ja nauttikaa. Paluumatka on suunniteltua pitempi, mutta kannattaako sen antaa pilata koko reissua?

Hyvää matkaa, nauttikaa!

Tiger

Itse asiassa matka varattiin puhelimitse, ei netissä, enkä muista että matkaehdoista oltaisiin puhuttu yhtään mitään.
Onpas täällä vahingoniloista kansaa, oikein hyvää joulua teille ja toivottavasti teidän kohdallanne ei käy näin!

Vierailija

Lapet varmaan paluumatkalla niin väsyneitä, että nukkuvat joka tapauksessa... Me ollaan paljon pienten lasten kanssa reissattu kaukomaillakin, ja ihan hyvin on mennyt pitkät lennot. 5h sinne tai tänne. Bangkokin lentokenttä myös ihan ok.

Vierailija

Ymmärrän ap:ta myös. Tuntien viivästys ja koneenvaihto lasten kans ei ole mikään ongelmaton. Varsinkin jos on maksanut ja ehkä jopa valinnut kohteen suorien lentojen mukaan. Hyi ku täällä on ilkeitä ihmisiä.

Vierailija

Huomaat ap kyllä melkoisen tasoeron siinä että lennätte nyt reittilennolla se kaamean tuin purkin sijaan.

Bangkok airways on hyvä lentoyhtiö. Air francellakin on muuten sattunut onnettomuus sekä monen muun maan päälentoyhtiöillä. Finnairilla ei vielä.

Bangkokin lentokenttä on selkeä paikka. Me olemme monesti vaihtaneet Thaimaan sisäiseen lentoon siellä. Lapset mukana ja hyvin ovat jaksaneet. Finnairin reittilennolla lentää paljon mukavammin ja tilavammin kuin lomalennoilla.

Vierailija

Todennäköisemmin kuolet auto-onnettomuudessa kuin lento-onnettomuudessa.
Ehdottomasti kannattaa pysyä kotona, jos pienet muutokset voi harmittaa. Matkailussa mikään ei ole varmaa! Aina voi joku muuttua.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla