Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kyläilette tai pidätte sairaana juhlia ja tartutatte muutkin?

Vierailija
26.12.2015 |

Tuon toisen keskustelun inspiroimana päätin aloittaa tällaisen ketjun. Nyt kun pikkujoulukausi on ohi, ihmettelen vieläkin miksi ihmeessä aikuiset ihmiset tuovat joko räkäisen itsensä tai räkäisen lapsensa paikalle kaikkiin kissanristiäisiin.

Otetaan esimerkki. Pikkujoulut A, yhdeksästä henkilöstä kaksi oli edelleen kovassa flunssassa ja pärski joka puolelle. Yksi oli edellisenä yönä saanut 39 asteen kuumepiikin ja oli yhä kuumeessa, mutta silti piti tulla paikalle. Myös joku muu oli räkätaudissa.

Pikkujoulut B. Yksi oli angiinassa (!!), tosin vakuutti että ei tartu. Toinen henkilö oli juuri edellisenä yönä saanut kuumeen, yski ja räki joka puolelle. Arvatkaa kuka oli parin päivän päästä angiinassa? Minä.

Suvun joulujuhla. Tai oikeastaan ihan sama mikä juhla on kyseessä, miehen siskon perhe tulee aina paikalle kokonaisuudessaan vaikka olisi joku ollut perheestä kipeenä ja edelleen jälkitaudissa. Yksivuotias levittelee räkäänsä joka puolelle ja kerrotaan miten on koko perhe taas oltu jossain korvatulehdus-angiina-mikälie kierteessä. Joka kerta joku perheen ulkopuolinen saa taudin kun se edelleen tarttuu.

Saa nähdä miten nyt vuoden vaihteen kekkerit. Isäntäväki on tunnettu siitä, että heillä on aina joku flunssa tai vatsatauti. Silti niillä on aina juhlat ja vaikka kuinka kysyisi etukäteen että oletteko terveenä, niin kyllä ollaan. Sitten kun menee paikalle niin on nessut pöydällä, ääni käheänä ja saikkulappu taskussa.

Ymmärrän, että on ikävää jäädä kotiin tai perua bileet jos on sairas. Tajuatteko, että tautinne tarttuu muihin ja se voi olla kohtalokasta muille? Toki sen flunssan voi saada mistä vaan, mutta on tosi inhottavaa mennä juhliin kun puolet porukasta jossain kuumetaudissa ja saa miettiä, että tarttuuko.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut monta kertaa festareilla tai messuilla pahassa kausiflunssassa. Kun on lentoliput, tapahtuman liput, hotelli ja auto varattu vuotta ennen tapahtumaa, eikä rahaa tule saamaan noista mistään takaisin, niin kirpaisisi heittää muutama satanen kaivoon siksi, että vähän yskittää.

Nuorena raahauduin pippaloihin kuolinvuoteeltakin siksi, että seurustelukumppani tapasi hengailla exänsä kanssa, jos minä en saapunut, ja yksi noista kerroista johti pettämiseen. Kumppani on entinen ja asia loppuun käsitelty, mutta juhlista pois jäämisestä aiheutuu vieläkin hirveä stressi.

Vierailija
2/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tauti tarttuu jo ennen kuin "levittäjä" on itsekään sairas. Mistä sen niin varmaksi tietää kuka sen tartutti  ja missä.

Voihan ovrlla kääntyä pois jos havaitse tulleensa "sairashuoneelle". Ei kutsuja aina ole niin helppo siirrellä ja peruutella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulle sanotaan, että ei flunssa ole mikään este juhlinnalle.

Vierailija
4/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän töihin ja kouluunkin mennä flunssassa. Laiskat ei tietty mene. Kyllä mä ihmettelisin, jos joku ei pelkän flunssan takia tulisi. Eriasia jos on kuumetta tai vaikka oksennustauti.

Vierailija
5/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. työpaikan juhlissa on ihan sama porukka, kuin töissäkin. Ja flunssa ei syy ottaa sairaslomaa töistä, niin mieksei menisi myös pikkujouluihinkin. Samalla tavalla se flunssa tarttuu siellä, kuin töissäkin. Olipa kuumetta tai ei niin ihan yhtä tarttuva/tarttumaton se flunssa on (itse en kyllä kuumeessa lähde, ihan oman vointini vuoksi). Myös harrastusporukoissa ja niiden juhlissa pyörivä väki näkee yleensä niin usein toisiaan, että flunssa tarttuu, jos on tarttuakseen. Kun flunssa perheeseen tulee menee helppsti kuukausikin ennen kuin viimeinenkin perheenjäsen ei enää yski tai räkä ei valu ja yleensä tämän kuukauden aikana on ehtinyt alkaa kiertää jo uusi tauti perheessä eli vähän liioitellen välillä talvi lapsiperheessä menee niin, että vaihdetaan juoksevasta keltaisesta räästä, sitkeään vihreään ja kuivasta hakkaavasta ystästä, lmaiseen puuskittaiseen, josviettäisi kaikki flunssa-ajat kotona niin kotoa ei tarvitsisi poiistua montaa kertaa syyskuun alun ja toukokuun lopun välissä.

Vatsatauti on vähän eri asia. Se kiertää koko perheen yleensä muutamassa päivässä (ja aina ei tartu kaikkiin) ja suurin tarttuvavuus on ohi parin oireettoman päivän jälkeen (toki voi tarttua vielä parin viikonkin jälkeen, riippuen viruksesta). Eli vatsataudin aikana meillä liikutaan vain välttämätön. Ei vielä sairastuneiden ja vastaavasti toipuneiden on mentävä töihin ja kouluun, mutta harrastukset jätetään väliin ja kavereille ei mennä (ulkona voi leikkiä yhdessä). Meille kylään saa tulla, kun viimeisen parantumisesta on kulunut viikko (siinä ajassa suurin osa viruksista on ehtinyt kuolla pinnoilta).

Vierailija
6/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin räkätaudista, en pikkuflunssasta. Juhlissa tarttuu paljon helpommin kun ollaan tiiviissä tilassa ja jatkuvasti haetaan naposteltavaa, toisin kuin vaikkapa jossain toimistolla.Lasten kohdalla, varsinkin noiden pienten sairaiden (eivät ymmärrä olla kaivamatta nenää yms) olis kohtuullista että toinen vanhempi jäis sen kans kotiin!

Ap

Vierailija
7/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut monta kertaa festareilla tai messuilla pahassa kausiflunssassa. Kun on lentoliput, tapahtuman liput, hotelli ja auto varattu vuotta ennen tapahtumaa, eikä rahaa tule saamaan noista mistään takaisin, niin kirpaisisi heittää muutama satanen kaivoon siksi, että vähän yskittää.

Nuorena raahauduin pippaloihin kuolinvuoteeltakin siksi, että seurustelukumppani tapasi hengailla exänsä kanssa, jos minä en saapunut, ja yksi noista kerroista johti pettämiseen. Kumppani on entinen ja asia loppuun käsitelty, mutta juhlista pois jäämisestä aiheutuu vieläkin hirveä stressi.

Ymmärrän kyllä tuon, että jos on isot rahat pelissä niin sitä tekee kyllä kaikkensa että menee paikalle. Nyt oli kyse lähinnä kotona pidettävistä juhlista, pikkujouluista ja muista eikä mistään festareista Kaliforniassa tai jo etukäteen maksetuista jutuista.

Ap

Vierailija
8/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ilmeisesti, että jotkut on jokatapauksessa "aina" kipeänä. Nämä ihmiset sitten luulevat että muutkin ovat joka kuukausi räkätaudissa ja joka toinen vatsataudissa, joten "saa ne sen kumminkin jokatapauksessa". Eivät siis älyä, että jatkuva sairastelu EI ole normaalia, ja sairaiden seuraa välttämällä + hyvällä hygienialla voi välttää useimmat taudit. Siksi levittävät sitten itse tautejaan, kun pitävät sitä normaalina.

+ toki ovat ihan saatanan itsekkäitä.

Vierailija
9/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä tuon, että jos on isot rahat pelissä niin sitä tekee kyllä kaikkensa että menee paikalle. Nyt oli kyse lähinnä kotona pidettävistä juhlista, pikkujouluista ja muista eikä mistään festareista Kaliforniassa tai jo etukäteen maksetuista jutuista.

Ap

Sitäpaitsi matkavakuutus korvaa sairauden takia peruuntuneet matkat + majoitukset, joten tuokaan tekosyy ei päde edes siellä kalifornian reissulla...

Vierailija
10/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen erään neidin, joka tulee aina kuumeessa ja flunssassa pippaloihin ja sitten maistelee muiden laseista ja pulloista juomia. "Anna mä maistan" ja vastausta odottelematta nappaa lasin ja hörppää. Sitten ihmettelee kun ihmiset eivät tykkää.

Vierailija
11/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi ilmeisesti, että jotkut on jokatapauksessa "aina" kipeänä. Nämä ihmiset sitten luulevat että muutkin ovat joka kuukausi räkätaudissa ja joka toinen vatsataudissa, joten "saa ne sen kumminkin jokatapauksessa". Eivät siis älyä, että jatkuva sairastelu EI ole normaalia, ja sairaiden seuraa välttämällä + hyvällä hygienialla voi välttää useimmat taudit. Siksi levittävät sitten itse tautejaan, kun pitävät sitä normaalina.

Niin kai ja pistin myös merkille, että tosi moni kai pitää yskimistä ja niistämistä niin normaalina, että voi hyvin niistää ja sen jälkeen mennä hakemaan karkkia kulhosta pesemättä käsiä. Yksikin emäntä tuossa jokin aikaa sitten oli taas sairaana, niisti nenää ja jatkoi dipattavien paprikoiden pilkkomista. Ei pessyt käsiä välissä. Jäi paprikat mulla syömättä, mutta itselläni ei tulisi mieleenkään jatkaa kun noitakin paprikatikkuja söi varmaan kymmenen henkilöä :o.

Ap

Vierailija
12/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kai ja pistin myös merkille, että tosi moni kai pitää yskimistä ja niistämistä niin normaalina, että voi hyvin niistää ja sen jälkeen mennä hakemaan karkkia kulhosta pesemättä käsiä. Yksikin emäntä tuossa jokin aikaa sitten oli taas sairaana, niisti nenää ja jatkoi dipattavien paprikoiden pilkkomista. Ei pessyt käsiä välissä. Jäi paprikat mulla syömättä, mutta itselläni ei tulisi mieleenkään jatkaa kun noitakin paprikatikkuja söi varmaan kymmenen henkilöä :o.

Ap

Moni aikuinen myös yskii ihan suutaan peittämättä, jopa suoraan toisten ruokiin. Enintään hieman saatetaan päätä kääntää. Vaihtoehtoisesti yskitään nyrkkiin, ja sitten suoraan ottamaan niitä tarjottavia... Käsittämätöntä.

Vierailija
13/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadistisista syistä. Aivastus.

Vierailija
14/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on todella alkanut stressaamaan tämä kun tuntuu, että aina tulee joku flunssa juhlien jälkeen vaikka kuinka itse pesen käsiä. Aina siellä on nimittäin joku tuollainen kunnon "sotta", joka tosiaan lähmii räkäsillä käsillä tarjottavia varsinkin jos on vähän päässyt humaltumaan tai jos on pieni lapsi kyseessä. Tosi stressaavaa kun mullakin on lähipiirissä sytostaattihoidoissa oleva, niin saa aina tuollaisten flunssabileiden jälkeen välttää kyläilyä monta päivää varuiksi oonko saanut tartuntaa vai enkö, koska aina noista tulee vähintään yksi ihminen kipeeksi ja mun vanhempi on niin huonossa kunnossa, että huonosti kävis jos sille tuliaisen veisin. Enkä yhtään ihmettele että miksi aina juhlista joku sairastuu kun muutama on muuten vaan mukana sairaana ja sit on jokunen räkää ympäriinsä levittelevä. Kohta varmaan täytyy itse jäädä kotiin syyllä että siellä on kuitenkin joku tartuttamassa muita, tuntuu ikävälle tämän takia jättää juhlia välistä.

Ap

Vierailija
15/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaveripiirissä sääntönsä, että kuumeessa, vatsataudissa tai vaikkapa jossain rokossa ei tulla paikalle tai perutaan juhlat, mutta perus nuha tai yskä ei haittaa. Meillä on kaikilla kolme lasta, joten me ei nähtäis kuin korkeintaan juhannuksena, jos jokaista nuhaa välttelisimme! Mulla on esimerkiksi infektioastma ja yskin helposti kuusikin viikkoa putkeen, joten pakko on välillä yskivänä käydä ihmisten ilmoilla. Nyt tosin onneksi lääkitys aika kohdillaan, mutta diagnoosin saaminen kesti vuosia, joten olen kyllä jättänyt lukuisia tilaisuuksia väliin, vaikka se ei kyllä siinä vaiheessa ole mitenkään tarttuvaa. Ja kyllä, ollaan jätetty joskus myös tilaisuuksia väliin juuri ennen jotain isoa reissua esimerkiksi. En voi suojella perhettäni kaikilta pöpöiltä, mutta en myöskään vie lapsia hoploppiin, kylpylään tai flunssaisen kaverin luokse leikkimään juuri ennen lomamatkaa tms.

Vierailija
16/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pitäis myös reilusti sanoa jos on kipeänä isäntäväki, että tulkaa jos haluutte mut voi tarttua. Eikä niin, että ei oo mitään ja sit todellisuus on muuta. On myös meille tosi kiusallista jos joku kuumeinen tai oikeesti pahasti kipee tulee paikalle kesken juhlien, ei oikein viitsi siinä että no mepä täs lähdetäänkin ettei sulta saada tautia ja viedä sitä sitten tuolle syöpäsairaalle, jota käyn hoitamassa. Sitä vaan miettii päässään, et on se perkele kumma kun oon etukäteen kysynyt et eihän kukaan ole kipee niin "ei oo" ja sit joutuu miettii et eipä ja jaaha taas saadaan olla vissiin kotona varuiksi odottamassa muutama päivä tuleeko oireita vai eikö.

Ap

Vierailija
17/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mun kaveripiirissä! Lapset tuodaan aina erilaisiin juhliin, vaikka räkä valuis miten ja oltais oltu kuumeessa. Sitten on yllättäen puoli kansaa sairaana kekkereiden jälkeen.

Vierailija
18/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapset on usein räkäisiä ja nuhaisia sekä yskäisiä jos sen takia jättää juhlat väliin niin voi odottaa siihen 7 vuoden ikään jolloin sairastelu vähenee. Jos meillä on juhlat ja joku lapsista sattuu sairastumaan ilmoitan vieraille ja ne tulee jotka uskaltaa. Kuumeessa tai vatsataudissa emme mene juhliin, vatsataudin jälkeenkin pidetään ainakin viikon karanteeni..

Vierailija
19/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

FIKSUT ihmiset eivät tartuta "tautiaan" tahallaan muihin. Ystäväpiirissämme näin toimitaan ja se toimii. Kun toimimme näin sairastamme myös vähemmän, yksi nuha talvessa riittää.

Vierailija
20/24 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu. Oltiin nyt jouluaattona syömässä vanhemmilla, samoin kaksi siskoani ja veljeni perheineen. Toisen siskon lapsi oli oksentanut edellisenä yönä. Tämän kuulin sitten kun oltiin juuri syömässä. "Toivottavasti ei ole mitään tarttuvaa ja voihan sen taudin saada mistä vain kun sitä on liikkeellä". Niin voi, mutta en nyt ehdoin tahdoin halua sitä hakea. Seuraavana yönä oli sitten sisko alkanut oksentaa. Muiden perheenjäsenten tilannetta en tiedä, eikä paljon kiinnostakaan. Ilmeisesti kukaan muista perheistä ei ole vielä sairastunut. Laitan kyllä "Kiitti vitusti" -viestin jos alkaa meillä jollakin.