Vierailija

Yhteiskunta antaa mallin itsekkyydestä. Päivähoidosta lähtien ihmistä vieraannutetaan empaattisesta käytöksestä. Sitten kun on joku "hätätila" niin yhteiskunta pyytää kansalaisiaan pukemaan empatiapaidan päälleen ja ryhtyvän hyväntekijäksi.

Myös asiantuntijat ja alan ihmiset maanittelevat kansalaisia empaattisiksi. Mun mielestä jotenkin surkuhupaisaa seurata kun tunteitakin on tehty jotain kauppatavaraa, joka pitäisi ottaa hyllystä jotain tiettyä kohdetta ja tarvetta varten.

Ei mulla muuta.

Sivut

Kommentit (23)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Niin, aikoinaan oli sellainen asia kuin yhteisvastuu. Nyt "arvot" on koventuneet niin, että sairaus, köyhyys, yksinäisyys, masennus aina omaa syytä.

Vierailija

Näin on. Olen jo 50v. ja voin sanoa että ihmiset on todella itsekkäitä. Itsekkyys ja auttaminen ei ole tätä päivää.
Itse olen ollut erilainen mutta muuttanut käytöstäni koska en haluaisin itsekin saada joskus jotain.
Huomaa lasten kavereiden vanhemmista kuinka itsekkäitä ollaan. Yhdellekään lapsen kaverille ei pääse kylään kuin pari kertaa vuodessa. Itse vetänyt stoppia koska se olen minä aina joka vei jonnekin ja meille tultiin aina kylään. Antava osapuolena väsyin.

Vierailija

Näimpä. Tunnistan itsekin noita ilmiöitä, mutta väitän, että on täällä maailmassa silti paljon empatiaakin. Minusta sitä ainakin löytyy ja olen tavannut monia muitakin. Empatia on ihmiselle kovin luontaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin, aikoinaan oli sellainen asia kuin yhteisvastuu. Nyt "arvot" on koventuneet niin, että sairaus, köyhyys, yksinäisyys, masennus aina omaa syytä.

Epäonni ja köyhyys on omaa syytä lähinnä vain onnekkaiden ja rikkaiden mielestä. Näin siksi, että tällä ajattelutavalla he kääntävät myös oman pärjäämisensä vain omilla ansioilla saavutetuksi. Olisi kurjaa myöntää, että kaikilla ei ole oikeasti samat mahdollisuudet pärjätä, ja että niillä paremmin pärjäävillä olisi jokin moraalinen vastuu huolehtia myös huonommin pärjäävistä. Parempi vain hokea, että "jokainen on oman onnensa seppä".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näin on. Olen jo 50v. ja voin sanoa että ihmiset on todella itsekkäitä. Itsekkyys ja auttaminen ei ole tätä päivää.
Itse olen ollut erilainen mutta muuttanut käytöstäni koska en haluaisin itsekin saada joskus jotain.
Huomaa lasten kavereiden vanhemmista kuinka itsekkäitä ollaan. Yhdellekään lapsen kaverille ei pääse kylään kuin pari kertaa vuodessa. Itse vetänyt stoppia koska se olen minä aina joka vei jonnekin ja meille tultiin aina kylään. Antava osapuolena väsyin.

Kaltaisiasi muistan kavereiden äideissä ;(

Oltiin vaikka keskenään kaverin huoneessa pelaamassa tietokonepelejä ja äiti tuli sitten rääkymään jotain omaa agendaansa, koska piti saada toteuttaa itseänsä ja heittää kaverit ulos asunnosta. 

Ilmeisesti näillä äideillä kilahti se, että ei heitä oikeasti tarvittu mihinkään. 

Vierailija

Yksilötasolla näkymä on kyllä erilainen, vaihda näkymää. Minusta empaattisia ihmisiä on aika paljonkin, minä kyllä näen sitä. Minä itsekin olen, ja olen ollut liiankin empaattinen, mutta kun tällä ominaisuudellani pyyhittiin tarpeeksi montaa kertaa niin sanotusti persettä ja vielä naurettiin päälle, niin nykyään osaan säännöstelyn jalon taidon. :) Eli ketä kohtaan olen empaattinen, olen sitä todellakin, mutta kenestä huomaan faktana että ei hän sitä enää ansaitse, koska puukkoa tulee jo seuraavassa käänteessä selkään jälleen kerran, niin olen hyvinkin kylmä ja välinpitämätön. Ja voin itse erittäin paljon paremmin!

Lähtökohtaisesti siis olen empaattinen, jos nyt vielä tarkennan. Se vaan tosiaankin napsahtaa pois päältä, jos pelin nimi on tahallinen ilkeily ja muu satuttaminen, epärakentava toiminta. Lakkaa silloin olemasta minulle.

Vierailija

Olen miehenä pettynyt varsinkin parisuhteisiin. Lähes kaikki naiset ovat puheissaan niin korkean moraalin kannattajia ja ihania ihmisinä, mutta jos olet hyväntahtoinen/kiltti mies, naiset yrittävät käyttää sinua hyväksi. Eivätkä arvosta lopulta sinua, koska kiltteys on ilmeisesti heidän silmissään vain jotain lapasena olemista tms. heikkoutta. Omassa mielessäni autan, koska välitän. Mutta kyllä minunkin välittämiseni häviää, kun huomaan miten toinen yrittää hyötyä minusta. Käytännössä minun pitää itse vaatia tasapuolisuutta, koska kukaan ei sitä vaatimatta toteuta omasta tahdostaan, omasta moraalistaan?

Ystävien kesken ei ole samaa ongelmaa, he tajuavat vastavuoroisuusperiaatteen ja olla pyytämättä liikaa ja kiitollisia avusta.

Vierailija

Riippuu myös mitä ap tarkoittaa tuolla aloituksellaan. On totta, että nykyisin kehdataan olla, ja jopa ihaillaan ilkeyttä, itsekkyyttä ja suoranaista pahuutta, jollaista ennen wanhaan ei olisi kehdannut edes näyttää kenellekään. Se on ikävää, mutta ei se tarkoita, että kaikki ihmiset olisivat epäempaattisia ja ilkeitä. Itse tunnen molempia; sekä hyvin itsekästä ja öykkärimäistä porukkaa, että tavallisia, tuntevia, empaattisia ja kultaisia ihmisiä. Onneksi.

Jos tässä taas puhutaan vassarit vs porvarit -ajatusmaailmasta, niin en lähde sille tielle ollenkaan. "Köyhyys on oma vika" -ajattelutavalla on todellakin olemassa jokaisella omia kokemuksia niistä köyhistä reppanoista, jotka vetävät keskikaljaa ja tupakkaa kaksin käsin ja huutavat yhteiskunnalta lisää rahaa. Heitä on luvattoman paljon ja jokaisen nähtävillä. Totta kai on olemassa myös paljon ihmisiä, jotka ovat köyhiä vasten omaa suoranaista syytään ja joita kuuluu auttaa. Kaikilla ei ole samoja edellytyksiä ja lähtökohtia elämälle ja rahan ansaitsemiselle. Mutta jos kehtaa sanoa sanasensa ihmismassoista, jotka ovat a) köyhyysloukussa ja b) ostavat kaikilla rahoillaan alkoholia ja tupakkaa sekä limsaa ja epäterveellisiä eineksiä ja c) valittavat eivätkä tee mitään itse elämänsä parantamiseksi, siitä ei saa eikä voi tuomita ketään epäempaattiseksi.

Vierailija

Ns. vapaa kasvatus teki väärin ymmärrettynä ensimmäisen narsistisen sukupolven. Nyt ollaan menossa jo 3. sukupolvessa tämän jälkeen. Lapsille ostellaan pelkästään merkkivaatteita ja kalliita elektronisia laitteita, jotka heitetään pois pian ja korvataan uudella. Kakarat eivät opi tuntemaan vastoinkäymisiä, kieltäytymys ja puutetta, joten he ei eivät pysty asettumaan heikomman asemaan lainkaan. he osaavat vain vaatia ja pitävät kaikkia vastoinkäymisiä muiden (= "isän ja äidin") syynä. He eivät opi asettamaan mitään rajoja ja tavoitteita itselleen, vaan odottavat aikuisinakin muiden palvelevan itseään.

Mutta sitä saa, mitä tilaa, ei voi muuta todeta. Hyviä ihmisiä toki on, mutta liian vähän ja he ovat usein niitä köyhiä, joita nyt sa polkea oikein luvan kanssa; heillä ei ole vaikutusvaltaa muuttaa yhteiskunnan suuntaa. Tulemme näkemään, että suunta muuttuu vasta, kun planeetta on jo tuhoutunut, yhteiskuntajärjestelmä kriisiytynyt ja porukka lahtaa toisiaan selvitäkseen edes perustarpeista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ns. vapaa kasvatus teki väärin ymmärrettynä ensimmäisen narsistisen sukupolven. Nyt ollaan menossa jo 3. sukupolvessa tämän jälkeen. Lapsille ostellaan pelkästään merkkivaatteita ja kalliita elektronisia laitteita, jotka heitetään pois pian ja korvataan uudella. Kakarat eivät opi tuntemaan vastoinkäymisiä, kieltäytymys ja puutetta, joten he ei eivät pysty asettumaan heikomman asemaan lainkaan. he osaavat vain vaatia ja pitävät kaikkia vastoinkäymisiä muiden (= "isän ja äidin") syynä. He eivät opi asettamaan mitään rajoja ja tavoitteita itselleen, vaan odottavat aikuisinakin muiden palvelevan itseään.

Aika mustaa....

Mutta sitä saa, mitä tilaa, ei voi muuta todeta. Hyviä ihmisiä toki on, mutta liian vähän ja he ovat usein niitä köyhiä, joita nyt sa polkea oikein luvan kanssa; heillä ei ole vaikutusvaltaa muuttaa yhteiskunnan suuntaa. Tulemme näkemään, että suunta muuttuu vasta, kun planeetta on jo tuhoutunut, yhteiskuntajärjestelmä kriisiytynyt ja porukka lahtaa toisiaan selvitäkseen edes perustarpeista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aika musta tulevaisuuden näkymä...

Neiti21

Mä en ole itsekäs. Autan läheisiäni paljon, vaikkei aina olisi aikaa jaksamista ja resurssejakaan. Mutta en ole myöskään empaattinen. Empatia on vaikea tunne. Tunteet ovat muutenkin vaikeita, ja aika harvoin saan syviä tunnetiloja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei teini laittanut jääkaapin ovea kiinni kun kävi ronkkimassa jotain jouluruokia. Sanoi vaan että "empaa".

Samoin kävi kun pyysin illalla mieheltä seksiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen miehenä pettynyt varsinkin parisuhteisiin. Lähes kaikki naiset ovat puheissaan niin korkean moraalin kannattajia ja ihania ihmisinä, mutta jos olet hyväntahtoinen/kiltti mies, naiset yrittävät käyttää sinua hyväksi. Eivätkä arvosta lopulta sinua, koska kiltteys on ilmeisesti heidän silmissään vain jotain lapasena olemista tms. heikkoutta. Omassa mielessäni autan, koska välitän. Mutta kyllä minunkin välittämiseni häviää, kun huomaan miten toinen yrittää hyötyä minusta. Käytännössä minun pitää itse vaatia tasapuolisuutta, koska kukaan ei sitä vaatimatta toteuta omasta tahdostaan, omasta moraalistaan?

Ystävien kesken ei ole samaa ongelmaa, he tajuavat vastavuoroisuusperiaatteen ja olla pyytämättä liikaa ja kiitollisia avusta.

Sama kokemus minulla. Joskin olen nainen, kiltti ja hyvätuloinen. Tuo yhdistelmä on ilmeisesti yhtä houkutteleva miehille kuin mitä kirjoitat naisista.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat