Raskaus ihan alussa ja joulupöydän antimet
Graavikalat, homejuustot,punaviini ja snapsit. Näistä pitäisi jotenkin kohteliaasti kieltäytyä. En todellakaan halua vielä paljastaa että olen raskaana. Muita samassa veneessä olevia?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille neuvolassa sanottiin, että itse graavattu ja varmasti tuore kala käy mutta valmiina ostettu ei. Homejuustot on Suomessa tehty pastöroituun maitoon joten nekin käyvät. Viiniäkin voit yhden lasillisen juoda, mutta yhtään enempää ei kannata.
Uskotko kaikki, mitä neuvolassa sanotaan?
No näissä ruokasuosituksissa kyllä aika paljon tullut uskottua. Useammastakin lähteestä muistan raskausaikana löytäneeni nämä suositukset.
Oletko kuitenkin itse etsinyt tietoa, vai toimitko niinkuin "määrätään"?
Miksi sinua tuntuu henkilökohtaisesti kiusaavan ajatus siitä, että ap elää raskausajan suositusten mukaan? Ei sinun ole mikään pakko, voithan vetää vaikka homejuuston palanpainikkeeksi litran viinaa ja kartsan röökiä jos siltä tuntuu, mutta kestä sitten seurauksetkin.
En ole tuo edellinen, mutta tiesitkö, että ne neuvolan antamat suositukset ei pääosin perustu mihinkään vakavastiotettaviin tutkimustuloksiin.
Esimerkiksi kiellettyjen listalla olevaa maskalaatikkoa saisit syödä joka päivä noin 600g, että sillä olisi vaikutusta yhtään mihinkään. Suomalaisissa juustoissa ei ole aikoihin löydetty listeriaa, joten kiva kieltää ne siksi, että ranskalaisissa juustoissa voi olla listeriaa, mutta kun suomalaiset ei tiedä ruokansa alkuperää, on syytä kieltää kaikki tuorejuustot.
Tupakan ja alkoholin suhteen (ne ovat myrkkyjä) täyskielto on paikallaan, mutta jos suomalaiselle äidille sanoo, että raskaana ollessa ei saa syödä vihanneksia tai kasviksia, niin sehän uskoo eikä mieti, että miksi ei, mihin ne rottakokeen rotat kuoli.
Minä olen ihan eri kuin lainaamasi henkilö, mutta kyllä meillä ainakin oli listaan merkattu mitä saa kohtuudella syödä ja minkä verran suunnilleen on ok.
Tiesitkö sinä, että lähes jokaisen jääkaapissa löytyy listeriaa ja pehmeisiin juustoihin se pääse pesiytymään helpommin. Toki jos pitää pakkaukset jääkaapissa aukaisemattomina niin ei pitäisi olla vaaraa, mutta ei niitä aukaistuna kannata enään syödä (raskaana) jos pelkää listeriaa.
En tiennyt, että lähes jokaisen jääkaapeista löytyy listeriaa ja olen elintarviketieteen maisteri, maitotalouspuolelta. Oletko koskaan kuullut siitä, että jääkaappi täytyy pitää puhtaana? Vai onko helpompi sanoa naisille, että älä syö juustoa sen sijaan että sanoisi, että siivoa ja pese se kaappi.
Miten syö juuston avaamatta pakkausta? Muoveineen kaikkineen?
Lähes jokaisen jääkaapisaa on tai on ollut jotain maasta tulleita tuotteita jotka sen listerian sinne on tuonut. Pesetkö jääkaapin joka kerta kauppareissun jälkeen?
No yleensä otan avaamattoman tuorejuuston jääkaapista. Teen siitä mitä lie olen tekemässäkään ja syön. En käyttäisi avattua tuorejuustoa. Tarpeeksi selkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille neuvolassa sanottiin, että itse graavattu ja varmasti tuore kala käy mutta valmiina ostettu ei. Homejuustot on Suomessa tehty pastöroituun maitoon joten nekin käyvät. Viiniäkin voit yhden lasillisen juoda, mutta yhtään enempää ei kannata.
Uskotko kaikki, mitä neuvolassa sanotaan?
No näissä ruokasuosituksissa kyllä aika paljon tullut uskottua. Useammastakin lähteestä muistan raskausaikana löytäneeni nämä suositukset.
Oletko kuitenkin itse etsinyt tietoa, vai toimitko niinkuin "määrätään"?
Miksi sinua tuntuu henkilökohtaisesti kiusaavan ajatus siitä, että ap elää raskausajan suositusten mukaan? Ei sinun ole mikään pakko, voithan vetää vaikka homejuuston palanpainikkeeksi litran viinaa ja kartsan röökiä jos siltä tuntuu, mutta kestä sitten seurauksetkin.
En ole tuo edellinen, mutta tiesitkö, että ne neuvolan antamat suositukset ei pääosin perustu mihinkään vakavastiotettaviin tutkimustuloksiin.
Esimerkiksi kiellettyjen listalla olevaa maskalaatikkoa saisit syödä joka päivä noin 600g, että sillä olisi vaikutusta yhtään mihinkään. Suomalaisissa juustoissa ei ole aikoihin löydetty listeriaa, joten kiva kieltää ne siksi, että ranskalaisissa juustoissa voi olla listeriaa, mutta kun suomalaiset ei tiedä ruokansa alkuperää, on syytä kieltää kaikki tuorejuustot.
Tupakan ja alkoholin suhteen (ne ovat myrkkyjä) täyskielto on paikallaan, mutta jos suomalaiselle äidille sanoo, että raskaana ollessa ei saa syödä vihanneksia tai kasviksia, niin sehän uskoo eikä mieti, että miksi ei, mihin ne rottakokeen rotat kuoli.
Minä olen ihan eri kuin lainaamasi henkilö, mutta kyllä meillä ainakin oli listaan merkattu mitä saa kohtuudella syödä ja minkä verran suunnilleen on ok.
Tiesitkö sinä, että lähes jokaisen jääkaapissa löytyy listeriaa ja pehmeisiin juustoihin se pääse pesiytymään helpommin. Toki jos pitää pakkaukset jääkaapissa aukaisemattomina niin ei pitäisi olla vaaraa, mutta ei niitä aukaistuna kannata enään syödä (raskaana) jos pelkää listeriaa.
En tiennyt, että lähes jokaisen jääkaapeista löytyy listeriaa ja olen elintarviketieteen maisteri, maitotalouspuolelta. Oletko koskaan kuullut siitä, että jääkaappi täytyy pitää puhtaana? Vai onko helpompi sanoa naisille, että älä syö juustoa sen sijaan että sanoisi, että siivoa ja pese se kaappi.
Miten syö juuston avaamatta pakkausta? Muoveineen kaikkineen?
Lähes jokaisen jääkaapisaa on tai on ollut jotain maasta tulleita tuotteita jotka sen listerian sinne on tuonut. Pesetkö jääkaapin joka kerta kauppareissun jälkeen?
No yleensä otan avaamattoman tuorejuuston jääkaapista. Teen siitä mitä lie olen tekemässäkään ja syön. En käyttäisi avattua tuorejuustoa. Tarpeeksi selkeä?
Kuka tarjoaa joulupöydässä jo avattuja tuorejuustoja?
Onko teitä iso porukka? Siinä tapauksessa kukaan ei kiinnitä huomiota juuri sinun syömisiisi ja syömättä jättämisiisi. Varsinkin, jos voit mennä istumaan mahdollisimman reunaan, tyyliin miehesi ja seinän väliin. Miehesi voi myös puolestasi kysyä, onko kala graavattu itse, jolloin saat vaivatta tietoosi, voitko syödä sitä vai et.
Jos tarjolla on juustoja, on tarjottimella usein muutakin kuin homejuustoja. Tällöin kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, mitä sortteja juuri sinun lautasellasi on. Voit myös tarjoutua auttamaan juustojen esillepanossa, jolloin voit samalla lukea paketeista, onko ne valmistettu pastöroidusta maidosta.
Alkoholi on kaikista ongelmaisin, mutta siitä kieltäytymiseen riittää, kun olet kuskina. Toinen hyvä tekosyy on ähky ja/tai närästys. Sinuna minä ehkä söisin / olisin syövinäni itseni niin ähkyyn muusta jouluruoasta, että kaikesta "kielletystä" kieltäytyminen menisi ähkyn piikkiin.
Jos ei nousta tee numeroa, niin kukaan ei huomaa, ettet syö kalaa tai juustoa. Alkoholipuoleen en osaa sanoa oikein mitään, koska itse en juuri koskaan juo niin mä voin kieltäytyä milloin vaan (tää on kaikille tutuille ok, joskus otan lasillisen, mutta yleensä pyydän vettä..). Joku perinteinen antibioottikuuri toimii aina tai sitten juotat miehelle juomat.
Antibioottivinkki: bakteerivaginoosin (emätintulehdus) hoitoon käytetään metronidatsolia, jonka kanssa ei saa käyttää alkoholia antabusvaikutuksen vuoksi. Kaupanimiä on mm. Trikozol ja flagyl 400mg. Näillä tiedoilla onnistuu huijaus :)
Vierailija kirjoitti:
Antibioottivinkki: bakteerivaginoosin (emätintulehdus) hoitoon käytetään metronidatsolia, jonka kanssa ei saa käyttää alkoholia antabusvaikutuksen vuoksi. Kaupanimiä on mm. Trikozol ja flagyl 400mg. Näillä tiedoilla onnistuu huijaus :)
Ja jokainen raskaanaollut nainen arvaa heti ap:n olevan raskaana, jos hän kieltäytyy alkoholista antibioottikuuriin vedoten. Varsinkin, jos menee ääneen kertomaan bakteerivaginooseistaan joulupöydässä.
Juurihan Satamaidon maidossa todettiin listeriaa tänä vuonna, tuotteita vedettiin takaisinkin - eli sitä todellakin löytyy. Aurajuusto on ainakin Espoossa ei-suositeltavien listalla nykyään ja Valion sivuillakin lukee, etteivät suosittele raskaanaoleville, sillä listeria voi tarttua linjastolta muuten puhtaaseen tuotteeseen. Aikaisia keskenmenoja on paljon ja koska niitä ei tutkita, ei tiedetä kuinka moni johtuu esim. listeriatartunnasta. Suomesta löytyy EU-tasolla verrattuna erittäin paljon listeriaa, toki tässä voisi debatoida johtuuko tarkemmasta syynäyksestä, vai esiintyykö sitä jostain syystä absoluuttisesti enemmän.
Eli kyllä kannattaa olla varovainen kun on raskaana. Muistaakseni viime vuonna IL tai IS teki testin ja tutkitutti joulun aikaan myynnissä olleita, vakuumipakattuja kaloja - tuloksena oli todella korkea listeriaprosentti! Tämän vuoksi minä olin tosi tarkka raskausajan syömisten kanssa. 9kk on lyhyt aika kuitenkin ja ei olisi kivaa arvailla mistä keskenmeno tai kohtukuolema johtui, jos omalle kohdalle napsahtaa ja söi miten sattuu, kun halusi olla niin rohkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jokainen raskaanaollut nainen arvaa heti ap:n olevan raskaana, jos hän kieltäytyy alkoholista antibioottikuuriin vedoten. Varsinkin, jos menee ääneen kertomaan bakteerivaginooseistaan joulupöydässä.
Näin. Valtaosa ihmisistä syyllistyy valehdellessaan liiallisiin yksityiskohtiin. Helpoimmalla pääsee, jos vain lakonisesti toteaa, ettei nyt maistu/maha on jo täynnä/olen kuskina tai jotain muuta ympäripyöreää - ja tämäkin ainoastaan, jos joku erikseen kysyy ja inttää. Jos alkaa spontaanisti luetella diagnooseja ja antibioottien kauppanimiä, niin jokainen vähänkin järkevä kuulija kyllä viimeistään herää ihmettelemään.
Ja tosiaan, millaisissa kyyläperheissä te tällaisia vinkkejä antavat elätte? Meillä ainakin ruoat kiertävät pöydässä ihmiseltä toiselle, eikä siinä kiinnosta alkaa katsella, että kuka ottaa mitäkin. Eri asia jos jollakulla on lautanen täysin tyhjä. Jouluaterialla ruokaa on niin monenmoista sorttia, että kyllä niillä "turvallisilla" ruoilla saa lautasen täytettyä niin, ettei kukaan huomaa jonkun yksittäisen ruoan puuttumista.
Anna kun arvaan: ap on menossa miehensä suvun joulupöytään ja raskaudesta kertominen muille on siksi liian aikaista? Mutta jos hän olisi menossa omille vanhemmilleen, hän veisi positiivisen raskaustestinsä paketoituna tuleville isovanhemmille lahjaksi.
Alkoholia ei ainakaan yhtään tippaa.
Paras oli, kun olin tk-lääkärin ominaisuudessa erään kerran joulun alla kirjoittamassa naiselle aborttipapereita, viikkoja taisi olla 7-8. Nainen siinä harmitteli, kun ei voi nyt jouluna ottaa alkoholia tai graavikalaa, kun on raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä voit vastaavasti kertoa, montako sikötä Suomessa sai 1980-luvulla listerian, kun juustot eivät olleet kiellettyjen listalla? Siksi on edelleenkin todennäköisempää saada lapsi, joka kärsii synnytyksen aikana aivoja tuhoavasta hapenpuutteesta kuin lapsi, joka sairastui homejuuston takia. Miten ajattelit välttää synnytyksen?
Itseasiassa on olemassa ihan oikeita tieteellisiä julkaisuja, joissa yhtenä isona keskenmenojen aiheuttajana länsimaissa pidetään listeriaa. Ongelmana vaan on, että varhaisten keskenmenojen syitä ei tutkita kovin tarkkaan, joten varmuutta ei ole. Itse kyllä olin syömättä noita kiellyttyjä ruokia juurikin listerian pelossa. 9 kk on aika lyhyt aika elämässä olla ilman homejuustoa. Itse graavattu kala ei muuten ole automaattisesti turvallista, ellei sitä ole myös pyydystetty itse. Nykyään kun ei tiedä missä/miten se kalatiskin kala on reissannut ennen myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan Satamaidon maidossa todettiin listeriaa tänä vuonna, tuotteita vedettiin takaisinkin - eli sitä todellakin löytyy. Aurajuusto on ainakin Espoossa ei-suositeltavien listalla nykyään ja Valion sivuillakin lukee, etteivät suosittele raskaanaoleville, sillä listeria voi tarttua linjastolta muuten puhtaaseen tuotteeseen. Aikaisia keskenmenoja on paljon ja koska niitä ei tutkita, ei tiedetä kuinka moni johtuu esim. listeriatartunnasta. Suomesta löytyy EU-tasolla verrattuna erittäin paljon listeriaa, toki tässä voisi debatoida johtuuko tarkemmasta syynäyksestä, vai esiintyykö sitä jostain syystä absoluuttisesti enemmän.
Eli kyllä kannattaa olla varovainen kun on raskaana. Muistaakseni viime vuonna IL tai IS teki testin ja tutkitutti joulun aikaan myynnissä olleita, vakuumipakattuja kaloja - tuloksena oli todella korkea listeriaprosentti! Tämän vuoksi minä olin tosi tarkka raskausajan syömisten kanssa. 9kk on lyhyt aika kuitenkin ja ei olisi kivaa arvailla mistä keskenmeno tai kohtukuolema johtui, jos omalle kohdalle napsahtaa ja söi miten sattuu, kun halusi olla niin rohkea.
Miksi neuvola ei kiellä maitoa, jos se on ainoa suomalainen tuote, jossa on havaittu listeriaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä voit vastaavasti kertoa, montako sikötä Suomessa sai 1980-luvulla listerian, kun juustot eivät olleet kiellettyjen listalla? Siksi on edelleenkin todennäköisempää saada lapsi, joka kärsii synnytyksen aikana aivoja tuhoavasta hapenpuutteesta kuin lapsi, joka sairastui homejuuston takia. Miten ajattelit välttää synnytyksen?
Itseasiassa on olemassa ihan oikeita tieteellisiä julkaisuja, joissa yhtenä isona keskenmenojen aiheuttajana länsimaissa pidetään listeriaa. Ongelmana vaan on, että varhaisten keskenmenojen syitä ei tutkita kovin tarkkaan, joten varmuutta ei ole. Itse kyllä olin syömättä noita kiellyttyjä ruokia juurikin listerian pelossa. 9 kk on aika lyhyt aika elämässä olla ilman homejuustoa. Itse graavattu kala ei muuten ole automaattisesti turvallista, ellei sitä ole myös pyydystetty itse. Nykyään kun ei tiedä missä/miten se kalatiskin kala on reissannut ennen myyntiä.
Miksi näitä listeriatuotteita ei vedetä pois myynnistä? Onhan ne vaarallisia kaikille, joten aika outoa, että kaupoissa saa myydä satoja terveydelle vaarallisia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä listeriatuotteita ei vedetä pois myynnistä? Onhan ne vaarallisia kaikille, joten aika outoa, että kaupoissa saa myydä satoja terveydelle vaarallisia tuotteita.
Eivät aiheuta. Jos bakteereja on vain vähän niin terveen ihmisen sairastuminen ei ole kovinkaan todennäköistä. Moni sairastaa tietämättään, joten kertoo jotain "vakavuudesta". Valitettavasti on sitten riskiryhmiä ja heitä on tiedotettu ja kehoitettu välttämään. Kyseessä on todella yleinen maaperän bakteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla, ap, joku tarve selitellä syömisiäsi ja juomisiasi?
Aina nää tämän aiheiset ketjut menee ihme vittuiluksi ja pätemiseksi. Keksikää nyt vaan niitä tekosyitä ap:lle kun se niitä kysyi tai olkaa kommentoimatta.
Sano ap että tipaton tammikuu alkoi jo etuajassa ja noista ruuista en usko että kukaan edes huomaa että välttelet.
Jos on noin typerä kuin ap, jonka tarvitsee selitellä syömisiään ja juomisiaan, mikä tahansa toteamus on "pätemistä". Se ei vaadi minkäänlaista vaivannäköä.
Elämästä selviää helpommin, jos on huutamatta sitä vittua ja kykenee tekemään omat ratkaisunsa muista välittämättä. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi vaurioituu todennäköisemmin synnytyksessä kuin siksi, että lautasellasi on homejuustoa ja graavikalaa. Kuka oikeasti tuijottaa joulupöydässä, kuka syö mitä?
Alkoholista ei tarvitse kieltäytyä, sitä vain ei tarvitse juoda!
Vielä 1970-luvulla äideille määrättiin keskenmenoriskiin lääkkeeksi konjakkia, nyt jo punaviinilasi nenän edessä saa aikaan FAS-lapsen.
Sinua suosittelen vaikka googlaamaan millasta vahinkoo listeria saa aikaan sikiölle. Aika kurjaa jos sit kuitenkin napsahtaa. Sitä ei auta vaiks söis vaa ihan vähän.
Punaviini ei nyt minusta oo niin hirveetä jos ruokajuomaks pienen lasillisen jouluna juo.Ja sinä voit vastaavasti kertoa, montako sikötä Suomessa sai 1980-luvulla listerian, kun juustot eivät olleet kiellettyjen listalla? Siksi on edelleenkin todennäköisempää saada lapsi, joka kärsii synnytyksen aikana aivoja tuhoavasta hapenpuutteesta kuin lapsi, joka sairastui homejuuston takia. Miten ajattelit välttää synnytyksen?
Synnytyksen voi välttää vaatimalla sektion. Niin minä olen tehnyt.
Antibioottikuuri ei yleensä estä mitenkään alkoholin käyttöä, mutta sano silti se syyksi, koska niin moni kuitenkin luulee näin olevan.
meinaatko että porukka kyttää mitä sä syöt joulupöydässä? En itse ainakaan kiinnitä pätkääkään huomiota siihen, mitä muut syövät yleensä missään tilanteessa, poislukien lapseni.
Alkoholi on hankalampi JOS yleensä et kieltäydy vaikkapa (alkoholi)glögistä ja se tarjoillaan jotenkin alkumaljana tms. Minä olisi kärähtänyt tästä välittömästi, koska meillä on ollut aina tapana juoda glögit joulurauhan julistuksen aikaan - aikuiset alkoholillista ja lapset alkoholitonta luonnollisesti.
Mutta kokeile tuota antibioottikuuria.
Itsekin kovasti mietin joulupöydän antimia, onneksi vain kerran olen ollut jouluna raskaana. Onneksi tuolloin oli listalla ainoastaan vakuumiin pakattu kala ja ulkomaiset homejuustot, maksa ja yksipuolisesti syötynä Itämeren kalat. Ja tietenkin nyt alkoholi. Söin ihan pelkäämättä mm. pateita, itse graavattua kalaa ja suomalaisia homejuustoja. Inkiväärin haitallisuudesta ei kukaan varmaan ollut kuullutkaan (koskahan se on listalle tullut?). Kaikki nämä taitaa nykyisin olla no, no.
Tuossa listassa on se ongelma, että kun joku ruoka-aine sinne joutuu, se ei tyyliin ikinä sieltä poistu. Esimerkkinä maksan osalta joku keksi joskus, että myös maksamakkara on kokonaan kielletty, vaikkei se ole aikoihin ollut edes Eviran virallisella listalla kielletty, sitä vain ei saa syödä kaksin käsin. Ja sitten osa ei tajua sitä, että osa asioista on kokonaan vältettäviä (juuri vaikka listerian vuoksi) ja osa isoina määrinä vältettäviä. Persilja on vissiin uusin. Kuinkahan jumalattomasti persiljaa pitäisi syödä, että sillä olisi jotain vaikutusta...