Joulun menyy, mielipiteitä
Olen järjestämässä ensi kertaa joulun viettoa mieheni kanssa niin, että sukua tulee meille jouluksi (molempien vanhemmat, miehen pikkusisko, minun isoäiti ja miehen täti ja isovanhemmat). Olen yrittänyt ottaa perinteitä huomioon ja molempien perheiden traditiota. Silti jännittää tosi paljon, kun en ole ennen koskaan järjestänyt joulujuhlaa... Ehdin vielä huomenna tarvittaessa hankkia jotain lisää jos tarvitsee, siis kertokaa mielipiteenne:
Graavia lohta ja siikaa
Lasimestarin silliä
Mätiä (+smetana, sipuli)
Kananmaksaterriini
Sienisalaatti
Rosolli
Waldorfin salaatti
Vihersalaatti
Saaristolaisleipä, maalaisleipä
Kinkku
Kalkkuna
Sinappi ja kastike, Mustaherukkahyytelö
Keitetyt perunat
Lanttu-, peruna- ja bataattilaatikko
Uunissa paahdetut ruusukaalit ja pancettaa
Herneitä ja luumuja (uunissa)
Vaniljapannacotta
Glögijuustokakku
Jouluhalko
Pipareita, joulutorttuja, konvehteja
Kommentit (30)
Mä en oo ikinä ymmärtänyt minkä takia noiden kalojen kanssa pitäisi olla kastiketta. Kalahan on niin hyvää ja rasvaista jo sellaisenaan, eikö tule liian raskaaksi soosin kanssa? Varsinkin siis juuri joku lämminsavulohi tms.
Oikein hyvä perinteinen pöytä. Jälkkäreitä on tosi paljon, mutta jos sulla on ne jo niin mikäs siinä. itse en tykkää laatikoista, sillistä enkä kinkuista, mutta tossa olisi silti minullekin kalkkuna ja salaatit ja siinäkin olisi jo paljon. Eli varmaan löytyy jokaiselle jotakin.
Kaupan kalatiskissä myydään samaa kalaa kuin hyllyssä vakuumissa. Se on vain otettu pois vakuumista.
Graavaa itse tai hae savustamolta tms. Jos haluat jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa, mutta mietin että miksi sekä kinkku, että kalkkuna?
Äitini ja miehen sisko eivät syö punaista lihaa, siksi kalkkunaa. Muuten heillä ei olisi kuin lisukkeet pääruokana..
Ap
Meilläkin on molemmat, ihan vaan siksi, että savukalkkuna on niin helv.. Hyvää.
Vihersalaatti jää todennäköisesti syömättä. Ja se ei oikein säilykään, niin ei kannata paljoa tehdä.
Vähän aiheen sivusta, ja hienoa, että jaksat tehdä kaiken itse, mutta eikö tuota tekemistä olisi voimut jakaa?
Meillä hommat jaettu, kun kaikilla töitä ja kiireitä, niin ei tule liikaa stressiä kellekkään. Ainostaan isomummot ei tee mitään. Emännän kotikin pitäisi olla kunnossa, ja emäntä nättinä, niin itse olisin tosi kiukkuinen jos kaiken tekisin, meillä siis vähintään yhtä laaja ruokailu ja 10 aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vihersalaatti jää todennäköisesti syömättä. Ja se ei oikein säilykään, niin ei kannata paljoa tehdä.
Meillä kyllä vihersalaattia menee, ja paljon. Ilman salaattia jouluruoka on vaan niin pirun raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestämässä ensi kertaa joulun viettoa mieheni kanssa niin, että sukua tulee meille jouluksi (molempien vanhemmat, miehen pikkusisko, minun isoäiti ja miehen täti ja isovanhemmat). Olen yrittänyt ottaa perinteitä huomioon ja molempien perheiden traditiota. Silti jännittää tosi paljon, kun en ole ennen koskaan järjestänyt joulujuhlaa... Ehdin vielä huomenna tarvittaessa hankkia jotain lisää jos tarvitsee, siis kertokaa mielipiteenne:
Graavia lohta ja siikaa
Lasimestarin silliä
Mätiä (+smetana, sipuli)
Kananmaksaterriini
Sienisalaatti
Rosolli
Waldorfin salaatti
Vihersalaatti
Saaristolaisleipä, maalaisleipäKinkku
Kalkkuna
Sinappi ja kastike, Mustaherukkahyytelö
Keitetyt perunat
Lanttu-, peruna- ja bataattilaatikko
Uunissa paahdetut ruusukaalit ja pancettaa
Herneitä ja luumuja (uunissa)Vaniljapannacotta
Glögijuustokakku
Jouluhalko
Pipareita, joulutorttuja, konvehteja
Ihana menu ja maistuu taatusti! Tosi kiva idea tuo ruusukaali suolaisella pancetalla!
Omia huomioitani, mitä itse tekisin toisin (mutta nämähän ovat makuasioita ja eri perheillä eri tavat):
Smetanasilli on aivan ehdoton meillä, eli sen lisäisin alkupaloihin. Tekisin myös rosollille vaahdon.
Kananmaksaterriinin tilalle perinteinen maksapatee ja kotijuusto.
Vihersalaattiin viinirypäleitä raikastamaan, kuten ehkä aiotkin laittaa.
Pääruoista ottaisin kinkun tai kalkkunan pois ja tilalle savustettu siika tai nieriä.
Tekisin vain yhden jälkkärin, siinä vaiheessa on jokainen niin täynnä ettei paljon jaksa. :)
On aivan hieno menyy! Ilahtuisin. Lisää ranskankerma, sinappi ym kastikkeita alkukaloille. Ruokaa on melko paljon, joten halko ja glögikakku kandee tarjota parin tunnin päästä. Aina löytyy joulurruasta nirsoilijoita ja muita nillittäjiä, jätä ne omaan arvoon.