Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kuullut sotaa kritisoivasta veteraanista?

Vierailija
22.12.2015 |

Onko veteraanien joukossa ollut mielipiteitä että olisi parempi jos Suomi olisi joutunut varhain sodissa miehittämäksi? Kymmeniä tuhansia ihmishenkiä olisi säästynyt, mutta maa olisi ilmeisesti ollut osa Neuvostoliittoa seuraavat 40 vuotta.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikon kysymykseen: kyllä.  Aloitapa esimerkiksi Väinö Linnasta ja Tuntemattomasta sotilaasta (erityisesti kirjailijan alkuperäisversiosta Sotaromaani), jos yleistiedossa on sen kokoinen aukko. :-)

Vierailija
2/4 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vannoutunut humanisti ja munkin mielestä oli parempi, että silloin 76 vuotta sitten vastattiin kovaan kovalla ja lähetettiin miestä ja rautaa rajalle. Sen ansiosta meillä on verrattain hyvinvoiva rikas maa ja hyvinvointivaltio. Antautumalla suoraan ja sallimalla miehitys olisimme varmasti nykyistä paljon köyhempi maa, joka olisi sovjetisoitu väestönsiirroilla ja poliittisilla puhdistuksilla aikoinaan. Olisimme EU:n ja NATO:n uusiojäsen, jyrkän venäläisvastainen ja muukalaisvihamielinen, sosialismin kaatumisen ja itsenäisyyden palauttamisen jälkeen nykyistä paljon raa'emman markkinatalousvaiheen kokenut erittäin paljon nykyistä sisäänpäinkääntyneempi Suomi.

Sukuni sotaveteraanien kanssa juttelemalla olen tullut siihen tulokseen, että he hyvin pitkälle jakavat tuon ajatukseni. Myös vasemmistolaisesti suuntautuneet. Varmasti toki on toisinkin ajattelevia, niinhän jokaisessa ihmisryhmässä on. Suomi kuitenkin oli tuolloin poliittisesti erittäin jakautunut maa, sotien aikojen yhteinäinen kansakunta oli näin jälkeenpäin tarkasteltuna pienoinen ihme ja melkoinen saavutus.

Ja hieno saavutus olikin. Minusta sotaveteraaneille ei voi tässä asiassa osoittaa liikaa kiitollisuutta. He ansaitsevat kaikkien täyden kunnioituksen, kaikilta poliittisilta laidoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linna kritisoi minun käsityksen mukaan sotaa tapahtumana, mutta missään en muista lukeneeni että Linna olisi toivonut nopeampaa loppua jopa Suomen itsenäisyyden kustannuksella.

Vierailija
4/4 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linna kritisoi minun käsityksen mukaan sotaa tapahtumana, mutta missään en muista lukeneeni että Linna olisi toivonut nopeampaa loppua jopa Suomen itsenäisyyden kustannuksella.

Juuri näin. Linna oli kriittinen sotaa, suur-Suomen ideologiaa, osittain jatkosodan hyökkäysvaihetta ja esim. suomalaisten upseerien saksalaismielistä porukkaa kohtaan. Mutta varmasti myös neuvostojärjestelmää kohtaan, en millään usko minäkään, että hän olisi toivonut Suomen antautuneen vaatimuksien alla v. 1939.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan