Nyt muka talven lyhyin päivä?
Miksi sitten netistä löytyy kalentereita joihin kun lyö päivämäärän niin ne näyttää kulloisenkin päivän kohdalta milloin aurinko nousee ja laskee ja niiden mukaan lyhyin päivä on joskus tammi- helmikuun taitteessa?
Kommentit (17)
auringon nousut ja laskut heittää jonkun verran päivän mukaan, mutta lyhyin päivä on tänään.
No juuri niinhän tuolla linkin takana sanotaan. Päivä alkaa pidentyä huomisesta mutta sen huomaa itse vasta tammikuussa.
Katselet vääriä kalentereita. Mutta se kannattaa huomioida että aamut eivät lähde valaistumaan vielä hetkeen. Itseasiassa huomenna aurinko nousee myöhemmin kuin tänään. Mutta illasta päivä jo pitenee ja täten saa aikaan sen että valoisaa aikaa on huomenna enemmän.
http://www.timeanddate.com/sun/finland/helsinki?month=12&year=2015
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten netistä löytyy kalentereita joihin kun lyö päivämäärän niin ne näyttää kulloisenkin päivän kohdalta milloin aurinko nousee ja laskee ja niiden mukaan lyhyin päivä on joskus tammi- helmikuun taitteessa?
Mitähän ihmeen netistä löytyviä kalentereita oikein tarkoitat?
Kyllä se talvipäivänseisaus eli vuoden lyhin päivä on ihan varmasti juuri tänään.
Perkeleen pimeetä se on joka tapauksessa huhtikuuhun saakka! !!! Mä vihaan tätä ilmastoa!!! Ärsyttävä se mainos jossa sanotaan ettei kukaan rakasta talvea niinkuin suomalainen. En todella rakasta, SIEDÄN sitä kun täällä asun... ap
Vierailija kirjoitti:
Perkeleen pimeetä se on joka tapauksessa huhtikuuhun saakka! !!! Mä vihaan tätä ilmastoa!!! Ärsyttävä se mainos jossa sanotaan ettei kukaan rakasta talvea niinkuin suomalainen. En todella rakasta, SIEDÄN sitä kun täällä asun... ap
Mitä tekemistä pimeydellä on ilmaston kanssa, vai vaihdoitko vaan tuosta noin suit sait aihetta?
Vierailija kirjoitti:
No juuri niinhän tuolla linkin takana sanotaan. Päivä alkaa pidentyä huomisesta mutta sen huomaa itse vasta tammikuussa.
Miksi alapeukku?
Huomisesta lähtien valoisa aika alkaa hiljalleen pidentyä aina juhannukseen saakka. Keskiviikkona aurinko laskee minuutin myöhemmin kuin tänään. Joulukuun loppuun mennessä päivä on ehtinyt pidentyä etelässä noin kymmenen minuuttia.
Artikkeli jatkuu ilmoituksen jälkeen
- Selkeimmin päivän pidentymisen huomaa kuitenkin vasta tammikuun puolella, Ilmatieteen laitoksen meteorologi Ilona Lang sanoi.
Vierailija kirjoitti:
http://www.moisio.fi/taivas/aurinko.php
Esim tämä.
Testi paikaksi Turku ja päivä 22.12.2015. Nousu 9:38 ja lasku 15:21.
23.12.2015 samat ajat
24.12.2015 nousu 9:38 ja lasku 15:22 eli päivä pidentynyt minuutilla.
Pimein päivä on siis ohitettu ja voidaan viettää perinteinen pakanallinen keskitalven taittumisen juhla.
Vierailija kirjoitti:
Esim tämä.
Testasin, kokemukset ei vastaa ap:n väitteitä. Käytät varmaan jotenkin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä pimeydellä on ilmaston kanssa, vai vaihdoitko vaan tuosta noin suit sait aihetta?
Vaihdoin suit sait. Joskus höpötellessä käy niin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin suit sait. Joskus höpötellessä käy niin. Ap
Sitä minä vähän epäilinkin.
Vierailija kirjoitti:
Esim tämä.
Ok. Oulussa tänään aurinko nousee 10:29 ja laskee 14:04
31.1. Oulussa aurinko nousee 9:11ja laskee 15:53
1.2. Oulussa aurinko nousee 9:08 ja laskee 15:57
Mites se taas menikään?
Vai asutko aloittaja reilusti napapiirin yläpuolella? Siellähän tarkkaan ottaen ei ole sellaista käsitettä kuin "päivä" ennen kuin vasta lähempänä helmikuuta, joten tavallaan lyhyin päiväkin on silloin. Mutta joka tapauksessa tänään on pohjoisessa vuorokausi pimeimmillään, oli päivä tai yö.
Vierailija kirjoitti:
Vai asutko aloittaja reilusti napapiirin yläpuolella? Siellähän tarkkaan ottaen ei ole sellaista käsitettä kuin "päivä" ennen kuin vasta lähempänä helmikuuta, joten tavallaan lyhyin päiväkin on silloin. Mutta joka tapauksessa tänään on pohjoisessa vuorokausi pimeimmillään, oli päivä tai yö.
Niin, tosiaan. Utsjoella aurinko nousee seuraavan kerran 17.1., Ivalossa 9.1. ja Sodankyläsäkin vasta 25.12. Mutta kyllä se noissakin paikossa alkaa heti päivä pidentyä.
Linkitäpä sellainen kalenteri, niin testataan.