justohirmu

Lähinnä tässä juustotietoutta koitan kasvattaa. Ajattelin jo, brietä, homejuustoa... mitä muista hyviä suosittelette?

• ylös 0
  • alas 3

Kommentit (19)

Kaikki juustot ei sovi kaikkien punkkujen kanssa yhteen. Esim. rasvaisen sinihomejuuston, kuten Stiltonin kaveriksi käy aivan loistavasti vaikkapa portviini tai joku muu makea viini, kun taas vuohenjuustolle parempi kaveri on esim riesling, tai muu keveämpi ja hapokkaampi viini. Jos haluaa tarjota kuitenkin vain yhtä viiniä jonka toivoo sopivan juustojen kanssa hyvin yhteen, kannattaa valita samantyyppisiä juustoja lautaselle. Alkosta kannattaa kysyä vinkkejä!
Ja muista nostaa juustot ajoissa huoneenlämpöön lämpenemään, jääkaappikylminä ei pääse aromit esiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Viini on tosiaan vähän vaikea valinta jos lautasella on erilaisia juustoja tarjolla.

Juustoista omia lemppareita on luolakypsytetty Kaltbach - kiinteä ja suolainen juusto, Morbier (tarkista tuhkan aitous), valkoisista homejuustoista voimakas Rustic tai ihanan sula ja kermainen Mont d'Or. Ahvenanmaalainen musta Präst(ens?) kermajuusto pääsee myös mun lautaselle.

Vierailija

Se ei ole mulle niin justiinsa mikä käy ja minkä viinin kanssa :D Jos joku saa siitä slaagin niin ei voi mitään. Lähinnä mietin tässä mitä muuta juustoa ostaisin.

Vierailija

Joidenkin juustojen kanssa sopii esimerkiksi rommi tai olut paremmin kuin viinit :)

Vierailija

Tai siis tarkoitan, että jos se mulle maistuu niin ei ole väliä mitä joku juustoexpertti sanoo, nämä tulee ihan vaan itseni illanviettoon joten ei niin hätä vieraasta joka paljastuu asiantuntijaksi ja vetäisi samalla chardonnayt väärään kurkkuun. Totta kai mielelläni kuulen teidän näkemyksiänne, kiitos jo tähän saakka tulleista kommenteista. Punaviiniä aion ostaa ja se varmaankin tulee olemaan jokin keskitäyteläinen luulen. En ole näitä harrastastellut kun vähän aikaa vasta, joten en juurikaan osaisi asiantuntevasti muita neuvoa. Tästä huolimatta tässä kysyn juustoehdotuksia nyt muuten vaan. Käy jos on käydäkseen. Esim. Brietä ruskensin kerran ruoan oheen, kun koko paketti ei mennyt sellasenaan. -ap

Vierailija

En ole varma lähdenkö linjalle punkku ja valkkari, eli kummatkin katsoo nyt. Oletteko käyttäneet homejuuston kanssa hilloa? Ajattelin jotain hilloa testailla myöskin. Ja onhan se vähän niinkin, että kun niitä oikeasti toisilleen sopivia juusto-viini -pareja on maistellut niin naureskelee aiemmille yhdistelmilleen. Kyllä sen yhteensopivuuden huomaa. -ap

Vierailija

Ei ole hienostelevasta nipotuksesta kyse kun jotkut puuttuvat viinivalintaan, vääränalinen yhdeistelmä pilaa helposti joko juustot tai viinin tai jopa molemmat. Viikunahillo on sellainen perushillo juustojen kanssa. Päärynä hedelmistä sopii hyvin, paremmin kuin omena.

Jos et ole aiemmin kauheasti juustoihin tutustunut, kannattanee aloittaa vähän miedommilla eikä suoraan hypätä kaikista haisevimpiin ja kypsytetyimpiin.

Jos voit ostaa juustosi jostain missä niitä saa maistella niin tee niin, esim Kauppahalli, Stockmann, Citymarket ehkä jne..

Vierailija

En sitä väittänytkään, että se on nipotusta, todellakaan. Oluista ja juustoista luinkin yksi päivä, mielenkiintoinen kun ollut tullut ajatelleeksi moista, pitää laittaa testilistalle tuokin, sitten jossain vaiheessa. Oluita en muuten juo juuri koskaan, mutta joku hyvä alkon olut ja yhteensopiva juusto menee varmasti. -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tässä juustotietoutta koitan kasvattaa. Ajattelin jo, brietä, homejuustoa... mitä muista hyviä suosittelette?
Anteeksi jos olen pikkumainen mutta briehän on homejuustoa.

Vierailija

Minäkään en väitä olevani asiantuntija, mutta juustoista pidän paljon, tykkään että lautasella on sekä pehmeää juustoa, että kovaa, homejuustoa myös. Olen vasta oppimassa sinihomejuuston ystäväksi. Minä laittaisin Goudaa, Gruyereä, Saint Aguria ja jotain miedohkoa valkohomejuustoa. Lisänä viikunahilloa ja kiinteää päärynää, esim Conferencea. Rypäleistä en tykkää ja joskus kuulee, ettei ne ole edes se elegantti vaihtoehto (ihan kuin sillä olisi väliä:) keksejä, piparkakkuja, neutraalia leipää. Ja sitä viiniä.

Vierailija

Castellolla on ihan kivoja pehmeitä homejuustoja, kokeile vaikka niitä. Ja muutama kova/puolikova mukaan myös.

Vierailija

13, Niin siis brieni oli castellon organic brie, valkohomejuusto. Kyllä juuri näin. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole varma lähdenkö linjalle punkku ja valkkari, eli kummatkin katsoo nyt. Oletteko käyttäneet homejuuston kanssa hilloa? Ajattelin jotain hilloa testailla myöskin. Ja onhan se vähän niinkin, että kun niitä oikeasti toisilleen sopivia juusto-viini -pareja on maistellut niin naureskelee aiemmille yhdistelmilleen. Kyllä sen yhteensopivuuden huomaa. -ap

Valkohomejuustolle voi käyttää hilloja - esim Taleggiolle tomaattihilloa, brielle viikunaa tai vaikka chili-suklaahilloa, manchegolle menee myös viikuna kivasti. Joskus olen tehnyt omena-pihlajanmarjahilloa joka meni myös valkohomeiden kanssa hyvin.  Monet tosin tykkää juustosta sellaisenaan koska hillo peittää aidon maun.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.