Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla alkaa seurustelemaan! Enkä ole vielä koskaan seurustellut.

21.12.2015 |

Kirjoitan seuraavan viestin tälle palstalle siitä huolimatta, etten olekaan äiti ja tämä on vauva palsta, mutta enpä tiedä hirveesti muitakaan keskustelupalstoja ja olen huomannut täällä paljon muitakin ei vauvoihin tai äitiyteen liittyviä keskusteluja.

Olen siis lapseton sinkku nainen ja ongelmani on seuraavanlainen:

Olen 24-vuotias, enkä ole elämäni aikana vielä koskaan seurustellut, mutta yhdenillan juttuja ja irtosuhteita olen harrastanut jostain 18-vuotiaasta alkaen muutaman vuoden verran, mutta sitten lopetin nekin, kun ei enää tuntunut hyvältä.

Minulla on miehistä paljon huonoja kokemuksia, oma isä oli etäinen ja väkivaltainen, kuten myös isoveljeni sai ihan luvan kanssa olla väkivaltainen minua kohtaan ja sitten teini-iästä lähtien olen kokenut seksuaalista häiriköintiä ja ahdistelua poikien ja miesten tahoilta. Yhdenillan jutuissakin tulin välillä toistuvasti kylmästi hyväksikäytetyksi/objektisoiduksi.

Omien vanhempieni suhde oli aika riitainen, tosin isä ei ollut koskaan väkivaltainen äitiäni kohtaan, muutamaa tönäisyä lukuun ottamatta. Äitini taas harrasti paljon henkistä väkivaltaa isääni kohtaan.

Kotonani en saanut kasvaa hyvissä, turvallisissa ja rakkaudellisissa oloissa, koin paljon henkistä ja fyysistä väkivaltaa, minua haukuttiin paljon ja tehtiin selväksi, ettei minusta tykätä ja minussa on jotain vikaa (nykyisin kuitenkin ymmärrän näiden olleen vanhempieni omia ongelmia, ei oikeasti minusta johtuneita). Pääsin kuitenkin kurjien kotiolojeni vuoksi huostaanoton yhteydessä kotoani pois joskus varhais teininä. Ja olen saanut sen jälkeen apua lapsuus traumojeni käsittelyyn. Tosin sijoitusaikani ei myöskään ollut mikään kultainen, en saanut sitä kaikkea todellista tukea ja rakkautta mitä olisin tarvinnut, vaihtelin sijoituspaikkoja paljon, mutta sain kuitenkin tuolloin aina välillä kokea joidenkin aikuisten taholta, että minusta todella välitetään, tulin nähdyksi ja hyväksytyksi sellaisena, kuin olin.

16-vuotiaana sairastuin syömishäiriöön ja sitä sairastan jollakin tasolla edelleen, stressaan kehoani, että olenko liian lihava ja rupsahtanut, en käy mielelläni uimassa tai sekasaunoissa (en halua näyttää itseäni lähes nakuna yleisesti miehille, kun on tota ahdistelu taustaa), välillä edelleen mietin turhaa syömisiäni ja harrastan pakkoliikuntaa, mutta tämä on vähentynyt vuosien aikana todella paljon. Olen ihan normaalipainoinen, mutta nyky päivän kovat ulkonäkö "vaatimukset" vaikuttaa minuun juuri tämän syömishäiriötaustan ja vanhempieni lapsuudessani huonosti rakentaman itsetuntoni johdosta ja koen usein olevani ruma (äitini on minulle lapsena monta kertaa näin sanonut) ja mietin, ettei kukaan mies huoli minua varmaan sen takia tai pysty pitämään minua kauniina ja katselisi tai haluaisi suhteessa ollessa kanssani muita naisia ja vertaisi minua mediakuvaston naisiin.

Syömishäiriötaustani johtuen en halua alkaa enää muokkaamaan hirveällä vimmalla kehoani johonkin ulkoapäin saneltuihin, rahastukseen/kulutus kapitalismiin pohjautuviin, kauneusihanteisiin, sillä en koe sitä ainakaan pidemmän päälle kannattavana tai kestävänä, vaan mielumminkin olen ottanut suunnaksi elämälleni opetella hyväksymään itseäni tällaisena, kuin olen.

Olen vierestä saanut seurata monien kavereitteni huonoja suhteita, joissa miehet ovat kohdelleet heitä huonosti ja tiedän monia raiskattuja sekä seksuaalisesti hyväksikäytettyjä nuoria naisia. Nämä kaverieni kokemukset, omat kokemukseni sekä jatkuvasti mediassa pyörivät uutisoinnit raiskauksista, hyväksikäytöistä ja miesten naisiin kohdistuvista henkirikoksista sekä parisuhde väkivallasta, saavat minut pelkäämään miehiä ja parisuhteeseen ryhtymistä. Minulla on kuitenkin tarve ja halu olla parisuhteessa, olenhan siinä iässä oleva nuori, hetero nainen. Haluaisin jakaa rakkautta, arkea, elämän iloja ja suruja, sekä nukkua yöt yhdessä jonkun kivan miehen kanssa, mutta välillä tai nykyisin tosi usein tuntuu siltä, ettei tämä ole mahdollista, kun miehet tuntuvat tekevän naisille niin paljon pahaa ja halveksuvan heitä ja pitävän heitä jonain seksiobjekteina, etten uskalla ryhtyä suhteeseen. Kun pelkään alkavani saamaan taas kaltoinkohtelua osakseni ja, että mieheni paljastuisikin joksikin luonnehäiröiseksi hulluksi, joka terrorisoisi minua tavalla tai toisella. Nyt kun kirjoitan näitä ajatuksiani ylös, minua alkaa vähän nolottaa ja tunnen itseni vainoharhaiseksi tai epäluuloiseksi. Mutta tähän on traumani johtanut, tiedän sen. Minun on vaikea luottaa miehiin, koska omaan heistä niin paljon huonoa kokemusta.

Olen kuitenkin saanut ymmärtää, että jotkut parisuhteet oikeasti toimivat ja niissä on molemmin puolista syvää kunnioitusta ja hyväksyntää sekä rakkautta. Ja että on olemassa miehiä, jotka kykenevät suhtautumaan naiseen ihmisenä, jota kunnioittavat ja rakastavat kokonaisuutena syvästi, eivätkä lähde tekemään tästä mitään seksiobjektia tai haikaile toisten "kiihottavamman" näköisten naisten perään, vaikka se oma vaimo tai tyttöystävä olisikin "vain" ihan tavallisen näköinen. Omassa elämässäni ja lähipiiristäni ei löydy käytännön kokemuksia tästä, siksi minun on jotenkin vaikea uskoa tällaisen olemassa oloon. Olen vain saanut lukea siitä kirjoista ja kuulla terapeutiltani.

Lisäksi olen ollut kiinnostunut psykologiasta käsitellessäni lapsuustraumojani ja olen sitä kautta perehtynyt vähän parisuhdedynamiikkaan ja siihen, kuinka alitajuisesti pyrimme aikuisena löytämään vähän tai vähän enemmän vanhempiemme kaltaisen puolison, jonka kanssa yritämme saada ratkotuksi niitä lapsuudessa ilmenneitä ongelmia. Tämä pelottaa minua, koska olen miettinyt, että etsinkö alitajuntaisesti jotain hullua ja väkivaltaista narsisti puolisoa, joka halveksii minua yms. Toivon tuhannesti, ettei näin käy ja jollain tasolla uskonkin kykeneväni tunnistamaan jo ne sairaimmat tyypit ja välttymään heidän seuraltaan, olen kohdannut elämäni aikana niin paljon kaltoinkohtelua ihmissuhteissani, että minulle on niiden seurauksena kehittynyt voimakkaat ns. "tuntosarvet" aistimaan ihmisten ongelmallisuutta.

Lisäksi vietän tosi paljon aikaa itsekseni, minusta on tullut arka, en liiemmin käy missään, opiskeluitakin suoritan etänä, enkä täten edes oikein käy missään, missä voisin tavata miehiä siten, että olisi luontevaa alkaa tutustua heihin. Minulla on myöskin mielenterveysongelmia, kuten tuossa aijemmin tuli mainittua syömishäiriöstä, josta olen kuitenkin jo reippaasti toipumaan päin, mutta kärsin myös masennuksesta, ahdistuksesta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Olen miettinyt, ettei monikaan kunnolliseksi miellettävä mies, jonka kanssa voisi mahdollisesti pystyä rakentamaan tervettä suhdetta, huolisi minua näiden mielenterveysongelmieni vuoksi, kun kulttuurissamme on suht vahva stigma mielenterveysongelmiin liittyen. En kuitenkaan koe olevani mitenkään vaarallinen tai ilkeä ihminen, olen käsitellyt paljon menneisyyttäni, oppinut pitämään huolta ja ottamaan vastuuta itsestäni, enkä myöskään koskaan ole muodostunut empatiakyvyttömäksi tai sadistiseksi kokemastani kaltoinkohtelusta huolimatta, koska olen saanut elämässäni myös hyvää kohtelua ihmisiltä ja puoliani on pidetty ja minulle on selkeästi pistetty rajoja ja opetettu mikä on oikein ja väärin.

Mietityttää miten tilanteessani voisin löytää hyvän puolison.. Minäkään en tietysti ihan ketä tahansa miestä huoli, en voisi lähteä olemaan kenenkään kanssa ilman vahvaa ihastuksen tunnetta, eli tunnetta siitä, että mies on minua miellyttävä ja tietysti sen miehen pitää olla mahdollisimman selväpäisen oloinen, jotta voisi välttyä kaikilta mahdollisilta kauheuksilta, joita naiset voivat suhteessa miehiin joutua kokemaan.

Tällaisia ajatuksia minulla. Toivottavasti kertomuksestani saa jotain selkoa, olen lähinnä vain pyöritellyt näitä juttuja päässäni, en siksi osaa muodostaa näistä ajatuksistani ehkä mitään kauhean selkeää kerrontaa.

Mutta mitä mieltä te tilanteestani olette? Onko vastaavia kokemuksia ja onko vinkkejä miten mennä tästä eteenpäin?

Mitään haukkuja tai halveksuntaa en osakseni halua lukea.

Kommentit (7)

1/7 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikein mitään mieltä kun en jaksanut lukea. Vilpittömät pahoittelut tästä.

2/7 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25 vuotias mies, enkä koskaan seurustellut. En ole yhdenillan juttuja tai irtosuhteita harrastanut, eli poikuuskin on tallessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/7 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita ap seuraavaksi romaani. Vaikka 500 sivuinen ensi alkuun.

Kalle Päätalo faneista saat uskollisen lukijakunnan.

Vierailija
4/7 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikean kumppanin löytäminen on hankalaa. 

En kuitenkaan pelkäisi miehiin tutustumista mahdollisen väkivallan tms. vuoksi. Nämä välttää kun pitää jonkinlaisen järjen päässään. Saatan toki olla jäävi sanomaan kun olen itse mies. Mutta siitä harvinainen, etten ole ikinä saanut turpaani - osaan siis välttää väärät miehet :D

Vierailija
5/7 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mietityttää miten tilanteessani voisin löytää hyvän puolison.. Minäkään en tietysti ihan ketä tahansa miestä huoli, en voisi lähteä olemaan kenenkään kanssa ilman vahvaa ihastuksen tunnetta, eli tunnetta siitä, että mies on minua miellyttävä ja tietysti sen miehen pitää olla mahdollisimman selväpäisen oloinen, jotta voisi välttyä kaikilta mahdollisilta kauheuksilta, joita naiset voivat suhteessa miehiin joutua kokemaan."

Ihan pakko sanoa tähän, että kokemuksesi kuulostavat minun korviini siltä, että se hyvä mies, jota odotat kera tunteiden, on sadun prinssi, jota ei ole olemassakaan. Koska voi olla, ettet kykene tuntemaan vahvoja ihastuksen tunteita kuin miehiin, jotka kantavat juuri niitä traumoja mukanansa, jotka tulevat olemaan sinulle vahingollisia. Ja korjaava kokemus miehistä jää TAAS KERRAN uupumaan. Sympatiani ovat sinun puolellasi, enkä halua olla tyly, vaikka en haluakaan lupailla sinulle gloriaa.

Mutta. Se ei tarkoita, etteikö hyvää voisi luvata. Miksi et seurustelisi jonkun ihan kivan ja oikeasti kunnollisen miehen kanssa? Koska jos toinen ihminen on kiva, niin kyllä siitä tunteita syntyy. Itselläni on tällainen ihan kiva mies ja vasta nyt 10 vuoden jälkeen olen tajuamassa, millaisen kultakimpaleen olen löytänyt. Olin kauan katkera, etten saanut tuntea vahvaa ihastuksen tunnetta. Enkä ole sanomassa sinulle, että se on sinun loppuelämäsi kuvio. Vaan että voisit päästä eteenpäin ja eheytyä. Minun miestäni ei haittaa, ettei minulla ole koskaan ollut yhtä paljon tunteita kuin hänellä, eikä sekään, että otin hänet "itsekkäästi" eheytyäkseni. Sanoin lainausmerkeissä itsekkäästi, koska miksi eheytymisen tarve olisi sen itsekkäämpi syy kuin jokin muukaan valita kumppani, jos se on sille kumppanille ok. Tämän uskalsin suhteen alkuun rehellisesti ilmaista.

Sinäkin voit, ja katsella normaalista suhteesta rauhassa, mihin elämä voi viedä. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
6/7 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala tapailemaan erittäin hyvällä itseluottamuksella miehiä. Mitä epävarmempi, sitä hyväksikäyttävämpiä miehiä vedät puoleesi, epävarmuus kertoo tällaisille miehille, että tämä nainen tulee sietämään mitä tahansa eikä kykene puolustautumaan. Ole rohkea ja heti omat rajasi ylittävän käytöksen ilmetessä ota asia esille ja vedä juttu poikki.

Omien kokemuksieni perusteella en luota miehiin yleisellä tasolla. Esim. yökyläilyihin suostun vasta erittäin pitkän ajan kuluttua kun tiedän tuntevani miehen ja luotan siihen ettei tule käyttäytymään asiattomasti. Ts. vasta jos mies ansaitsee luottamuksen asiat voivat edetä. Nykyisin pidän itseäni yksilönä, jota ei saa kohdella huonosti, olen yhtä arvokas mitä toiset ja tätä toisen tulee kunnioittaa esimerkiksi ottamalla huomioon ne rajat, mitä käytöksessäni sallin. Olen kohdannut myös mm. omaan koskemattomuuteen kajoamista ja ottaessani asian esille miehet ovat vyöryttäneet syyn omasta käytöksestään täysin vain minun viakseni. Ei näin...

Lisäksi en usko, että ap:n tulee joutua tyytymään ei-ihastumista aiheuttavaan kunnolliseen mieheen vaan voi löytää sen ihastumista aiheuttavan JA kunnollisen miehen. Vaikutat omaa käyttäytymistäsi tiedostavalta ja fiksulta naiselta, joka on kyennyt selvittämään traumojaan ja on kykenevä itsereflektioon. Tietysti osan kohdalla pahat tunnelukot aiheuttavat sen, että ei kykene koskaan suhteeseen ihastumista aiheuttavan miehen kanssa (vaan joutuu valitsemaan miehen, jota kohtaan ei tunne juuri mitään, voi vain pitää itselleen sopivana).

Lopuksi vielä: sinuna alkaisin työstämään ensin masennusta ja ahdistusta ennen miesten tapailua. Ei siksi, että nyt et "ansaitsisi" rakkautta, vaan koska hyvän ja sopivan miehen löytäminen vaatii usein sellaisen tilan, johon masentuneena ei välttämättä yllä. Itse en siihen kyennyt kun olin masentunut ja kärsin sosiaalisista peloista, vaan vedin puoleeni juuri tuolloin eniten epäkelpoja, heikkoa tilaani tavallaan itselleen sopivilla tavoilla hyväksikäyttäviä miehiä minun itseni salliessa sen, että oikeuksieni ja tarpeideni ylitse kävellään ja kompensoin omaa masennustani sillä, että yritin myös miellyttää tarpeettomasti toista. Siksi olisi tärkeää, että voi ensin itsensä kanssa hyvin. 

7/7 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos kahdelle viimeisimmälle kommentoijalle (vieraalle ja satunnaiselle käyttäjälle) empatiasta, sympatiasta ja fiksuista kirjoituksistanne, sekä neuvoistanne. Piristivät kovasti ja pistän nauvojanne korvan taakse. Ihana kuulla, että olette itse päässeet vastaavanlaisesta tilanteesta eteenpäin. Luo toivoa omaan tulevaisuuteen. 

Ei mulla onneksi mitään kiirettä tai pakonomaista tarvetta ole tapailla tai löytää miehiä. Fiksun miehen aijon ottaakin, jos kohdalle osuu, koska en ole itsekään mikään ihan täysi tampio, niin ei mulla tampioiden kanssa ole edes mitään yhteistä luultavasti. En käytä päihteitä ja omaan muutenkin fiksuja ja kehittäviä harrastuksia, sekä minulla on selkeä arvomaailma muodostunut, en voisi sen puitteissa ottaa empatiakyvytöntä, pinnallista, ajattelematonta tai epäoikeudenmukaista miestä. Ei suhde onnistuisi, jos ei ole mitään muuta yhteistä oikein, kuin saman eläinlajin edustaminen ja samassa maassa ja ehkä kaupungissakin asuminen.

Itse en halua alkaa esittämään kenenkään seurassa yhtään itsevarmempaa, kuin oikeasti olen. Sillä haluan kunnioittaa itseäni ja hyväksyä itsessäni olevan epävarmuuden. Annan itseni olla epävarma ja kohtelen itseäni rakkaudella ollessani epävarma. Näin pystyn miehessäkin paremmin hyväksymään hänenkin inhimillisen epävarmuutensa, kun pystyn sen tekemään itsessäni. 

Miehen valinnassa minun pitää todella olla tarkka, edetä hitaasti, tuoda itseäni avoimesti ja rehellisesti esille ja ennen kaikkea muistaa kunnioittaa, kuunnella ja rakastaa itseäni. Näin uskon pärjääväni miesten seurassa paremmin.

Eiköhän tämä tästä, mieli on nyt vähän selkeämpi ja toiveikkaampi. Kiitos teille. <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä