Liian läheinen oppilaiden kanssa?
Olen yläasteen opettaja ja minulla on oma valvontaluokka (nyt kasiluokkalaisia). Minusta he ovat oikeasti mukavia nuoria ja juttelen heidän kanssaan usein välitunneilla/koulun jälkeen niitä näitä. Sain yhdeltä kaveriporukalta ihan uskomattoman kivan joululahjan ja tahtoisin kiittää heitä jotenkin, ja tuli puheeksi että kävisimme lomalla vaikka kahvilla. Nyt mietin, että onkohan se sittenkään ok niin kauan kun he vielä ovat kuitenkin oppilaitani?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Tä? Totta kai on ok, jos et nyt mistään seksuaalisesta lähtentelystä puhu.
En todellakaan!!
ap
No sitten kaffelle vaan. Kahdeksasluokkalaisista vielä moni toki on perheensä kanssa jossain joululomalla, joten voisi olla helpompaa viedä vaikka ko. sakki koulun alettua joku iltapäivä pirtelölle tms., pyydät heitä kertomaan kotona etukäteen. Jos siis kiittää haluat.
Tuo ei tule loppumaan hyvin. En suosittele. T. Toinen yläkoulun ope
on ok! kyllä meillekin mukava opettaja toi pullaa koko luokalle, ja toinen opettaja vei koko luokan jätskille (näissä tapauksissa tietty koko luokka mukana, joten eroaa hieman tapauksestasi).
Voithan halutessasi kysyä vielä näiden oppilaiden vanhemmilta sopiiko asia heille.
Vierailija kirjoitti:
Onko omaakin kokemusta vai?
Aplle sanoisin että on ok, todennäköisesti piristää nuoria yhtä paljon kuin sua eli ei haittaa yhtään mitään :)
#5 jatkaa:
Tietysti osaa luokasta saattaa jäädä harmittamaan toisten "suosiminen" - voisitko joulun jälkeen viedä jtn pientä (pullaa tms) koko luokalle, vai kuinka sopivaa tälläinen on opettajalta nykyisin? :) Meidän aikana ainakin oli ok....
On ok, voithan kysyä kollegoidesi mielipidettä:) Ehkä hieman eri asia, mutta olin juuri täytänyt 18 ja ensimmäisiä kertoja baarissa. Juttelin historianopettajani kanssa, ja baarin sulkeutuessa hän pyysi minulta kyydin kotiinsa (olemme molemmat naispuolisia).
En tiedä liittyikö asiaan, mutta vapaa-ajallahan tuokin tapahtui :)
Vierailija kirjoitti:
#5 jatkaa:
Tietysti osaa luokasta saattaa jäädä harmittamaan toisten "suosiminen" - voisitko joulun jälkeen viedä jtn pientä (pullaa tms) koko luokalle, vai kuinka sopivaa tälläinen on opettajalta nykyisin? :) Meidän aikana ainakin oli ok....
Tuota minäkin mietin mutta toisaalta muu luokka ei edes tästä tietäisi jos eivät nyt samaan kahvilaan satu. Ja tavallaan en nyt tahtoisi näiltä yksittäisiltäkään perua enää vaikkei mitään tarkkaa sovittukaan. Mutta ehkä jos eivät itse nyt ota yhteyttä niin annan asian olla ja vien vaikka kaikille karkkia tms.
Tosi kiva, että näin monen mielestä asia ok kuitenkin! Pitää miettiä siis vielä.
ap
Mulla oli yläasteella aivan loistava luokanvalvoja 80-luvulla ja ysiluokan 'kevätretki' oli hänen kotonaan. Kutsui kokoluokan grillattiin, tehtiin uunivoileipiä ja puhuttiin henkeviä. Aivan upea päätös peruskoululle fiiliksellä... Nykyään tuommoista miesopettajaa varmaan pidettäisi pervona mutta silloin se oli ihan normaalia.
En koskaan ikinä suostuisi tapaamaan oppilaita kouluajan ulkopuolella. Minusta se ei ole sopivaa. Opettajan on pidettävä raja työn ja vapaan välillä. Koulun ulkopuolella vain huoltajalla on asiaa minulle. Oppilaat saavat minut kiinni koulussa.
Vierailija kirjoitti:
On ok, voithan kysyä kollegoidesi mielipidettä:) Ehkä hieman eri asia, mutta olin juuri täytänyt 18 ja ensimmäisiä kertoja baarissa. Juttelin historianopettajani kanssa, ja baarin sulkeutuessa hän pyysi minulta kyydin kotiinsa (olemme molemmat naispuolisia).
En tiedä liittyikö asiaan, mutta vapaa-ajallahan tuokin tapahtui :)
Eiköhän tuo ole vähän samankaltainen tilanne mutta toisaalta olit itsekin aikuinen ja taisitte kohdata sattumalta (?). Mutta hyvä tietää, että muutkin opettajat selvästi uskaltavat ottaa kontaktia oppilaisiin - en siis ole ainoa :)
ap
Jo se, että joudut kyselemään, että onko jokin asia sopivaa, kertoo sen, että asiassa on jotain epäilyttävää ja asiaa ei ehkä kannata tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miten vitussa voi jollekin tulla tuollainen mieleen ekana :/
Haisee runkku-jonnelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko omaakin kokemusta vai?
Aplle sanoisin että on ok, todennäköisesti piristää nuoria yhtä paljon kuin sua eli ei haittaa yhtään mitään :)
Ei ole omaa kokemusta mutta jokainen opettaja tietää että joku vanhempi ns vetää jossain kohtaa herneen nenäänsä asiasta. Jos ei muusta niin siitä että kaikki ei olleet mukana. Ja aivan sama vaikka omasta syystään eivät olisi mukana. Lisäksi koulu ei voi auttaa opettajaa asiassa kun se tapahtuu vapaa-aikana. Eli en todellakaan suosittele.
ei ei ja ei, jos koko luokka ei ole mukana ja kutsuttuna. Et voi opena suosia osaa oppilaista.
Vie loman jälkeen _koko_ luokalle karkkia tms.
terveisin toinen ope
Oman oikeusturvan vuoksi ei kannata tuohon ruveta. Oppilaisiin tulee olla viileät ja etäiset välit. Saat vain jonkun vanhemman vihat päällesi.
T. Myös ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#5 jatkaa:
Tuota minäkin mietin mutta toisaalta muu luokka ei edes tästä tietäisi jos eivät nyt samaan kahvilaan satu. Ja tavallaan en nyt tahtoisi näiltä yksittäisiltäkään perua enää vaikkei mitään tarkkaa sovittukaan. Mutta ehkä jos eivät itse nyt ota yhteyttä niin annan asian olla ja vien vaikka kaikille karkkia tms.
Tosi kiva, että näin monen mielestä asia ok kuitenkin! Pitää miettiä siis vielä.
ap
Siis "muu luokka ei edes tietäisi"? - No kyllä tasan tietää!
Muu luokka tietää ennen kuin edes olitte kahvilla. Jos jonkun viet jonnekin, viet kaikki. Jos jollekin viet jotakin, viet kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#5 jatkaa:
ap
Siis "muu luokka ei edes tietäisi"? - No kyllä tasan tietää!
juuri näin, tieto on somessa ennen kuin ap ehtii yskähtää.