Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolkoskopia edessä. Jännittää.

Vierailija
20.12.2015 |

Sain kutsun kolkoskopiaan (HPV + papa LSIL). Nyt alkoi jännittämään tosi paljon, kuinka paljon se sattuu? Olen todella kipuherkkä, olisiko syytä ottaa esim. Panadol 1000 mg ja Panocod vaikkapa tuntia ennen toimenpidettä?

Onko kellään kokemusta ko. toimenpiteestä? Mitenkäs ne tulokset, saako siinä heti jo jotain vastauksia vai pitääkö odottaa siihen asti, kun saa tiedot koepaloista?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittanet kolposkopiaa, emättimen ja kohdunkaulan tutkimusta optisella laitteella. Ei vaadi lääkitystä eikä puudutusta. Löytyy Googlesta.

Vierailija
2/10 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia ei kannattaisi koskea miehiin, jotka hyppivät kukasta kukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen todella kipuherkkä ja jännitin kyseistä toimenpidettä aivan hirveän paljon. Mutta, eipä se juuri missään tuntunut, pientä kirvelyä vaan. Ei ollenkaan paha juttu. Kuparikierukan survominen sisään sattui todella paljon enemmän.

Vierailija
4/10 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se satu. Kuten kakkonen sen sanoi, siinä katsotan kolposkooppi-nimisellä laitteella kohdunkaulaa ja emätintä. Ilmeisesti epäily kondyloomasta/solumuutoksista?

Siinä otetaan myös papa samalla, pumpulipuikolla hiukan rapsutellaan kohdunnapukkaa. Sekään ei satu, vähän ehkä tuntuu kutinan kaltaisesti. 

Joillain on limakalvot herkät, laita pikkuhousunsuoja, jos tulee hitusen veristä tihkutusta. 

Et tarvitse kipulääkkeitä.

Vierailija
5/10 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täysin päinvastainen 10 vuoden kokemus kolposkopiasta. Löydöksistä otetaan ohut neula näytteet ja se todellakin sattuu...riippuu myös lääkäristä kuinka kokenut ja helläkätinen on...

Vierailija
6/10 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sattui, lääkäri oli todella kovakourainen. Sille lekurille en enää mene!

Vierailija
7/10 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on täysin päinvastainen 10 vuoden kokemus kolposkopiasta. Löydöksistä otetaan ohut neula näytteet ja se todellakin sattuu...riippuu myös lääkäristä kuinka kokenut ja helläkätinen on...

Riippuu vähän siitä, mitä tutkitaan ja monettako kertaa. Yleensä ne papan tulokset odotetaan ekana, ja niitä ei saa siinä samassa tilaisuudessa, vaan vasta viikon-kahden päästä. 

Vierailija
8/10 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kolposkopiaan olen siis menossa, kiitos korjauksesta. Ilmeisesti tuo itse tutkimus ei satu vaan lähinnä se koepalojen ottaminen. Olen aika kipuherkkä, luulin kuolevani kivusta jo silloin kun laitettiin hormonkierukkaa joten siksi haluaisin että tutkimus olisi mahdollisimman kivuton. Muutenkin traumaattisia kokemuksia (synnytykset ilman kivunlievitystä, jopa väliliha vedettiin puukolla ilman puudutusta) joten en vaan kestä ajatustakaan ylimääräisestä kivusta, siksi täällä kyselen. Aiemmin en ole ollut ko toimenpiteessä. Kävin siis kohdunkaulansyövän seulonnassa ja siellä löytyi muutoksia, joiden takia nyt siis joudun jatkotutkimuksiin. Ap

Vierailija
9/10 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vanhaa ketjua, nyt kolposkopia takana ja hyvin meni! Ei sattunut lainkaan, vaikka epämukaviahan nuo tuollaiset tutkimukset aina on. Otin panacodin ja panadolin 1 g noin puolitoista tuntia ennen toimenpidettä. Jos jollain siis tutkimus edessä, niin ei tarvitse jännittää, homma oli muutamassa minuutissa ohi ja nyt on mielenrauha, kun tietää että kaikki suurinpiirtein kunnossa! Muutama viikko toki pitää lopullisia tuloksia odotella. Ilman särkylääkkeitä en kyllä menisi, olen sen verran lukenut kauhutarinoita tutkimuksesta :) Ap

Vierailija
10/10 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse joskus 13- vuotta sitten kyseisessä tutkimuksessa. Näytepalojen " nyppiminen" koski aivan kamalasti!

Liekkö vika ollut näytteenottajassa vai missä, mutta toivottavasti en joudu siihen koskaan uudestaan.

Lisäksi myöhemmin tehtiin Loop- hoito.