Te, jotka käytätte viikottain alkoholia.
Laskekaapa, paljonko säästäisitte esimerkiksi puolessa vuodessa, jos jättäisitte alkoholin sikseen. Kirjoittakaa tulos tähän.
Jos et jaksa tarkkaan miettiä hinnastoja, niin mene mutu-tuntumalla:
0.33cl keskiverto-olut on n.90 senttiä
0.33cl siideri n. 1.20
0.5 keskiverto-olut n.2.50e
0.5 keskiverto-siideri n. 2.50e
0.75 keskiverto-viinipullo 10e
Kommentit (19)
Maksoi mitä maksoi, minä haluan olla humalassa useampana päivänä viikossa. Skumppaa ja punkkua. Älkää sekoittako minua kaljaa ryystävään rahvaaseen.
Uuuuuuu, 28.80€. Täältä tullaan rikas elämä!!!
En jaksa laskea. Elämässä pitää tehdä sellaisia asioita, mitkä tuntuvat hyviltä. Joku saa mielihyvää shoppailusta, minä saan mielihyvää siitä että voin aloittaa viikonlopun kuohuviinipullollisella, tai vähintään juomalla muutaman siiderin.
Rahaa on niin paljon, ettei tiedä mihinkä sen pistäisi. En siis ala säästämään alkoholista.
No esimerkiksi nyt minulla on menossa kolmen litran hanapakkaus punaviiniä, joka maksoi kaupassa (ei Alko) 12,99. Kun juo desin kerrallaan (niin että ei humallu) niin tuosta riittää päivittäisellä kulutuksella kuukaudeksi. Ei voi väittää järin kalliiksi tätä minun "alkoholismiani": 43 senttiä per päivä.
Varastossa odottaa myös esim. jokunen vuosi sitten hankittu 5 litran salkku 80-prosenttista Viru Valgea, joka maksoi 100 euroa. Tuosta riittää monen vuoden kulutukseen erilaisiin juomasekoituksiin. Jos olettaa, että kyseisen viinan laimentaisi suomalaiseen "markettipitoisuuteen" (4,5 prosenttia) niin siitä tulisi noin 89 litraa tavaraa, eli puolen litran hinnaksi tulisi noin 56 senttiä.
0 euroa... viides täysraitis vuosi menossa.
Aatelkaas kuin paljon säästäisitte jos söisitte pelkkää makaroonia ja hakisitte kaikki ruuat vaan leipäjonosta tai metsästä ja tekisitte vaatteetkin vanhoista lakanoista, jotka löysitte roskiksesta.
Otan pienen viskilasillisen ehkä kerran viikossa tai vähän harvemmin. Yksi pullollinen kestää hyvinkin nelisen kuukautta, joten puolessa vuodessa säästäisin 150-200e. Ei todellakaan kannata, käyttäisin säästyvän rahan vain johonkin vähemmän kivaan asiaan.
Voi olla, että menee 500-1000 euroa vuodessa. Vaikea arvioida. On viikkoja, kun menee 3 euroa ja viikkoja, kun menee 30 euroa. Ehkä kyppi keskimäärin? Aika pieni raha. Ihan kaikesta en halua tinkiä. Viinilasillinen tai saunasiideri silloin tällöin.
Säästäisin aika paljon, sillä kun juon, juon aika hintavia juomia. Enimmäkseen juomiseni on ystävien kanssa ulkona tai ravintolassa juomista, jolloin yhden annoksen hinta on 6-10 euroa. Jos ostan itselleni kotiin saunaoluen kaupasta, ostan silloinkin jonkun tyyriimmän erikoisoluen kauniissa pullossa, hinnat käytännössä aina 5+ euroa. Jos ostan viiniä tarjotakseni sitä luokseni iltaa viettäville kavereille, ostan yleensä 20-30 e hintaisen pullon. Viikossa alkoholijuomiin minulla kuluu varmasti 20-50 euroa, joten säästäisin todella paljon jos lipittäisin pelkkää limpparia.
Mutta toisaalta, säästäisin vielä suurempia summia jos lakkaisin käymästä ulkona syömässä tai valitsemalla erikosikahvin ja korean leivoksen sijaan kahvilassa tavallisen pannukahvin ja peruspullan. Säästäisin myös, jos ostaisin vaatteeni kirpparilta tai jos leikkauttaisin ja värjäyttäisin hiukseni kampaajan sijaan jollain kaverilla, enkä kävisi koskaan hemmottelemassa itseäni kasvohoidossa tms ja matkustaisin kaukomaiden sijaan vain kotimaassa tai korkeintaan kävisin Tukholman/Tallinnan risteilyillä.
Mutta en halua elää elämääni säästäen mahdollisimman paljon rahaa. Sitä kun ei kuitenkaan saa kuolemansa jälkeen ottaa mukaan. Jollei rahaa käytä, se on pelkkiä numeroita verkkopankissa. Vaihdan numerot ruudulla mielelläni pieniin ja isompiinkin tapoihin tehdä elämästäni mukavaa ja viihtyisää.
En ole varmaan eläessäni juonut 90 sentin olutta. :D Juomani oluet ovat kyllä yleensä 6-10 euron hintaisia.
Onpas täällä raitista porukkaa. Itsellä menee ehkä tonni pari kertaa vuodessa Viron ostoksiin ja erinäisiä satasia ravintoloihin ja joskus jotain pientä Alkoon, vaikka sitä firmaa yritän välttää. Joo ja töissä käyvä ihminen olen, eikä toistaiseksi mitään alkoholiin liittyviä sairauksia tai muita ongelmia ole esiintynyt. No, tyhjiä kaloreita ehkä liikaa, pieni hinta siitä ilosta :)
Viinin juonti on suuri ilo ja osa vapaa-ajan viettoani. En laske sutä rahassa. Totta kai säästyy rahaa jos ei ikinä osta alkoholijuomia ja syö halvinta ruisleipää ja pääruuaksi kaurapuuroa. Mutta ei mun elämä rakennu siten. Mulla säästyis myös paljon rahaa jos en ikinä matkustelisi. Mutta en halua elää niin
Asun Espanjassa joten pakko juoda joka päivä kun täällä alkoholi on niin edullista.
Varmaan pari tonnia vuodessa menee alkoholiin (Alko/ravintolat Suomessa/ulkomaan matkat). Shampanjaa, viiniä, drinkkejä, oluttakin.
Enemmän menee vaikka ulkomaanmatkojen lentoihin ja hotelleihin vuodessa.
Ja paljon enemmän asumiseen.
Jokainen valitsee mistä nauttii. Edelleen jää rahaa vaatteisiin, ruokaan, harrastuksiin jne. Työssäolo kannattaa. Jos joskus menee työ alta, niin alkoholi ja matkat niitä missä voi sitten säästää reilusti ja edelleen on katto pään päällä ;)
No jos saisi elää rauhassa, niin luultavasti käyttäisin aika vähän.
Mulla menee se n. 1,20 viikossa laskennallisesti kun yleensä yhden saunasiiderin otan lauantaisin. Siinä mun "juopottelut".
Ehkä 500€. Ei kaduta. Ei tätä perse-elämää kestä ilman viiniä.