Työnantajat! Kysymys työhakemuksista
Nyt olisi taas piakkoin aika hakea kesätöitä. Millainen on hyvä työhakemus, joka erottuu positiivisesti muista? Mitä työhakemuksessa ei ehdottomasti kannata olla? Entä uskaltaako työhakemuksesta tehdä vähän persoonallisemman, käyttää esimerkiksi vähän huumoria?
Kommentit (12)
Jep kiitos tästä, mutta kaipaisin nyt lähinnä sellaisia vastauksia, joista saa oikeasti irti jotain.
No tohon huumorijuttuun sanoisin, että älä. Aina riski, jos et tunne rekrytoijaa, ja vaikka tuntisitkin, ei huumori välttämättä hänestä sovi työhakemukseen.
Panosta ainakin kielioppiin ja oikeinkirjoitukseen ja siistiin tekstin asetteluun. Kerro, miksi haluat juuri sitä paikka (oma motivaatio ja hyöty firmalle). Omat valmiudet ja käsitys kyvystäsi hoitaa työ ja kehittyä.
Ensinnnäkin huumorin käyttö riippuu erittäin paljon alasta ja työnantajasta. Konservatiivinen ala ja työantaja, niin siitä on haittaa ja toisin päin. Yhtä sääntöä ei siis ole. Hakemuksen pitää olla erottuva. Helpoiten tämä onnistuu liittämällä mukaan työnäytteitä, jos se suinkin on mahdollista, sillä kaikki kirjoittavat, että "olen positiivinen, avoin, hyvä työntekijä päläpäläpälä". Yksi asia on myös kuva. Jos sellaisen laitat, niin laita ASIALLINEN. Ei siis mitään bileselfieitä tai krapulakuvia. Vielä yksi tärkeä asia: lue hakemus huolellisesti läpi ja korjaa pois kaikki kielioppivirheet.
Ykkönen on kyllä sikäli jäljillä, että hakemustekstiä tärkeämpää on löytää työpaikka, joka on oikeasti tekijää vailla. Kartoita siis kaikki verkostosi.
Jos haet ihan "peruskesäduunia", niin asillinen napakka hakemus, jossa näkyy tiedot sinusta ja se miksi juuri sinä olisit paras, juuri tähän hommaan. Ainakin meidän työpaikalla paikat menee useimmiten suhteilla eli etusijalla on sellaiset jotka ovat näyttäneet osaamisen asenteet tet- jaksoilla tai harjoitteluissa. Toisella sijalla on ne joilla on suosittelija talon sisältä (eli työntekijöiden lapset, sisarukset tms.). Jos näistä ei löydy hyviä, niin sitten aletaan kahlata hakemuksia läpi.
Huumori, vaaleanpunainen kirjepaperi, videohakemus yms. tehokeinot kannattaa ottaa käyttöön sitten kun hakee johonkin erityiseen duuniin, jossa yksilöllisyys ja luovuus ovat ovat ehdottomia edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi taas piakkoin aika hakea kesätöitä. Millainen on hyvä työhakemus, joka erottuu positiivisesti muista? Mitä työhakemuksessa ei ehdottomasti kannata olla? Entä uskaltaako työhakemuksesta tehdä vähän persoonallisemman, käyttää esimerkiksi vähän huumoria?
Mille alalle ja kesätyöpaikkaan ei kannata hehkuttaaa mitään.
Mies
Kiitos kaikille vastauksista, vieläkö tulee lisää? :)
mä en kyllä suosittelisi käyttämään huumoria, riskialtista. millaista työpaikkaa haet?
Vierailija kirjoitti:
mä en kyllä suosittelisi käyttämään huumoria, riskialtista. millaista työpaikkaa haet?
Haen ensisijaisesti töitä akateemiselta alalta, jonka parissa olen tänä syksynä aloittanut opiskeluni. Alan osaaminen ei siis ole vielä erityisen vahva, mutta intoa uuden oppimiseen riittää sitäkin enemmän. Lisäksi haen töitä luultavasti pankista sekä kaupoista.
Loistava työhakemus:
Olen toimitusjohtajanne/henkilöstöpäällikkönne/jonkun muun johtajan tytär ja haen kesätöitä. Palkkatoiveeni on 3000... tai sanotaan 4000€ / kk ja voin tehdä korkeintaan 5.. tai sanotaan 4.. oikeastaan 3 tuntia päivässä. Voin aloittaa kesäkuussa, heinäkuun tarvitsen lomaa kun on festarikausi ja elokuussa me lähdetään koko perhe timbuktuun kuukaudeksi.
Kohtalainen hakemus:
Olen ollut teillä 30v tekemässä hommaa x. Nyt yt-irtisanomisten jälkeen huomasin että entiseen hommaani haetaan kesätyöläistä joten haen tätä hommaa. Voin tehdä kesätyöläisen palkalla eli 1200.. tai sanotaan 1000€ kuussa. Siitäkin voi tinkiä.
Huonohko hakemus: (siis huono mahdollisuus onnistua)
Olen opiskelija/lukiolainen/muuten vaan nuori ja innokas ja hyvät kouluarvosanat ja yms. ja yms. Löytyisikö kesätyötä, Olen myös halpa ja en tunne lainsäädäntöä ja oikeuksiani.
Loput hakemukset on sitten surkeita ja menee roskikseen ekan rivin lukemisen jälkeen.
tldr: jos ei ole suhteita niin vaikeaa on.