Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lukio voi olla jollekin rankka

Vierailija
20.12.2015 |

Itsellä tuntuu, etten tehnyt lukio-aikaan juuri mitään. Todella rentoo aikaa, monet kaverit muistelee samalla tavalla. Ja sain vielä todella hyviä numeroita (niinkuin moni kavereistanikin).

Tuntuu oudolta lukee kun lukiolaiset tilittää, kuinka on rankkaa... En oikeasti ymmärrä. Täytyy kyllä sanoa, että jätin suuren osan läksyistä tekemättä tai tein hutaisten.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit ihan itse kysymykseesi:

"Täytyy kyllä sanoa, että jätin suuren osan läksyistä tekemättä tai tein hutaisten."

Vierailija
2/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, lukioita kuin opiskelijoitakin on joka lähtöön. Ja jos on tuollainen lusmu kuin sinä, niin tuskin mikään on rankkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Koin yläasteen pänttäyksen rankempana. Lukiossa selvisi sillä, että kuunteli tunneilla ja luki koealueet kerran. Hyvällä keskiarvolla ja ylppärituloksilla valmistuin - ilman stressiä.

Vierailija
4/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Koin yläasteen pänttäyksen rankempana. Lukiossa selvisi sillä, että kuunteli tunneilla ja luki koealueet kerran. Hyvällä keskiarvolla ja ylppärituloksilla valmistuin - ilman stressiä.

Mitä ainevalintoja sinulla oli?

Pitkä matematiikka, fysiikka, kemia?

Vierailija
5/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten parisuhde voi olla jollekin rankka? Miten perhe-elämä voi olla jollekin rankka? Miten maratonin juokseminen voi olla jollekin rankka? Miten työ voi olla jollekin rankka? Niin.

Vierailija
6/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida aloittajalla olla lukio käytynä.

Vierailija
7/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio on pääasiassa juuri niin rankkaa mitä oma kapasiteetti on - tiedän hyvin pitkänkin matematiikan valinneita, joille ei voi sanoa olleen sen vaikeuden taakka tai suuri stressinaihe.

Minun valintani kohdistuivat kolmeen eri kieleen, yhteen reaaliaineeseen ja lyhyeen matematiikkaan. Katsoin ne relevanteiksi jatko-opintojeni kannalta.

Vierailija
8/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on niin moneksi, monilla on lukihäiriötä yms. eikä oppiminen silloin ole niin helppoa. Vaikkei olisikaan lukihäiriötä, niin ei kaikki ole lukijätyyppejä, joille jäisi päähän esim. kielten sanat tosta noin vaan.

Vierailija
9/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kommentoida tätä lukion aineenopettajana. Kokemus lukion työläydestä riippuu omasta tasosta ja tavoitteista sekä siitä, millaisessa lukiossa opiskelee. Korkean keskiarvorajan lukioissa tulee paljon läksyjä ja kursseilla teetetään vaativia töitä, koska näihin kouluihin hakeutuu lahjakkaita ja motivoituneita opiskelijoita, jotka haluavat haasteita. Tavallisissa lukioissa vaatimustaso on sitten matalampi. Samoin jos on ollut peruskoulussa kiitettävä (9-10) oppilas mutta tyytyy lukiossa hyviin arvosanoihin (8-9), ei töitä juuri tarvitse tehdä. Niille, jotka tulevat lukioon matalalla, sanotaan vaikka alle 7,5 keskiarvolla, lukio on itsessään vaativa. Peruskoulu on niin helppo, että saadakseen tuota heikomman keskiarvon saa todella olla ongelmia lahjakkuudessa tai motivaatiossa. Kun pohjaa ei ole ja opiskelutekniikoissa on puutteita, on lukio työläs suorittaa.

Vierailija
10/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla oli siis ainevalintoina pitkä matikka, fysiikka, kemia ja fysiikka. Näissä aineissa kaikista kursseista vähintään arvosana 9 (okei, yhdestä fysiikan kurssista tuli 8).

-ap

Vierailija
11/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se lukio muuttunut rankempaan suuntaan. Itse kävin hutaisemalla 80-luvun lopussa, ja nyt aineenopena ja lukiolaisten äitinä järkytyn itsekin työmäärästä. Esim. äidinkielessä riitti ennen esseen pyöräyttäminen, mutta nää nykyiset teksitaidot ja ties mitkä argumentaatioanalyysit on hiukan eri maata. Ja hissasta sai kympin kun opetteli vihkon ulkoa -nykyisin tuskin se opekaan saisi ällää yo-tehtävistä. Pitkästä matikasta ja fysiikasta en edes aloita....

Vierailija
12/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiostasaa itselleen rankan tai vähemmän rankan. Jos tekemällä tekee kaikki mahdolliset ja mahdottomat läksyt ja siihen päälle valitsee vielä itselleen vaikeita aineota, niin onhan se rankkaa. Itse lukiossa tein vain matemaattisten aineiden läksyt, koska tiesin tarvitsevani niiden antamaa harjoitusta, muista aineista en tehnyt koskaan muuta kuin erikseen palautettavat tehtävät kuten äidinkielen esseet. Osa kavereista taas hyppäsi jokaisen opettajan inahduksen mukaan ja hukkui kaikenmaailman ihme väkertämiseen ja portfolion vääntämiseen. Kirjoitin kuitenkin ällän paperit juuri niistä aineista, joita tiesin tarvitsevani korkeakouluun mennessä ja nyt olen ollut jo useamman vuoden opiskelijana haluamallani alalla.

Jos koulu tuntuu lukiossa ylitsepääsemättömän raskaalta, niin kannattaa miettiä, että tarvitseeko niitä kaikkia lukemiaan aiheita vai voisiko esim. vaihtaa lyhyeen matematiikkaan ja sitten jättää ns. itselleen vain yleissivistävien kurssien läksyt tekemättä.

Vierailija
13/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio on pääasiassa juuri niin rankkaa mitä oma kapasiteetti on - tiedän hyvin pitkänkin matematiikan valinneita, joille ei voi sanoa olleen sen vaikeuden taakka tai suuri stressinaihe.

Minun valintani kohdistuivat kolmeen eri kieleen, yhteen reaaliaineeseen ja lyhyeen matematiikkaan. Katsoin ne relevanteiksi jatko-opintojeni kannalta.

:)

No ei ihme, jos tuntui rennolle.

Vierailija
14/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lukihäiriöinen ja masentunut.

Vierailija
15/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lukio oli paljon rankempaa kuin yliopisto-opinnot. Yliopistossa oli vapaata, lukiossa kamalaa oli koulumaisuus, pitkät päivät ja oppitunneilla istuminen. Yliopistossa kirjatentit ja itsenäinen tiedonhaku olivat kiinnostavia. Aina olen ollut sen verran laiska, että olen lukenut vain sen, mikä oli välttämätöntä. Jälkeenpäin olen pitänyt turhana ranskan opiskelua, pitkä matematiikka oli hyvä valinta, vaikkei opiskeluni ja työni sitä vaatineetkaan.

Nykyisin lukio taitaa olla paljon vaativampi kuin ennen. Minulla ei ollut mitään toivealaa tai -ammattia, joten ole ollut tyytyväinen yleissivistävyyteen.

Vierailija
16/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla oli siis ainevalintoina pitkä matikka, fysiikka, kemia ja fysiikka. Näissä aineissa kaikista kursseista vähintään arvosana 9 (okei, yhdestä fysiikan kurssista tuli 8).

-ap

Montako ap:tä on liikkeellä :D

Vierailija
17/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua, miten moni tuntuu ajattelevan, että lukio on löysempi, kun vain jättää läksyt tekemättä. Itse asiassa jos kuuntelee tunneilla, tekee tuntitehtävät ja läksyt, pääsee koeviikolla huomattavasti vähemmällä. Olen itse työssäni huomannut (olen aiemmin ketjua kommentoinut opettaja), että lukion vaativuutta valittavat ne opiskelijat, joilla on eniten poissaoloja, jotka touhuavat tunneilla omiaan ja jättävät läksyt tekemättä. Tällöin tehtävät kasautuvat koeviikolle, opettaja määrää tekemään poissaolot korvaavia tehtäviä, kokeista tulee hylättyjä ja joutuu tekemään uusintakokeen, pohja ei riitä seuraavalle kurssille jne. Vähemmällä pääsee, jos vain hoitaa hommat ajallaan.

Vierailija
18/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

No sitten ymmärrän paremmin, itsellekin matikka oli helppoa ja tehtäviä ei tarvinnut tehdä kotona. Jos käsky kävi niin saapasteli taululle ja laski sen siinä. Monet muut ottavat sellaisia aineita, joissa on paljon päntättävää tai palautettavia esseitä.

Vierailija
19/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:)

No ei ihme, jos tuntui rennolle.

Höpön löpön :) Tuo on katkeraa ja todella omituista yrittää lytätä toisen kokemuksia lukion helppoudesta ainevalintojen perusteella.

Jos tuo ainevalintayhdistelmä olisi kaikille helppo ja rento, miten ihmeessä sitten niin harva valmistuu 9,3 keskiarvolla ja E:n papereilla juuri lukematta ja stressaamatta?

Vierailija
20/36 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien ai eiden vaativuus on noussut kovasti. Itse kun luin lukion biologiaa niin biologi isäni totesi opiskelleensa asioita joita opiskelimme, yliopiston toisena vuonna..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi