Kk palkan suuruus, onko vähän vai normi?
Jolukuun tilissä oli hieman ylitöitä ja provisiolisää hyvin menneestä marraskuusta. Nettona tuli käteen 3080€ Missä tasossa muiden kk tulot liikkuu? Olen ammattikoulun käynyt.
Kommentit (19)
Jos tuossa oli provisioita niin paljonko normaalisti tulee käteen kuukaudessa? Tuo yli 3000€ on kyllä todella hyvin.
Itse teen 3-vuorotyötä, ammatiltani vartija (valtiolla) ja käteen jää lisistä riippuen 1800-2600€/kk.
Minä sain käteen 3500 mutta tuossa on palvelusvuosilisä. Normaalisti tulee 2200 nettona. Toinen amiksen käynyt.
Mulle tuli viime joulukuun palkassa käteen 16 000 e ylimääräistä eli yhteensä 18 200. Tänä jouluna noin 10 000 e ylimääräistä. Olen yrittäjä ja tasaan firman tuloksen vuoden päätyttyä.
Kuukausitulot riippuu työpäivien määrästä, mutta yleensä nettona siinä 1500-1600 välillä.
Kun suoritetaan alakohtaisia vertailuja tai yleistä vertailua esim. maittain, vertailuun otetaan aina BRUTTOpalkat. Ei netto!
Jos vertailu pitää tehdä BRUTOTULOLLA niin se oli 4632,67€ Terveisin ap.
3100 e/kk netto, kuukaudesta toiseen, lisiä tai bonuksia en saa. Koulutuksena lukio, ala IT.
Vierailija kirjoitti:
Millä ammattikoulutuksella saa noin hyvän palkan?
Näitä on "vaikka kuinka".
Paperimies, ahtaaja, hitsaaja jos korkeammat luokat... lennonjohtajat tienaa parin vuoden koulutuksella keskimäärin enemmän kuin lääkärit jne.
Vierailija kirjoitti:
Kun suoritetaan alakohtaisia vertailuja tai yleistä vertailua esim. maittain, vertailuun otetaan aina BRUTTOpalkat. Ei netto!
Nimenomaan.
En ymmärrä tuota nettopalkoista puhumista. Siihen käteen jäävään osaan vaikuttaa kuitenkin niin moni asia mahdollisesta asuntolainasta kirkkoon kuulumiseen.
Myös kiinteistönvälittäjä tai autokauppias tulee mieleen kun AP mainitsi provikoista. Näissähän voi päästä 'ammattikoulutuksella' ihan kelpo ansioihin.
Kokoaikaisten palkansaajien keskiansio oli toissa vuonna 3 284 euroa kuukaudessa. Eli aika lähellä keskimäääräistä tuo sinun palkkasi, vähän alle.
http://yle.fi/uutiset/tyontekijan_keskiansio_on_3_284_euroa__palkkavaih…
Minä en ymmärrä jos vertaillaan ennen veroja olevaa summaa. Merkitystähän on vain sillä minkä oikeasti saa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Kokoaikaisten palkansaajien keskiansio oli toissa vuonna 3 284 euroa kuukaudessa. Eli aika lähellä keskimäääräistä tuo sinun palkkasi, vähän alle.
http://yle.fi/uutiset/tyontekijan_keskiansio_on_3_284_euroa__palkkavaih…
Ap antoi neton, sinä bruton. Ei voi verrata. Linkittämisen lisäksi kannattaa ymmärtää perusteet.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä jos vertaillaan ennen veroja olevaa summaa. Merkitystähän on vain sillä minkä oikeasti saa itselleen.
Lue viesti 11 ja kehitä ymmärrystäsi...
Vierailija kirjoitti:
Jos vertailu pitää tehdä BRUTOTULOLLA niin se oli 4632,67€ Terveisin ap.
TIETYSTI vertailu tehdään bruttotuloilla ja mieluusiti vielä mainitaan säännöllisen ajan palkka ja ylityöt erikseen. Verojahan menee joakisella vähän eri määrä. Toisella voi olla lisätyön veroprosentti vuosirajana ja toisella kuukausirajana, veroprosenttia on voitu muuttaa kesken vuoden ja se on siksi normaalia matalampi tai korkeampi, ihmisilä on eri määrä työmatka-, korko- ja kotitalous- sekä muita vähennyksiä.
Yli neljän tonnin palkka on hyvä ammattikoulupohjalla ja on se aika korkella ylipäätään palkanasaajien pakkavertailussa.
Itsellä on ollut paras tili käteen 9800€ ja kuukausipalkka oli tuolloin 3500€. Mutta tuossa tilissä oli järjetön määrä ylitöitä, lisäksi siinä oli parikymetä päivää päivärahoja ja parituhatta kilometriä kilometrikorvauksia, joita en laske todellisuudessa tuloiksi lainkaan, nehän ovat kulukorvaukia ja sitten siinä oli vielä jouluboonus.
Vierailija kirjoitti:
No se on ihan sun oma häpees jos et tajuu.
ihmisillä jää samasta palkasta eri summa käteen riippuen kunkin tilanteesta riippuen mitä vähennyksiä saa ja miten on pitkin vuotta verojaan maksellut. Kannattaisi myös puhua kuukausiansioin sijaan vuosiansiosta, toisten töissä kuukausien välillä voi olla suuriakin eroja.
Kuulostat köyhältä. Mammalaisten normi kuukausiliksa nettona on 20 000 euroa. Osa-aikatyössä tietty.
Millä ammattikoulutuksella saa noin hyvän palkan?